Trump drijft Duitse automerken in armen van Chinese constructeurs

De batterijcellen voor de BMW iNext komen uit een nieuwe fabriek van het Chinese CATL in het Duitse Erfurt © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Door het America First-beleid van president Donald Trump raken de Verenigde Staten almaar meer geïsoleerd. Door aan te sturen op een handelsoorlog met China en Europa drijft hij de Duitse automerken in de armen van de Chinese constructeurs.

Als sluitstuk van zijn roadshow door Europa ontmoette de Amerikaanse president maandag 16 juli zijn Russische ambtsgenoot op neutraal terrein, in de Finse hoofdstad Helsinki. Die ontmoeting kwam er op uitdrukkelijk verzoek van Trump, niet via de gebruikelijke diplomatieke weg maar tijdens een persoonlijk telefoongesprek met Poetin. Sinds de FBI onderzoek voert naar een mogelijke Russische inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en geheime afspraken hieromtrent met de directe entourage van Trump, is hij op zijn hoede voor pottenkijkers en lekken.

Terwijl Poetin de voorbije dagen de regie voerde van het geslaagde WK voetbal in Rusland, sloeg Trump op de NAVO-top in Brussel en tijdens een ontvangst bij de Engelse premier Theresa May in Londen wild om zich heen. Hij schoffeerde zowat iedereen die zijn pad kruiste, zonder ontzag des persoons – zelfs voor een eerbiedwaardige dame op gezegende leeftijd zoals Queen Elisabeth toonde hij geen respect.

Verdeel en heers

Trump en Poetin willen de economische en politieke macht van Europa aan banden leggen, beiden hebben baat bij een verdeeld in plaats van een verenigd Europa. Daarom proberen zij – ieder op hun manier – verdeeldheid te zaaien tussen de lidstaten.

In Peking volgt president Xi Jinping het schouwspel op de voet. China, de grootste centraal geleide planeconomie ter wereld, leeft van en voor de export. Hoewel het over een thuismarkt van ruim anderhalf miljard consumenten beschikt, komt een handelsoorlog ietwat ongelegen voor Xi Jinping. Zijn planeconomie is gebaseerd op een jaarlijkse groei van minimum 7 à 8 procent, liefst zelfs nog een procentje meer.

Herzlich willkommen in China

Maar in plaats van als een briesende stier tekeer te gaan, sluit de Chinese regering in alle stilte nieuwe handelsakkoorden af met Europa. Die houden onder meer een verlaging in van de invoertaksen op producten vanuit Europa. De Chinese regering komt hiermee tegemoet aan een oude vraag van de Duitse kanselier Merkel en indirect van de Duitse automerken. Die verkopen nu al meer auto’s in China dan in eigen land. De Chinese overheid heeft bovendien nieuwe wetten uitgevaardigd die allianties tussen buitenlandse en Chinese bedrijven interessanter moeten maken voor die overzeese partners – lees Duitse automerken.

Voortaan kunnen die de meerderheid van de aandelen verwerven van joint ventures met Chinese collega-autoconstructeurs. Tot nu toe had de Chinese aandeelhouder altijd het laatste woord. Concreet kan BMW op termijn meerderheidsaandeelhouder worden van de Chinese autobouwer Brilliance. Dat opent onverwacht nieuwe perspectieven voor de Duitse automobielindustrie. Temeer omdat Peking van elektromobiliteit een prioriteit heeft gemaakt en de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s stimuleert via fiscale incentives en fikse kortingen op de aankoopprijs.

BMW-topman Krüger Harald gaat de productiecapaciteit in zijn Chinese fabrieken fors verhogen
BMW-topman Krüger Harald gaat de productiecapaciteit in zijn Chinese fabrieken fors verhogen© /

De regering heeft geen andere keuze. De dramatisch slechte luchtkwaliteit in de Chinese grootsteden vormt een regelrechte bedreiging voor de volksgezondheid. Schuld zijn de schadelijke uitlaatgassen van het verouderde Chinese wagenpark. Enkel door snel en massaal over te schakelen op elektrische aandrijving kan de lucht- en levenskwaliteit in de Chinese grootsteden naar omhoog.

Geven en nemen

Terwijl Trump de Europese Unie voortdurend afschildert als een vijand van het Amerikaanse bedrijfsleven, kiest Xi Jinping voor een andere weg. Vanuit Peking lanceert hij het ene charmeoffensief na het andere richting Europa, inclusief de vrijlating van tegenstanders van het communistische regime.

In ruil drijven met name vele Duitse bedrijven hun investeringen in China op. BMW gaat er zijn productie verhogen van 400.000 naar 520.000 stuks. Nu al lopen in Dadong en Tiexi vijf BMW-modellen van de band, in de toekomst zullen ook de iX3 en de elektrisch aangedreven Mini in China worden gebouwd. In München wordt zelfs overwogen om er een tweede productielijn voor de BMW x5 op te starten. Die wordt nu nog in de Verenigde Staten gebouwd maar door de handelsoorlog worden auto’s made in America plots veel duurder voor BMW-klanten buiten de VS. Ook Audi, Mercedes en Volkswagen gaan nieuwe fabrieken bouwen in China.

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e© /

Terzelfdertijd investeren Chinese bedrijven in Duitsland. Zo is Geely sinds kort de grootste aandeelhouder van Mercedes Benz en gaat het Chinese Contemporary Amperex Technology (CAT) in Erfurt een fabriek neerpoten voor de productie van batterijcellen voor elektrische wagens. BMW wordt de eerste klant en zal er de accu’s kopen voor zijn iNext.

Hoe meer de Verenigde Staten aansturen op een handelsoorlog, hoe meer Europa en China elkaar vinden in handelsakkoorden. De Volksrepubliek is goed op weg om de nummer één in de wereld te worden, ten koste van het land van de onbegrensde mogelijkheden.

America first lijkt het begin van een nieuw tijdperk in te luiden. Gelukkig gaan ook in de VS almaar meer stemmen op om de briesende stier aan de ketting te leggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content