Na de heisa rond het gesjoemel met cijfers van het normverbruik door Volkswagen, brengt het tijdschrift Turbo Magazine een genuanceerder beeld. De Turbo Challenge testte een vloot wagens in realistische omstandigheden, op de openbare met een gemiddelde snelheid tussen de 50 en 60 km/u, waarbij de bestuurder zo zuinig mogelijk probeert te rijden. Het klassement werd opgemaakt op basis van de verhouding tussen de werkelijk vastgestelde cijfers tijdens het parcours en de gegevens van de constructeur. Dit jaar namen tien merken deel. De resultaten waren positief: vier wagens doken onder de door de constructeur aangegeven waarden en vier andere benaderden die cijfers tot op 0,1 liter. Turbo Magazine besluit hieruit dat de constructeurs niet a priori liegen als ze hun verbruikscijfers opgeven en dat deze waarden al jaren na elkaar naar beneden gaan. Wel hebben diesels het moeilijker om de officiële cijfers te bereiken. Het is ook duidelijk dat hybride wagens zijn bevoordeeld door de wetgeving en de manier waarop het verbruik wordt berekend, maar dat dit voordeel in realiteit verdwijnt op een langer traject. De regels voor het berekenen van deze verbruikscijfers stroken dus in grote mate met de realiteit, maar vragen van de chauffeur wel een ecologische rijstijl. Toch pleit ook Turbo Magazine ervoor om de meetmethodes voor het verbruik aan te passen om nog meer met de realiteit overeen te komen en benadrukt de grote invloed van de rijstijl van de bestuurder op het uiteindelijke resultaat.(Belga)

Na de heisa rond het gesjoemel met cijfers van het normverbruik door Volkswagen, brengt het tijdschrift Turbo Magazine een genuanceerder beeld. De Turbo Challenge testte een vloot wagens in realistische omstandigheden, op de openbare met een gemiddelde snelheid tussen de 50 en 60 km/u, waarbij de bestuurder zo zuinig mogelijk probeert te rijden. Het klassement werd opgemaakt op basis van de verhouding tussen de werkelijk vastgestelde cijfers tijdens het parcours en de gegevens van de constructeur. Dit jaar namen tien merken deel. De resultaten waren positief: vier wagens doken onder de door de constructeur aangegeven waarden en vier andere benaderden die cijfers tot op 0,1 liter. Turbo Magazine besluit hieruit dat de constructeurs niet a priori liegen als ze hun verbruikscijfers opgeven en dat deze waarden al jaren na elkaar naar beneden gaan. Wel hebben diesels het moeilijker om de officiële cijfers te bereiken. Het is ook duidelijk dat hybride wagens zijn bevoordeeld door de wetgeving en de manier waarop het verbruik wordt berekend, maar dat dit voordeel in realiteit verdwijnt op een langer traject. De regels voor het berekenen van deze verbruikscijfers stroken dus in grote mate met de realiteit, maar vragen van de chauffeur wel een ecologische rijstijl. Toch pleit ook Turbo Magazine ervoor om de meetmethodes voor het verbruik aan te passen om nog meer met de realiteit overeen te komen en benadrukt de grote invloed van de rijstijl van de bestuurder op het uiteindelijke resultaat.(Belga)