Urbain Vandormael

Volgt Opel Astra de VW Passat op als ‘Auto van het Jaar’?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De lijst van de zeven genomineerden voor de verkiezing van de ‘Auto van het Jaar’ is voortijdig bekend geraakt. Daar zitten geen echte verrassingen tussen, maar evenmin een uitgesproken favoriet. Volgens het Belgische jurylid Tony Verhelle (AutoGids) maakt de Opel Astra de meeste kans.

Volgt Opel Astra de VW Passat op als ‘Auto van het Jaar’?

Elk jaar rond deze tijd maakt het secretariaat van de jury van de ‘Auto van het Jaar’ de lijst bekend van de zeven genomineerden uit een lijst van 35 modellen. Dat zou normaal in de loop van vandaag gebeuren, maar een lek besliste daar anders over. Om in aanmerking te komen, moet een model in tenminste vijf Europese landen op de markt zijn en moet het gaan om een auto met een verwacht verkoopvolume van minstens 5.000 exemplaren.

Rover 2000 was de eerste laureaat

De kandidaten worden beoordeeld op volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, prestaties, rijeigenschappen, functionaliteit, milieubelasting en prijs. Naar jaarlijkse gewoonte komen de 58 juryleden begin oktober samen op een verlaten vliegveld in het Deense Tannisby voor een vergelijkende test met de 35 kandidaten. Nadien wordt een shortlist opgesteld van 7 kandidaten die een tweede keer worden getest op een klein circuit in de omgeving van Parijs.

De geschiedenis van de verkiezing ‘Car of the Year’ gaat terug tot 1964. Toen verkozen zes Europese autobladen (Auto, Autocar, Autopista, Autovisie, L’Automobile Magazine en Vi Bilägere) en één Duits nieuwsmagazine (Stern) de Rover 2000 tot Auto van het Jaar. De jury onder het voorzitterschap van de Nederlander Fred van der Vlugt bestond uit 26 journalisten uit negen landen, ondertussen telt de jury 58 leden uit 22 landen.

De grote autolanden – Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – tellen ieder 6 juryleden, de anderen landen moeten het stellen met één, twee of drie vertegenwoordigers. Die verdeling is gebaseerd op het aantal geproduceerde en verkochte wagens per jaar en per land, maar die formule is door de feiten achterhaald. Zo mag Nederland drie juryleden afvaardigen en Rusland slechts twee, terwijl dat laatste jaarlijks vele honderdduizenden wagens produceert en over een gigantische afzetmarkt beschikt.

Over de onafhankelijkheid van sommige leden bestaan er twijfels, maar harde bewijzen over partijdigheid of omkoperij zijn nooit op tafel gelegd

De juryleden worden geacht professionele én onafhankelijke fulltime autojournalisten te zijn. Hun geslacht doet er toe, wat wellicht verklaart waarom de jury slechts één vrouwelijk lid telt. Wordt een jurylid 65 jaar moet hij of zij ontslag nemen. Over de onafhankelijkheid van sommige leden bestaan er twijfels, maar harde bewijzen over partijdigheid of omkoperij zijn nooit op tafel gelegd. Het stemgedrag wordt trouwens publiek gemaakt. Ieder lid mag 25 punten verdelen, verspreid over tenminste 5 kandidaten en mag niet meer dan 10 punten aan een kandidaat toekennen. Dat een Italiaans jurylid liever een Italiaans merk ziet winnen dan een Duits, is begrijpelijk. Of dat ook verklaart waarom Fiat acht overwinningen heeft behaald en Mercedes-Benz slechts één, dat is een andere vraag.

Van A(udi) tot V(olvo)

Komen we tot de 7 kandidaten voor dit jaar. In alfabetische volgorde zijn dat de Audi A4, BMW 7, Jaguar XE, Mazda MX5, Opel Astra, Skoda Superb en Volvo XC 90. Onder de genomineerden zit geen enkele verrassing maar ook geen torenhoge favoriet en wat nog opvalt, de onderlinge verschillen kunnen niet groter zijn: van een kleine en relatief goedkope cabrio (Mazda MX5) tot een statige en peperdure limousine (BMW 7). De enige alledaagse auto is de Opel Astra en dat kan een doorslaggevend argument zijn bij de eindbeoordeling. Nog in het voordeel van de Astra spelen zijn dynamisch rijgedrag en het feit dat hij leverbaar is met milieuvriendelijke, efficiënte kleine motoren. Ook qua design en infotainmentaanbod heeft hij een reuzesprong voorwaarts gemaakt.

Audi A4
Audi A4© /
BMW 7
BMW 7© BELGA

Johan Willems (vicepresident Opel Group) rekent dan ook op een podiumplaats. ‘Wij komen van ver, een plaats bij de top drie zou een mooie beloning zijn voor het harde labeur van de voorbije drie jaar. Eind 2012 leek het einde nabij en kijk waar Opel nu staat. Vanzelfsprekend hoop ik op de eerste plaats en ik baseer mij hiervoor op de positieve commentaren van de voorbije weken van zowel de man in de straat als de vakpers. De Astra heeft recent vijf vergelijkende tests gewonnen van zijn directe concurrenten, waaronder de VW Golf. De Astra is onlangs ook bekroond met het Gouden Stuurwiel en als Safetybest 2015.Dat zijn hoopvolle signalen al besef ik dat we met ijzersterke concurrenten te maken hebben. Ook het feit dat we met drie Duitse merken aantreden, speelt niet in ons voordeel. Daarom houd ik er rekening mee dat een outsider met de bloemen gaat lopen. In de laatste rechte lijn is nog alles mogelijk, dat heeft het verleden bewezen.’

