Op 17 augustus 1966 werd hij voorgesteld. Dit nieuwe model zou het Zweedse merk een nieuw elan geven. In amper 8 jaar werden 1,25 miljoen stuks verkocht waardoor het de eerste Volvo was waarvan zoveel exemplaren werden gebouwd. De 144 dateert uit 1966 en een jaar later werd de 142 tweedeursversie gelanceerd en vanaf 1968 komt er ook een breakversie, de 145. In 1969 komt de 164 topversie op de markt.

Deze wagen had veel gemeen met de 140 maar hij kreeg een 10 cm langere wielbasis. De motorkap werd bovendien verlengd zodat er voldoende ruimte ontstond om de B30 zescilindermotor te herbergen in plaats van de viercilinder van de 140. Deze auto's hadden heel wat innovaties op vlak van actieve en passieve veiligheid. Het chassis kreeg een kreukelzone en er kwam een veiligheidskooi. Ook de remmen waren revolutionair met schijfremmen op de vier wielen en een dubbel hydraulisch circuit vooraan.

Een beetje later zou de 140 ook standaard worden uitgerust met hoofdsteunen, oprolgordels en verklikkerlichtjes op de gordels. De Volvo 140 had een klassiek ontwerp met achterwielaandrijving en een motor centraal voorin in combinatie met een starre achteras. De productie van de 142, de 144 en de 145 werd in 1974 stopgezet en dan stond de teller op 1.251.371 exemplaren. De 140 zou echter nog veel langer zijn stempel drukken op de Volvo-modellen want de opvolger - de 240 - naam een groot stuk van het 140-chassis over. Met een totale productie van 2,8 miljoen exemplaren - gespreid over 19 jaar - zou dit de meest succesvolle Volvo ooit worden. (Belga)

Op 17 augustus 1966 werd hij voorgesteld. Dit nieuwe model zou het Zweedse merk een nieuw elan geven. In amper 8 jaar werden 1,25 miljoen stuks verkocht waardoor het de eerste Volvo was waarvan zoveel exemplaren werden gebouwd. De 144 dateert uit 1966 en een jaar later werd de 142 tweedeursversie gelanceerd en vanaf 1968 komt er ook een breakversie, de 145. In 1969 komt de 164 topversie op de markt. Deze wagen had veel gemeen met de 140 maar hij kreeg een 10 cm langere wielbasis. De motorkap werd bovendien verlengd zodat er voldoende ruimte ontstond om de B30 zescilindermotor te herbergen in plaats van de viercilinder van de 140. Deze auto's hadden heel wat innovaties op vlak van actieve en passieve veiligheid. Het chassis kreeg een kreukelzone en er kwam een veiligheidskooi. Ook de remmen waren revolutionair met schijfremmen op de vier wielen en een dubbel hydraulisch circuit vooraan. Een beetje later zou de 140 ook standaard worden uitgerust met hoofdsteunen, oprolgordels en verklikkerlichtjes op de gordels. De Volvo 140 had een klassiek ontwerp met achterwielaandrijving en een motor centraal voorin in combinatie met een starre achteras. De productie van de 142, de 144 en de 145 werd in 1974 stopgezet en dan stond de teller op 1.251.371 exemplaren. De 140 zou echter nog veel langer zijn stempel drukken op de Volvo-modellen want de opvolger - de 240 - naam een groot stuk van het 140-chassis over. Met een totale productie van 2,8 miljoen exemplaren - gespreid over 19 jaar - zou dit de meest succesvolle Volvo ooit worden. (Belga)