Dat Seat heeft overleefd, is de verdienste van Volkswagen. Dat het Spaanse automerk nooit echt in schwung is gekomen, is ook voor rekening van de Duitse autobouwer. We zetten de feiten op een rijtje.
...

Dat Seat heeft overleefd, is de verdienste van Volkswagen. Dat het Spaanse automerk nooit echt in schwung is gekomen, is ook voor rekening van de Duitse autobouwer. We zetten de feiten op een rijtje. November 1953: in het havengebied van Barcelona rolt de eerste Seat 1400 van de band, het Spaanse automerk bestaat dan drie jaar. Op vraag én met de steun van president Francisco Franco hadden enkele industriëlen het initiatief genomen om Spanje een eigen automerk te bezorgen. Tot dan was de bevolking aangewezen op importauto's uit Frankrijk en Italië en dat zorgde voor frustratie bij de president en zijn onderdanen.De eerste Seat is een kloon van een bestaand Fiat-model, na de formele belofte dat Seat enkel voor de Spaanse markt zal produceren. Begin jaren tachtig loopt de samenwerking met Fiat echter plots spaak, en roept Set de hulp in van Volkswagen. De Ibiza die in 1984 zijn debuut maakt, is de eerste Seat die in eigen regie wordt ontwikkeld en geproduceerd - met de logistieke steun van Volkswagen én powered by Porsche. Het design is van de hand van de Italiaanse grootmeester Giugiaro. De Belgische Seat-importeur Roland D'Ieteren vreest voor het voortbestaan van het Spaanse merk en suggereert de bevriende Volkswagen-aandeelhoudersfamilies Porsche en Piëch om een alliantie aan te gaan met Seat. In 1986 verwerft Volkswagen de meerderheid van de Seat-aandelen en in 1993 wordt in Martorell een nieuwe fabriek in gebruik genomen; gelijktijdig wordt de tweede generatie Ibiza gelanceerd. Die krijgt als eerste de revolutionaire 90 pk TDI-dieselmotor van VW. Van de eerste generatie Ibiza worden ruim 1,3 miljoen exemplaren gebouwd. In 1999 komt de Italiaanse topdesigner Walter de Silva het Seat-team versterken en dat blijft niet zonder gevolgen. De nieuwe designlijn refereert aan sportiviteit en functionaliteit, en de VW-directie in Wolfsburg maakt mensen en middelen vrij om bijkomende modellen te ontwikkelen op basis van de nieuwe VW-platformarchitectuur. Als de Silva overstapt naar Audi neemt onze landgenoot Luc Donckerwolke de fakkel over. De vierde generatie Ibiza draagt zijn signatuur, schoonheid en technologie staan voorop. Scherpe geometrische lijnen verlenen de nieuwkomer een uitgesproken sportieve look, als eerste Seat-model bekomt die de hoogtechnologische 1.4 TSI ACT-motor (140 pk) met selectieve cilinderuitschakeling in combinatie met turbodrukvoeding, stop-startsysteem en remenergierecuperatie. Ondanks alles raakt Seat niet uit de rode cijfers. Op de VW-hoofdzetel in Wolfsburg gaan stemmen op om het verlieslatende Spaanse dochtermerk te verkopen maar de gealarmeerde regering in Madrid slaagt erin om de VW-directie op andere gedachten te brengen. In de nasleep van dieselgate maakt Luca de Meo (51) in het najaar van 2015 de overstap van Audi naar Seat. De flamboyante manager staat bekend als een gedreven én begeesterende persoonlijkheid mét een alziend oog voor wat mensen bezighoudt. Door prioriteit te verlenen aan de uitbouw van een SUV-gamma slaagt de Italiaanse wonderboy erin om de neerwaartse spiraal om te buigen . De Ateca - op het platform van de VW Tiguan - is een schot in de roos. In 2017 krijgt die het gezelschap van de compacte Arona en vanaf dan is het hek van de dam. De Seat-verkoop schiet spectaculair de hoogte in en Seat groeit uit tot het snelst stijgend volumemerk in Europa. De Tarraco die volgende week op de Mondial de l'Automobile in Parijs zijn wereldpremière viert, rondt het SUV-gamma van Seat naar boven af. De modelnaam verwijst naar de middeleeuwse stad Tarragona, na een #SEATseekingName-wedstrijd waaraan meer dan 140.000 mensen uit 120 landen hebben deelgenomen. De nieuwkomer springt in het oog door zijn tijdloos design en functioneel karakter, is verkrijgbaar als 5- en 7-zitter en presenteert zich als een polyvalente en gezinsvriendelijke allrounder met optionele vierwielaandrijving. Hij staat op het zogeheten MQB-platform van Volkswagen en is uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen van de Duitse autogroep. Lane Assist en Front Assist inclusief voetganger- en fietserdetectie zijn standaard, voor Blind Spot Detection, verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist, Adaptive Cruise Control, Light Assist en Emergency Assist moet extra worden betaald. Van het Dynamic Chassis Control (DCC) wordt in een persmededeling gezegd dat het een perfect evenwicht vindt tussen een sportief rijgevoel en comfortabel rijgedrag. De bestuurder kan de afstelling kiezen die hij wil, maar het systeem kan zich ook automatisch aanpassen en het rijgedrag bijsturen in functie van het wegdek en de rijstijl. De efficiënte en zuinige benzine- en dieselmotoren zijn voorzien van directe injectie, drukvoeding en stop-startechnologie en hebben een vermogen tussen 150 en 190 pk. Op zeer afzienbare tijd volgen versies met alternatieve aandrijftechnologie. De Tarraco-klant kan kiezen tussen een manuele 6-versnellingsbak of DSG 7-automaat. Het ontwerp van de voorzijde verwijst naar de nieuwe designtaal van Seat met een opvallend radiatorrooster voor meer uitstraling en karakter. De strakke full-ledkoplampen hebben nog altijd de driehoekige vorm die kenmerkend is voor het merk, maar ze liggen dieper in het koetswerk verzonken voor een strakker voorkomen. Achteraan de auto, waar het functionele karakter erg belangrijk is, ligt de nadruk op een lage laaddrempel. Het ontwerp van de lichten benadrukt hoe breed de Tarraco in feite is. Binnenin creëert een horizontale lijn over de volledige breedte van het dashboard een gevoel van ruimte. De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen refereert aan een niveau dat is voorbehouden voor de premiummodellen van de Volkswagen-groep. Het dashboard wordt gedomineerd door twee grote displays met alle belangrijke info voor de bestuurder en toegang tot het uitgebreide aanbod aan connectiviteitsopties. De infotainmentsystemen kunnen via gebaren worden bediend ingeval de klant kiest én bijbetaalt voor het optionele Navigation Plus-systeem. De Seat Tarraco wordt gebouwd in de VW-fabriek in Wolfsburg waar ook de Tiguan van de band rolt, wat het imago van de nieuwkomer ongetwijfeld ten goede zal komen. De voorverkoop start vanaf begin december. Dan zullen ook de prijzen van de nieuwkomer worden bekend gemaakt, naar verwachting zullen die zich oriënteren naar die van de Skoda Kodiaq en starten vanaf 32.000 euro.