Urbain Vandormael

Viert Audi Q7 Europese première in Brussel?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Zal de Audi Q7 na de wereldpremière vandaag in Detroit, een Europese première in Brussel maken binnen vier dagen?

De nieuwe Audi Q7 viert vandaag 12 januari zijn wereldpremière in Detroit, omdat het autosalon aldaar meer uitstraling heeft dan Brussel. Zo eenvoudig is dat. Toch bestaat er een waterkans dat de nieuwe Q7 ook in Brussel zal te zien zijn. Wait and see is de boodschap.

Nog vier dagen en het Autosalon van Brussel opent zijn deuren. Dan zullen we ook weten of invoerder D’Ieteren erin geslaagd is om de gloednieuwe Audi Q7 naar Brussel te halen en die hier zijn Europese première te laten vieren. Hoewel we in de onpare jaren te maken hebben met een zogenaamd ‘klein’ salon waarop ook vrachtwagen en lichte bedrijfsvoertuigen worden tentoongesteld, zijn de meeste automerken immers present met hun hele gamma. In feite komt hier de grootst mogelijke waaier aan voertuigen en modellen aan bod. Van indrukwekkende trucks over multifunctionele bestelwagens en veelzijdige monovolumes tot echte dream cars. Het ‘Truck en Transport’ salon spreidt zich uit over het eerste weekend, om daarna plaats te maken voor een unieke tentoonstelling van zo’n 50 exclusieve droomauto’s tijdens het laatste weekend van de Brusselse autoshow.

Kan geld lenen voor een auto ook geld opleveren?

Het Autosalon van Brussel is van oudsher een kijk- en koopsalon. De concurrentie tussen de merken is bikkelhard en dus proberen die kandidaat-kopers over de streep te halen met uitzonderlijke ‘salon’ condities in de vorm van extra kortingen, extra uitrusting of extra gunstige leningen. Bij sommige constructeurs hoeft u zelfs helemaal geen intrest te betalen op een autolening.

Voor particulieren bestaan er verschillende manieren om de auto van hun dromen te financieren. Dat kan via een lening op afbetaling waarbij de klant een som leent voor een bepaalde periode en een maandelijks een vast bedrag afbetaalt. Hoe hoog die maandelijkse aflossing is, hangt af van het ontleende bedrag, de looptijd van de lening en de vraag of men een nieuwe of een occasiewagen wil financieren. Voor tweedehandsvoertuigen liggen de tarieven hoger.

De meeste banken zijn bereid tot 110 procent van het aankoopbedrag (btw inbegrepen) te lenen, om de klant de mogelijkheid te bieden ook de verkeersbelasting en de eerste premie van zijn autoverzekering te betalen.

Om de exacte kostprijs van een autolening te berekenen, moet u kijken naar het jaarlijks kostenpercentage (JKP). Dat geeft aan hoeveel kosten aan de lening zijn verbonden en houdt rekening met zowel de intresten als eventuele andere kosten. Bij de meeste banken ligt het JKP momenteel niet hoger dan de intrestvoet. Die varieert van bank tot bank en ligt beneden de 2 procent, wat historisch laag is.

Niet alleen het ontleende bedrag, ook de looptijd bepaalt de kosten van de lening. Hoe langer de looptijd, hoe hoger de intresten en hoe hoger de totale kostprijs. Voor wie krap bij is, is de verleiding groot om te kiezen voor een lange looptijd omdat de maandelijkse aflossing dan lager ligt en dus minder zwaar weegt op het gezinsbudget.

De klant kan ook een autolening afsluiten via de autoverkoper. Sommige merken (Audi, Citroen, Peugeot, Seat, Skoda en VW) beschikken over een eigen bank. Maar die rekent in de praktijk vaak een hoger tarief aan dan de reguliere banken, maar dat is geen algemene regel. We zien ook dat sommige merken helemaal geen intrest en kosten aanrekenen, wat maakt dat de klant geld leent tegen o procent. Aan die formule zijn meestal enkele voorwaarden verbonden zoals het betalen van een voorschot van gemiddeld zo’n 20 procent en een looptijd van de lening van maximaal drie jaar. Het loont dus echt wel de moeite om de verschillende formules tegen elkaar af te wegen, én de kleine letters van de overeenkomst aandachtig te lezen. Een goede raad: onderhandel eerst over de kostprijs van de nieuwe auto en bespreek pas daarna de modaliteiten van een eventuele lening. Vraag desnoods raad aan een onafhankelijke consulent of verzekeringsmakelaar. Die laatste kent meestal ook de trucen van de foor.

Almaar meer consumenten sluiten een lening af die rekening houdt met de restwaarde. De klant wordt onmiddellijk eigenaar van zijn nieuwe auto, lost maandelijks een vast bedrag af en betaalt een deel van het kapitaal terug op het einde van de looptijd. Daardoor ligt het bedrag van de maandelijkse aflossingen lager dan bij een klassieke autolening. De medaille heeft een keerzijde: op het einde van de rit wordt de klant geconfronteerd met een relatief hoge laatste aflossing. Een variante bestaat erin dat de klant de wagen teruggeeft. Leningen met een restwaarde zijn doorgaans duurder dan een klassieke autolening.

De klant kan ook kiezen voor een personal lease. Hij wordt geen eigenaar van de auto en betaalt een maandelijks bedrag waarin ook alle kosten – denk aan taksen, onderhoud en verzekering – vervat zijn. De klant weet op voorhand wat de auto hem gaat kosten voor de duur van de overeenkomst en komt nooit voor onaangename verrassingen te staan.

Beobank biedt goedkoopste tarieven

Een rondvraag bij een aantal banken leert dat de intrestvoet nu beneden de 2 procent ligt en dat Beobank het goedkoopste tarief (1,89 %) hanteert, gevolgd door AXA Bank en BNPP Fortis (1,90 %). Bij Hello Bank! betaalt u 2,50 %. Wat dat voor uw portemonnee betekent, leert de volgende simulatie.

Voor een autolening van 15.000 euro met een looptijd van 48 maanden betaalt u bij Beobank 324,60 euro per maand en 328,52 euro per maand bij Hello Bank! Beschouwd over de periode van 48 maanden resulteert dat in een nettoverschil van 188 euro. Dat is veel en niet veel. Maar het levert wel een antwoord op de vraag of geld lenen voor een auto geld kan opleveren, niet dus. Maar wie eerst een goede prijs bedingt en dan een autolening met 0 procent intrest kan afsluiten, die doet wel een goede zaak.

Partner Content