Trio met brio: Hyundai verstevigt positie in SUV-segment

Tucson © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Wat vijftien jaar geleden nog op grootspraak leek, is een feit: Hyundai-Kia Automotive Group behoort tot de vijf grootste autoconstructeurs ter wereld. De Zuid-Koreaanse autogroep dankt zijn steile opgang aan het succes van zijn SUV-modellen Santa Fe en Tucson. Die hebben vorig jaar het gezelschap gekregen van de Kona, die de positie van Hyundai in het segment van de compacte SUV’s moet verstevigen.

Voor wie de Zuid-Koreaanse taal niet machtig is, Hyundai staat voor moderniteit en vooruitgang. Hyundai-Kia Automotive Group is in 1998 ontstaan uit een fusie van Hyundai en Kia. Om succesvol te kunnen concurreren met andere Aziatische merken, bestaan er verregaande synergiën op technisch en motorisch vlak tussen beide merken, enkel op het vlak van design en commerciële aanpak gaan beide merken hun eigen weg. Zo is Kia Motors Belgium een filiaal van de Zuid-Koreaanse autobouwer terwijl Hyundai wordt ingevoerd door Korean Motor Company, een privébedrijf dat eigendom is van de Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens.

Op Europese leest geschoeid

Om snel en gepast te kunnen inspelen op de vraag en specifieke behoeften van de lokale markten, heeft de Zuid-Koreaanse autogroep de voorbije tien jaren fors geïnvesteerd in de uitbouw van regionale R&D-centra waar nieuwe modellen voor de thuismarkten worden ontwikkeld. Ook voor het design vertrouwt de hoofdzetel op de creativiteit van lokale vormgevers. Zo zijn vicepresident Peter Schreyer (ex-Volkswagen) en chiefdesigner Thomas Buerkle (ex-BMW) van Duitse komaf. In 2015 hebben zij het gezelschap gekregen van onze landgenoot Luc Donckerwolke die voorbestemd lijkt om Thomas Buerkle op te volgen als chiefdesigner, na diens pensionering.

Hyundai en Kia bezitten inmiddels ook enkele fabrieken in Europa, waar de modellen voor de Europese markt van de band lopen. Op die manier kunnen ze sneller en beter inspelen op evoluties op de markt én besparen ze tijd en geld bij het transport.

Maar nog belangrijker is de boodschap van de Zuid-Koreaanse autogroep aan het adres van de Europese consument… onze modellen voor de Europese markt worden in Europa ontworpen, ontwikkeld en gebouwd! Een boodschap die niet in dovenmansoren is gevallen, zo blijkt uit de hoge groeipercentages van Hyundai-Kia Automotive Group in Europa.

In feite dateert de doorbraak van Hyundai op de Belgische markt van begin 2000. Met de Santa Fe lanceerde Hyundai toen een alternatief voor de plompe en dure SUV’s uit Duitsland en Japan. De Sante Fe oogde niet alleen moderner, hij bleek ook zuiniger en goedkoper. Intussen is Hyundai niet langer synoniem van goedkoop maar beschikt het merk over een uitstekende reputatie op het vlak van duurzaamheid en klantvriendelijkheid, met een uniek waarborgpakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking. In de klantentevredenheidsenquête van het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power scoort het Zuid-Koreaanse merk voortreffelijk. Met de lancering van de tweede generatie Tucson in 2015 zette Hyundai opnieuw een grote stap voorwaarts.

Trio met brio

Na nauwelijks drie jaar later volgt een eerste facelift. De voorbumper en achterklep werden hertekend en de led-technologie doet zijn intrede. Binnenin valt het nieuwe sierlijke dashboard in het oog, inclusief een tabletachtig infotainmentscherm. De afwerking en gebruikte materialen zijn van een betere kwaliteit en onderstrepen de ambitie van Hyundai richting premiumsegment.

Ingrijpender is de introductie van 48-volttechnologie. Het reservewiel heeft plaats gemaakt voor een lithium-ionbatterij van 0,44 kWh die de starter-alternator voedt die met riem is gekoppeld aan de 185 pk sterke 2,0 liter dieselmotor. De elektromotor levert tot 16 pk extra bij het optrekken, wat volgens de constructeur resulteert in een verbruikswinst van 7 procent. Laat je gaspedaal los, herlaadt de elektromotor de accu. Efficiënt energiebeheer heet dat. De proef op de som hebben we niet kunnen maken; door een ongelukkige samenloop van omstandigheden waren de testritten met de Santa Fe, Tucson en Kona tot een minimum beperkt.

Twee vliegen in één klap

Santa Fe
Santa Fe

Bij de alweer vierde generatie Santa Fe hebben we te maken met een compleet nieuwe wagen, van twee modellen heeft Hyundai één gemaakt. De nieuwkomer positioneert zich tussen de oude Sante Fe 5-zitter en de Grand Santa Fe 7-zitter als een imposante maar niettemin sierlijke verschijning. 7 cm langer dan zijn voorganger, waardoor er toch plaats is voor twee kids op de optionele derde zitrij. Gebruik je die niet, groeit de kofferinhoud aan tot 625 liter. Met deze vierde generatie Santa Fe wil Hyundai de Duitse merken het vuur aan de schenen leggen, de afwerking en gebruikte materialen laten een zeer goede indruk na, het dashboard is volledig hertekend en is ok. De topversie is uitgerust met een indrukwekkende head-up display dat info op de voorruit projecteert. Sensoren en camera’s bewaken de omgeving van de wagen, slimme technologie verhindert dat je niet van rijstrook verandert als een voertuig een inhaalmanoeuvre uitvoert en activeert de remmen wanneer dwarsverkeer wordt gedetecteerd bij het achteruitrijden. Nadert een auto in de dode hoek blijven de achterdeuren op slot, om de voorkomen dat de kinderen uitstappen en onder de naderende auto terechtkomen. Een zogenaamd Rear Occupant Alert waarschuwt de chauffeur wanneer die per abuis de kinderen op de achterbank vergeet.

Het motorenaanbod is beperkt tot een 2 liter dieselmotor van 150 of 185 pk en een 2.2 liter diesel van 200 pk. Vierwielaandrijving is een optie. De vierde generatie Santa Fe is groter en chiquer geworden, getrimd op comfort en lekker cruisen. Of dat volstaat om de positie van Audi & Co. te kunnen bedreigen, zal afhangen van de prijs. Die wordt begin september bekend gemaakt.

Hola Kona

Kona
Kona

De Kona sluit het rijtje af. Vorig jaar kon u hier al uitgebreid kennismaken met deze leukerd die inmiddels een bestseller is geworden binnen het Hyundai-gamma. Voor enkele weken werd zijn motorenaanbod aangevuld met een compleet nieuwe en milieuvriendelijke 1.6 dieselmotor van 115 pk en 136 pk, waarvan enkel die laatste leverbaar is met een automaat. De nieuwe krachtbron maakt gebruik van de zgn. Smartstream-technologie die de interne wrijving in de motor reduceert, wat volgens de constructeur resulteert in een theoretisch gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en CO2-uitstoot van 109 g/km.

Of de nieuwe dieselmotor de Kona-verkoop spectaculair zal doen stijgen, is weinig waarschijnlijk. Daarvoor is het wachten op de aangekondigde elektrisch aangedreven versie van de compacte SUV met een effectieve actieradius van zo’n 400 km.

In afwachting zet Hyundai zijn opmars onverminderd voort en rukt het almaar verder op richting de Duitse merken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content