Volvo Gent krijgt concurrentie uit onverwachte hoek

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het Chinese Geely, eigenaar van het Zweedse Volvo, heeft een submerk opgericht dat volgend jaar een eerste model op de markt brengt dat opvallend veel gelijkenis vertoont met de toekomstige Volvo XC40 die straks in Gent van de band zal lopen. Drijvende kracht achter Lynk & Co is de Belg Alain Visser.

Lynk & Co
Lynk & Co© /

‘Ik heb hier nog geen Chinees gezien’, aldus Alain Visser (53) in 2014 in een interview met Knack.be op de Volvo-hoofdzetel in het Zweedse Göteborg. Als verkoopdirecteur van Volvo Cars heeft hij zijn deel bijgedragen aan de wederopstanding van het Zweedse automerk. Dat was in de zomer van 2010 voor een habbekrats door het noodlijdende Ford verkocht aan het Chinese Geely. In Zweden en Vlaanderen was men niet gerust in de goede afloop. Geely was op een goedkope manier in het bezit gekomen van de knowhow van Volvo en kon ook nog eens profiteren van het ijzersterk imago van de Zweedse autobouwer in Europa en de Verenigde Staten. Her en der rees twijfel over de ware bedoelingen van de nieuwe Chinese eigenaar, was die ook geïnteresseerd in het voortbestaan van de Europese fabrieken van Volvo?

Carte blanche voor Volvo-management

Geely heeft inmiddels bewezen dat die twijfel ongegrond was. De nieuwe eigenaar gaf de Volvo-directie in Göteborg de vrije hand bij het uitstippelen en uitvoeren van zijn ambitieuze plannen. Het managementteam rond Hakan Samuelsson beschaamde het vertrouwen niet en slaagde erin om de hoge verwachtingen in te lossen. Dankzij nieuwe, zuinige viercilindermotoren en nieuwe modellen die ertoe doen, gaat het Volvo Cars opnieuw voor de wind en dit ondanks de kwaliteitsproblemen met sommige topmodellen. Die werpen momenteel een smet op het blazoen van het merk, met name in de Verenigde Staten.

Alain Visser was vanaf dag één nauw betrokken bij de transitie van Volvo. De carrière van de joviale Antwerpenaar startte in ons land bij Ford Motors Company en zette zich internationaal verder bij General Motors, Opel en Volvo Cars. Vorig jaar verkaste de alom geprezen marketing- en salesmanager naar Geely, de Chinese eigenaar van Volvo Cars. Die overstap leek op het eerste zicht een verrassende carrièrewending, maar ondertussen weten we beter. Zijn Chinese broodheren zien in hem de geknipte man om de doorbraak van Geely op de internationale markten te forceren.

Geen eigen dealernet

De creatie van Lynk & Co vormt een onderdeel van een groter geheel. De visionair Alain Visser staat erom bekend dat hij innoverend denkt en graag uitpakt met originele oplossingen. Dat is nu niet anders. De merknaam Lynk & Co ziet hij als een knipoog naar de smartphone-generatie. Die zal haar favoriete model via het internet moeten bestellen want voor het uitbouwen van een eigen dealernet is er geen budget. Als alternatief komen er verkooppunten in de grote shoppingcentra. Voor onderhoud en herstelling kunnen/moeten de klanten naar een Volvo-dealer in de buurt. Die stelt een gratis vervangwagen ter beschikking en beschikt over een aantal proefrittenwagens.

Lynk & Co
Lynk & Co© /

Kandidaat-kopers kunnen kiezen uit tien uitrustingsniveaus, in combinatie met een bepaalde motorisatie. Een gepersonaliseerde touch geven aan je Lynk & Co via een of meerdere accessoires is dus geen optie. Dat biedt de autoconstructeur dan weer de mogelijkheid om stocks aan te leggen, gedaan dus met lange leveringstijden. Lynk & Co garandeert dat de klant binnen de 48 uur op zijn of haar wensen wordt bediend! Ter vergelijking: bij sommige merken bedraagt de leveringstermijn 48 weken en dan gaat het niet enkel om een Ferrari of Rolls-Royce.

