Er rijden steeds meer fietsers op onze wegen op, zeker in de steden. Maar dat heeft ook tot gevolg dat er steeds meer fietsers betrokken raken in verkeersongevallen met auto's. Daarom bekeek Volvo samen met fietshelmenfabrikant POC hoe een specifieke crashtests voor deze situaties ontwikkeld kunnen worden. Die tests zijn namelijk belangrijk om de research voor de mogelijke impacts van een wagen op het hoofd en het lichaam van fietsers te bevorderen.

Tot hiertoe waren de testprocedures voor fietshelmen vrij basic: men liet ze vanop een bepaalde hoogte op een horizontaal of hellend vlak vallen. Volvo deelt daarom zijn middelen en zijn know-how van de crashtests met auto's met POC om efficiëntere helmen te ontwikkelen.

Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center: "Onze doelstelling is niet alleen te voldoen aan de wettelijke normen, maar veel verder te gaan door op basis van reële verkeersituaties een technologie te ontwikkelen die de verkeersveiligheid van fietsers echt kan bevorderen."(Belga)

Er rijden steeds meer fietsers op onze wegen op, zeker in de steden. Maar dat heeft ook tot gevolg dat er steeds meer fietsers betrokken raken in verkeersongevallen met auto's. Daarom bekeek Volvo samen met fietshelmenfabrikant POC hoe een specifieke crashtests voor deze situaties ontwikkeld kunnen worden. Die tests zijn namelijk belangrijk om de research voor de mogelijke impacts van een wagen op het hoofd en het lichaam van fietsers te bevorderen.Tot hiertoe waren de testprocedures voor fietshelmen vrij basic: men liet ze vanop een bepaalde hoogte op een horizontaal of hellend vlak vallen. Volvo deelt daarom zijn middelen en zijn know-how van de crashtests met auto's met POC om efficiëntere helmen te ontwikkelen. Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center: "Onze doelstelling is niet alleen te voldoen aan de wettelijke normen, maar veel verder te gaan door op basis van reële verkeersituaties een technologie te ontwikkelen die de verkeersveiligheid van fietsers echt kan bevorderen."(Belga)