Woensdag 2 maart wandelde VW-baas Matthias Müller zichtbaar ontspannen, op zijn eentje, langs de stands van zijn concurrenten op het Autosalon van Genève, drukte de handen van collega's en wisselde her en der een vluchtig woordje. Niets liet toen vermoeden dat hij een paar dagen later opnieuw zwaar onder vuur zou komen te liggen. Enkele media van de Duitse Springer-persgroep pakten het voorbije weekend uit met het nieuws dat de huidige VW-baas al in mei 2015 op de hoogte was van het gebruik - op grote schaal - van sjoemelsoftware. Müller heeft zinspelingen van de media in die richting steeds ontkend. Slaagt de Duitse sensatiekrant Bild erin harde bewijzen te leveren, dan komt de positie van de opvolger van Martin Winterkorn onder druk te staan en moeten opnieuw vragen worden gesteld over het communicatiebeleid van de autogroep en zijn pr-verantwoordelijken. De blunders blijven zich opstapelen, waardoor het vertrouwen in de geloofwaardigheid van de persmededelingen van het concern zoek is. In dit concreet geval is het nog te vroeg om te (ver)oordelen: het is niet uit te sluiten dat Bild een zoveelste kemel heeft geschoten en zijn beschuldigingen straks niet hard kan maken.
...

Woensdag 2 maart wandelde VW-baas Matthias Müller zichtbaar ontspannen, op zijn eentje, langs de stands van zijn concurrenten op het Autosalon van Genève, drukte de handen van collega's en wisselde her en der een vluchtig woordje. Niets liet toen vermoeden dat hij een paar dagen later opnieuw zwaar onder vuur zou komen te liggen. Enkele media van de Duitse Springer-persgroep pakten het voorbije weekend uit met het nieuws dat de huidige VW-baas al in mei 2015 op de hoogte was van het gebruik - op grote schaal - van sjoemelsoftware. Müller heeft zinspelingen van de media in die richting steeds ontkend. Slaagt de Duitse sensatiekrant Bild erin harde bewijzen te leveren, dan komt de positie van de opvolger van Martin Winterkorn onder druk te staan en moeten opnieuw vragen worden gesteld over het communicatiebeleid van de autogroep en zijn pr-verantwoordelijken. De blunders blijven zich opstapelen, waardoor het vertrouwen in de geloofwaardigheid van de persmededelingen van het concern zoek is. In dit concreet geval is het nog te vroeg om te (ver)oordelen: het is niet uit te sluiten dat Bild een zoveelste kemel heeft geschoten en zijn beschuldigingen straks niet hard kan maken. Over enkele dagen weten we wellicht meer. In afwachting heeft Volkswagen een krachtig charmeoffensief ingezet en stelt de autogroep op het Autosalon van Genève enkele concept cars voor die een voorafbeelding zijn van toekomstige VW-modellen. Zo pakt Volkswagen hier groot uit met een cabrioversie van een compacte SUV (4,133 m) op basis van het Polo-platform; de T-Cross Breeze is een open vierzitter mét softtop en interactieve cockpit die we kennen van de duurdere Audi- en VW-modellen naast een intuïtief bedieningsconcept dat het aantal knoppen tot een minimum beperkt. Onder de motorkap zit een 1.0 liter TSI-turbomotor (110 pk) die 115 g/km CO2 uitstoot, gekoppeld is aan een 7-trapsautomaat en de voorwielen aandrijft. In feite volgt de T-Cross Breeze de stroomlijn van de nieuwe Tiguan, alleen is hij een nummer kleiner en telt hij slechts twee deuren. De kans is groot dat de T-Cross Breeze over een paar jaar in serieproductie gaat, in een lichtjes gewijzigde vorm. VW is immers van plan om elke modellenreeks uit te breiden met een SUV-versie. Trendwatchers voorspellen dat de SUV-boom nog minstens tien jaar zal aanhouden, en welke autoconstructeur wil daar geen graantje van meepikken. Dé blikvanger op de VW-stand in Genève is echter de BUDD-e die eerder dit jaar al te zien was op de CES (Consumer Electrics Show) in Las Vegas. De BUDD-e is het eerste model van VW op een nieuw en innovatief platform (Modular Electric Drive Kit) voor elektrische wagens en bezit een theoretisch rijbereik van 533 km. Het studiemodel refereert aan het iconische T 1-model uit de jaren zestig dat geschiedenis zou schrijven als 'hippie-busje' - naar een vluchtige schets van de Nederlandse VW-invoerder Ben Pon uit het voorjaar van 1947. Misschien herhaalt de