Door de productie- en nevenkosten laag te houden, hoopt Lynk & Co een besparing van 25 procent te realiseren – zonder te raken aan de intrinsieke kwaliteit van het product. Die aanpak moet straks resulteren in een zeer competitieve prijs, inclusief 5 jaar garantie met een kilometerbeperking tot 150.000 kilometer én internet in de auto. Het Chinese zusterbedrijf van Volvo Cars maakt dankbaar gebruik van de modernste Volvo-technologie. Voor specifieke toepassingen op het vlak van connectiviteit doen de Chinezen beroep op de expertise van Microsoft, Ericsson en Alibaba.

Als eerste model komt volgend jaar de Lynk & Co 01 in China op de markt, in 2018 zijn de internationale markten waaronder Europa aan de beurt. De nieuwkomer vertoont opvallend veel gelijkenis met de toekomstige Volvo XC 40 die volgend jaar in Gent van de band zal lopen. De compacte SUV zal verkrijgbaar zijn met drie- en viercilinderturbomotoren, zowel benzine als diesel en variërend van 150 tot 197 pk. Aan hybrides, plug-in hybrides en elektrisch aangedreven versies wordt nog gewerkt. Voor de e-versie wordt uitgegaan van een actieradius van 350 km. In 2019 wordt het Lynk & Co-gamma uitgebreid met een luxueuze 4-deurslimousine. Andere modellen zullen volgen.

Lynk & Co
Lynk & Co© /

Lynk & Co mikt op een ander doelpubliek

De Volvo-directie heeft officieel nog niet gereageerd op de creatie van het Chinese zustermerk, en dat verbaast mij eerlijk gezegd niet. Diens brood men eet, diens woord men spreekt! Ik kan mij echter levendig voorstellen dat er in Göteborg niet is geklonken op de komst van Lynk & Co. Er is nu al een overaanbod aan merken op de Europese markt. En wat te denken van een concurrent uit eigen huis die een gelijkaardig product tegen een fors lagere prijs aanbiedt, dankzij de knowhow en synergiën van Volvo Cars. Dat ruikt naar stank voor dank.

Lynk & Co
Lynk & Co© /

Alain Visser ziet dat anders. Volgens hem viseren beide merken een compleet verschillende doelgroep. Lynk & Co mikt op jonge consumenten tussen 25 en 35 jaar die in grootsteden leven en wonen, en voor wie een eigen auto geen topprioriteit is. Ook al omdat de huidige generatie automobielen niet of onvoldoende beantwoordt aan hun verwachtingen op het vlak van connectiviteit. “Het gaat om jonge mensen die een auto zien als een onderdeel van hun online-community. Die generatie verbindt haar auto via hun smartphone met het internet en niet omgekeerd. Jonge mensen willen constant online verbonden zijn met de buitenwereld, willen geïnformeerd worden over vrije parkeerplaatsen in de buurt of tankstations met lage brandstofprijzen op hun reisweg. Terzelfdertijd willen zij als privaatpersoon hun auto kunnen uitlenen aan andere gebruikers, net zoals eigenaars hun stadswoning soms voor enkele dagen verhuren aan toeristen.”

Lynk & Co zal ook nieuwe verkoopformules aanbieden; een éénmalige betaling van de nettoprijs blijft vanzelfsprekend mogelijk maar de klant kan ook opteren voor een private leasing. In dat geval betaalt die een maandelijkse premie, zonder ooit effectief eigenaar te worden. In ruil krijgt hij om de twee jaar een spiksplinternieuwe auto. Revolutionair of uniek is de formule niet, andere automerken proberen op dezelfde manier klanten aan zich te binden over een langere periode.

Lynk & Cohoopt volgend jaar 40.000 exemplaren van de 01 in China te kunnen verkopen, op termijn moeten er dat wereldwijd 500.000 per jaar worden. De constructeur verwijst daarvoor naar de gunstige prijs/kwaliteitverhouding. Voor een goede verstaander: premiumkwaliteit van Volvo voor de prijs van een Volkswagen! De werknemers van Volvo Gent zullen het allicht niet graag horen. Want wie straks een laag geprijsde 01 via het internet bestelt, koopt geen XC 40 uit Gent. Ik kan mij voorstellen dat ook de Volvo-dealers zich vragen stellen. In het beste geval kunnen ze inkomsten generen uit het onderhoud en herstelling van de 01. Einde 2018 weten we of Alain Visser het ook dit keer bij het rechte eind heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content