‘Volkswagen bestrijkt alle segmenten en biedt alle soorten motoren aan’

Nieuwe Golf Sportsvan op het Autosalon van Brussel © Knack.be
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Volkswagen wil tegen 2018 de nummer één worden op de wereldranglijst. Om dat objectief te kunnen bereiken, moet het zijn sterke positie op de Europese markten nog verder uitbouwen en in zoveel mogelijk Europese landen marktleider blijven of worden. Dat is voor wat ons land betreft in 2013 gelukt. Zij het met de hakken over de sloot.

“2013 was voor Volkswagen een moeilijk jaar door de onzekerheid over de voornemens van de regering op het vlak van autofiscaliteit. Gelukkig heeft de verkoop van bedrijfswagens zeer goed gedraaid, waardoor onze koppositie nooit in gevaar is geweest.” Aan het woord is VW-woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Een tweede probleem betreft de rentabiliteit. Door de sterke concurrentie van de Aziatische merken zijn wij genoodzaakt om ook hoge kortingen te geven waardoor de marges onder druk komen te staan. En dat terwijl de sector meer dan ooit moet investeren in nieuwe technologieën en nieuwe infrastructuur. 2014 wordt in die zin opnieuw een moeilijk jaar voor alle merken.”

Blikvangers op de VW-stand

Jean-Marc Ponteville: “Volkswagen is een volumemerk dat alle segmenten bestrijkt, van klein tot groot – van de Up over de Phaeton tot de Caravelle en Amarok. In de meeste van die segmenten is Volkswagen bovendien marktleider. Wat pleit voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze modellen. Ook op het vlak van motoren bieden wij de meest uitgebreide keuze aan: van benzine- en dieselmotoren over elektrische aandrijving tot een combinatie van een verbrandings- en elektromotor. Daarnaast bieden wij ook enkele modellen op aardgas aan, de goedkoopste en meest betrouwbare manier om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen terug te dringen. Aardgas is in België nagenoeg onbekend, terwijl het in Italië en de Scandinavische landen zeer populair is.”

Dé blikvanger op de VW-stand is de Golf Sportsvan, een monovolume die veel ruimte en een hogere zitpositie bezit en de leemte opvult tussen de gewone Golf en de Touran. Volkswagen stelt in Brussel ook de e Up en e Golf voor, alsook de revolutionaire conceptauto XL 1 die is uitgerust met een 800 cc dieselmotor en elektromotor. De XL 1 verbruikt 1 l/100 km en is daarmee de zuinigste auto op de markt.

VW e-Up
VW e-Up© Knack.be

Om kandidaat-kopers van een elektrische auto over de streep te halen, biedt Volkswagen hen de mogelijkheid om een e Up te leasen voor een periode van zes maanden. Na die proeftijd kan hij of zij beslissen om de auto te behouden of te retourneren, zonder dat daar extrakosten zijn aan verbonden. Jean-Marc Ponteville : “Er bestaan nog vele vooroordelen tegenover een elektrische auto. Door de mensen de mogelijkheid te bieden om zes maanden met een elektrische auto rond te rijden, laten wij hen proeven van de voordelen die een e Up biedt in het dagelijkse woon-werkverkeer. In de hoop dat zij alle vooroordelen laten varen. Een elektrische auto is er niet voor iedereen, dat is zeker zo maar voor stadsmensen is hij een alternatief dat in overweging moet genomen worden.”

Partner Content