Bij de 7 genomineerden zitten drie Duitse merken, maar ontbreekt Mercedes-Benz. En dat terwijl het merk met de ster een ongelooflijk sterk jaar achter de rug heeft en het zijn SUV-gamma compleet heeft vernieuwd. Christophe Vloebergh (Mercedes-Benz): ‘De GLC en GLE situeren zich in een specifiek nichesegment en dus verrast het mij niet dat Mercedes dit jaar niet in de prijzen valt. Ik had het graag anders gezien maar ik blijf sportief en wens de winnaar alle succes toe. Neen, aan een prognostiek waag ik mij niet.’

Appelen met peren vergelijken

Jaguar XE
Jaguar XE© /
Skoda Superb
Skoda Superb© /
Mazda MX5
Mazda MX5© /

Tussen de regels is te lezen dat de verkiezing van Auto van het Jaar in feite geen faire competitie is, omdat appelen met peren worden vergeleken. Dit jaar treedt een luxueuze limousine als de BMW 7 in het strijdperk tegen een compacte middenklasser als de Astra of een kleine cabrio als de Mazda MX5. Tony Verhelle (AutoGids): ‘We beoordelen elk model afzonderlijk op zijn kwaliteiten, we maken geen vergelijkende test. En er is maar één winnaar. In die zin bekleedt de verkiezing van Auto van het Jaar een unieke positie. Er zijn argumenten voor en tegen, ik kan dat niet ontkennen. Maar als ik de lijst van de laureaten van de voorbije jaren overloop dan vind ik daar geen modellen tussen die achteraf geflopt zijn. Ook deze keer hebben we te maken met zeer sterke kandidaten die aan elkaar gewaagd zijn. Ik laat mijn stemgedrag bepalen door het innovatieve karakter van de nieuwkomers en door het rijplezier dat zij opleveren. Om die reden gaat mijn voorkeur uit naar de Opel Astra die 200 kg lichter is tegenover de vorige generatie, naar de BMW 7 die een voorafbeelding is van de zelfrijdende auto én naar de Mazda MX5 die van mij opnieuw een cabriorijder heeft gemaakt. En dat op mijn leeftijd. (lacht) Ik heb ook enorm genoten van de sportieve kwaliteiten van Jaguar XE, die het beste voor de toekomst van het merk laten vermoeden… Jag is back.’

Hoe hoog mogen de kansen van de Audi A4, Skoda Superb en Volvo XC 90 worden ingeschat? Het is koffiedik kijken of het gesjoemel met de emissiescores door Volkswagen een impact zal hebben op de juryleden bij de beoordeling van de Audi A4 en Skoda Superb. De nieuwkomers beschikken zonder twijfel over uitstekende kwaliteiten en de nodige uitstraling om straks als winnaar uit de bus te komen. In hun nadeel speelt dat zij op hetzelfde platform staan als dat van de VW Passat, de laureaat van vorig jaar. Ik ben benieuwd naar de individuele scores, omdat die een vingerwijzing kunnen inhouden over mogelijke gevolgen van dieselgate voor het imago en de positie van Volkswagen en zijn dochtermerken binnen de internationale vakpers.

Volvo XC 90 is een buitenbeentje

Volgt Opel Astra de VW Passat op als 'Auto van het Jaar'?
© GF

Blijft over de Volvo XC 90. Sinds de Zweedse constructeur is overgenomen door het Chinese Geely is een nieuwe wereld opengegaan voor het merk. De nichespeler beschikt voor het eerst sinds lang over de nodige middelen én vrijheid om nieuwe modellen te ontwikkelen die er toe doen. Modellen die nieuwe maatstaven zetten op het vlak van veiligheid, autonoom rijden en alternatieve aandrijving. Volvo heeft ook gekozen voor een andere marketingaanpak die de handtekening draagt van de Belg Alain Visser, verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van Volvo. Ik heb nog niet de kans gekregen om een proefrit te maken met de XC 90 en doe dan ook geen uitspraak over zijn kwaliteiten én kansen. Op 29 februari e.k. weten we meer. De bekendmaking van de uitslag gebeurt immers al enkele jaren op de vooravond van het Autosalon van Genève.

Vaststaat dat er geen Franse auto wint, om de eenvoudige reden dat de Renault Kadjar en Espace de strenge selectieprocedure niet hebben overleefd. Karl Schubroek (Renault): ‘Onze nieuwe modellen zijn vroeg op het jaar gelanceerd en werden daardoor niet meer als echte nieuwkomers gepercipieerd. De Talisman kwam dan weer te laat op de markt, om nog in aanmerking te komen. Maar daarom niet getreurd, volgend jaar treden we opnieuw in het strijdperk met de nieuwe Mégane en Scénic. Vooral dat laatste model beschikt over enorm veel potentie, uitstel is geen afstel!’ Andere opvallende afwezigen zijn de Aziatische merken, met Toyota en Hyundai/Kia op kop.

Zoals gezegd, op 29 februari volgt in Genève de officiële proclamatie van de winnaar. Tot dan blijft het gissen, want de genomineerden zijn stuk voor stuk sterke kandidaten maar tegelijk zo uiteenlopend dat ze niet met elkaar kunnen worden vergeleken. Waarbij we tussen de regels kunnen lezen dat de Opel Astra vermoedelijk de grootste kanshebber is om de VW Passat op te volgen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content