geschiedenis zich, want de BUDD-e is echt wel een revolutionair ding. Alleen is er dit keer oneindig veel meer denk- en tekenwerk aan voorafgegaan. VW-woordvoerder Jean-Marc Ponteville: "We hebben hier te maken met een realistisch ontwerp van een toekomstige minivan waarmee VW een volgende stap voorwaarts zet op weg naar de elektromobiliteit van de toekomst. Twee elektrische motoren - eentje vooraan en eentje achteraan - van respectievelijk 100 en 125 kW en een vermogen van 235 kW of 317 pk drijven zowel de voor- als achterwielen aan. Ze zorgen ervoor dat de BUDD-e tot 180 km/u snel rijdt en geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Door de batterijen in de bodem van de auto te verwerken, is een compleet nieuwe interieurindeling mogelijk, geënt op elektrisch én autonoom rijden. " Het opladen van de accu tot 80 procent neemt amper een halfuurtje in beslag. Ter vergelijking: steek je een Tesla thuis in de stekker duurt het opladen een hele dag, voor een vergelijkbare actieradius als de BUDD-e. Zo ongenaakbaar is de wonderauto van de Amerikaanse moneymaker Elon Tusk dus toch niet. De BUDD-e zet ook nieuwe maatstaven op het vlak van connectiviteit. Jean-Marc Ponteville: "Bij zijn aantreden heeft onze nieuwe voorzitter twee objectieven vooropgesteld. Tegen 2020 moet de bestaande vloot van 9 hybrides en e-modellen worden uitgebreid met nog eens 20 e-modellen. Een tweede prioriteit betreft connectiviteit, zowel binnen als buiten de auto. Achteraan in de BUDD-e bevindt zich een grote monitor waarop de inzittenden live het verloop van de rit kunnen volgen; daarnaast biedt het scherm mogelijkheden tot interactiviteit met de bestuurder. Als passagier kun je bijvoorbeeld aangeven aan de chauffeur dat je een bezienswaardigheid op de reisroute wilt bezoeken. Aan hem of haar om te beslissen om al dan niet op die wens in te gaan. In vaktermen spreekt men van social navigation. Feit is dat er op die manier een compleet nieuwe beleving van autorijden ontstaat en dat de auto nog sterker wordt geïntegreerd in ons dagelijkse leven. Connectiviteit buiten de wagen houdt in dat alle auto's in het verkeer automatisch met elkaar in verbinding staan én met elkaar rekening houden, waardoor botsingen in principe niet meer kunnen voorkomen. Dat verklaart waarom de BUDD-e bijvoorbeeld geen buitenspiegels heeft." Jean-Marc Ponteville: "De BUDD-e is niet toevallig op de CES in Las Vegas voorgesteld. Hij zit boordevol modernste technologie, koppelt de auto aan het internet en geeft je via Smart Home toegang tot je thuis- of werkomgeving. De nieuwe generatie infotainmentsystemen wordt aangestuurd via aanraak- en gebarenbediening, schakelaars en knoppen zijn daardoor overbodig geworden. Dat geldt ook voor de buitenspiegels, die zijn vervangen door camera's. De deuren open je met één eenvoudige handbeweging, het gebruiksgemak staat voorop in de BUDD-e, alles verloopt veel intuïtiever. De analoge instrumenten hebben plaats gemaakt voor digitale schermen die in elkaar overlopen en met handgebaren of spraakcommando's worden bediend. Het is zelfs mogelijk om de BUDD-e als een soort drop box te gebruiken. Terwijl de eigenaar op kantoor aan het werk is, krijgen leveranciers via een digitale sleutel toegang tot zijn auto op de parking en kunnen daar een bestelling afleveren in de wagen. Wat gisteren nog fictie leek, is plots heel dichtbij gekomen. De auto van de toekomst komt eraan én hij zal bovendien goedkoper zijn dan de traditionele wagen van vandaag met conventionele benzine- of dieselmotoren."Dat is goed nieuws voor de consument maar slecht nieuws voor de traditionele garagisten én autojournalisten. In de geautomatiseerde autowereld van morgen krijgt Freude am Leben voorrang op Freude am Fahren en is er voor hen, voor mij geen job meer. Het zij zo. Trouwens, wie draagt er vandaag nog een zakhorloge? Toch is just in time geen probleem, tenzij je in de file staat omdat een voorligger te veel aandacht had voor zijn smartphone en te weinig voor het verkeer. Zo vanzelfsprekend gaat de switch van traditioneel naar innovatief en intuïtief allicht toch niet verlopen en worden oldtimers nog duurder.