Toyota is een pionier op vlak van hybride aandrijfsystemen, want de eerste generatie Prius dateert van 1997. De voorbije twee decennia heeft de Japanse constructeur tal van patenten aangevraagd om de eigen technologie te beschermen tegen imitatie. Vandaag geeft Toyota aan dat het ruim 24.000 patenten ter beschikking wil stellen van andere spelers. Het is de bedoeling om andere voertuigfabrikanten technisch te ondersteunen zodat ze hun elektrische aandrijvingen efficiënter kunnen maken.

Anderzijds wil Toyota wereldwijd het aandeel elektrische voertuigen laten groeien. Deze strategie lijkt opmerkelijk maar ligt perfect in lijn met de filosofie die Toyota tot op heden heeft gevoerd. Toegegeven, Toyota verkoopt (voorlopig) geen 100% elektrisch aangedreven modellen, maar de constructeur heeft wel de verdienste om in alle segmenten bijzonder zuinige hybride modellen aan te bieden die in onze huidige infrastructuur perfect en onmiddellijk inzetbaar zijn.

De hybride modellen laden hun batterij immers bij tijdens het rijden en de hybride Toyota's hebben geen nood aan specifieke laadinfrastructuur. Dit maakt hun voertuigen niet 'zero emission' maar door de CO2-uitstoot op een grote vloot voertuigen te verlagen, maakt Toyota weldegelijk het verschil. De verkoop van elektrische voertuigen stijgt procentueel gezien aanzienlijk, maar in absolute cijfers blijft het voorlopig een randfenomeen.(Belga)

Toyota is een pionier op vlak van hybride aandrijfsystemen, want de eerste generatie Prius dateert van 1997. De voorbije twee decennia heeft de Japanse constructeur tal van patenten aangevraagd om de eigen technologie te beschermen tegen imitatie. Vandaag geeft Toyota aan dat het ruim 24.000 patenten ter beschikking wil stellen van andere spelers. Het is de bedoeling om andere voertuigfabrikanten technisch te ondersteunen zodat ze hun elektrische aandrijvingen efficiënter kunnen maken. Anderzijds wil Toyota wereldwijd het aandeel elektrische voertuigen laten groeien. Deze strategie lijkt opmerkelijk maar ligt perfect in lijn met de filosofie die Toyota tot op heden heeft gevoerd. Toegegeven, Toyota verkoopt (voorlopig) geen 100% elektrisch aangedreven modellen, maar de constructeur heeft wel de verdienste om in alle segmenten bijzonder zuinige hybride modellen aan te bieden die in onze huidige infrastructuur perfect en onmiddellijk inzetbaar zijn. De hybride modellen laden hun batterij immers bij tijdens het rijden en de hybride Toyota's hebben geen nood aan specifieke laadinfrastructuur. Dit maakt hun voertuigen niet 'zero emission' maar door de CO2-uitstoot op een grote vloot voertuigen te verlagen, maakt Toyota weldegelijk het verschil. De verkoop van elektrische voertuigen stijgt procentueel gezien aanzienlijk, maar in absolute cijfers blijft het voorlopig een randfenomeen.(Belga)