Urbain Vandormael

‘SUV, van werkpaard tot renpaard’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

SUV is booming business. Hyundai en Kia bijvoorbeeld danken er hun doorbraak aan, maar ook vele andere Europese merken profiteren al jaren van het wereldwijde SUV-succes. Constructeurs die de trein hebben gemist, proberen – rijkelijk laat – alsnog een graantje mee te pikken.

Over de zin of onzin van een SUV gaan we het niet hebben. De klant heeft altijd het laatste woord en die heeft duidelijke taal gesproken. De SUV – van klein tot groot – is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zelfs uitgesproken luxemerken als Bentley en Jaguar die tien jaar geleden nog hun neus ophaalden voor het fenomeen, kunnen het zich niet langer veroorloven om geen SUV in hun gamma te hebben. Range Rover, decennialang de onbetwiste king of the off road, heeft daardoor in het hogere prijssegment sterke concurrentie gekregen van de Duitse premiummerken. De Aziatische volumemerken Hyundai, Kia, Nissan en Suzuki komt de verdienste toe de SUV te hebben gedemocratiseerd en hem binnen het financieel bereik van de doorsnee verdiener te hebben gebracht. Door een eenvoudige ingreep die erin bestond van vierwielaandrijving een optie te maken. Waarom ook niet. Klantenbevragingen hadden uitgewezen dat slechts een zeer kleine minderheid van de SUV-rijders daadwerkelijk ook off road rijdt met zijn Sports Utility Vehicle, een term die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Daar kleuren grote en luxueuze jeeps en pick-ups met V8-motoren sinds mensenheugenis het straatbeeld. Wellicht omdat zo’n imposante vierwieler indruk maakt en refereert aan vrijheid, avontuur en vakantie. Wat natuurlijk ook een rol heeft gespeeld is de historisch lage brandstofprijs in de States, naast het lage milieubewustzijn van de Amerikaanse bevolking.

Booming business

SUV, van werkpaard tot renpaard

Vandaag ziet de wereld er anders uit. De SUV is niet meer weg te denken uit het straatbeeld, ook niet in de grootsteden met traditioneel erg veel verkeer met weinig manoeuvreer- en parkeerruimte. BMW komt de eer toe om als eerste light versies te hebben ontworpen van de grote en logge jeeps waarmee houthakkers, veehouders en jachtopzieners dagdagelijks onderweg waren. De X5 en X3 verkochten vanaf dag één als warme broodjes en kregen snel navolging. Een reeks Aziatische merken zag de kans schoon om via compacte en relatief goedkope versies een niet onbelangrijk deel van de SUV-markt in te palmen en klanten af te snoepen van de Europese volumemerken die geen oog hadden voor de SUV-trend. Zo heeft het eindeloos lang geduurd vooraleer Volkswagen en zijn dochtermerken op de SUV-trein zijn gesprongen.

Audi – toen geleid door de legendarische Ferdinand Piëch – vormt hierop een uitzondering. Onder het motto ‘Vorsprung durch Technik’ introduceerde Audi in 1980 als eerste merk vierwielaandrijving op personenwagens en won met een Audi Quattro de wereldtitel in het rallykampioenschap. De stap naar het SUV-segment was snel gezet en leidde tot het creëren van een Q-versie van bijna modellenreeksen.

Zelfs uitgesproken luxemerken als Bentley en Jaguar die tien jaar geleden nog hun neus ophaalden voor het fenomeen, kunnen het zich niet langer veroorloven om geen SUV in hun gamma te hebben.

Met de tweede generatie Q7 maakte Audi vorig jaar een einde aan de suprematie van BMW, Land Rover en Mercedes in het XXL-segment van de Sports Utility Vehicles (SUV). De nieuwkomer was 325 kg lichter en beschikte over dynamische vierwielsturing die ervoor zorgt dat de achterwielen tot vijf graden kunnen draaien tijdens het rijden. Daardoor is de ruim 5 meter lange 7-zitter verrassend wendbaar. Hij zit bovendien strakker in het pak en ziet er veel eleganter uit. De strakke stroomlijn refereert aan het strakke, sobere lijnenspel dat markant is voor de Audi-huisstijl die is ontworpen door Walter de Silva, die sinds 2014 in Marc Lichte een waardige opvolger heeft gekregen.

Perfecte allrounder

Audi SQ7
Audi SQ7 © GF

Dankzij een hele reeks camera’s en sensoren behoudt je als bestuurder een goed overzicht over de wagen en het verkeer rondom. Een automatische parkeerassistent zorgt ervoor dat je bij het parkeren geen klamme handen krijgt. De Q7 heeft nog meer rijhulpsystemen aan boord – met een virtuele cockpit als eyecatcher. Hij combineert de voordelen van vierwielaandrijving met het hoge uitrustingsniveau, rijcomfort en prestatievermogen van een luxueuze limousine. Audi noemt de Q7 de perfecte allrounder die het beste van twee werelden verenigt.

Dat Audi met de SQ7 daar nu nog een extra dimensie aan toevoegt, heeft te maken met de ongenadige concurrentiestrijd tussen de Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes. De upgrade is blijkbaar nodig om gelijke tred te kunnen houden met de sportieve M- en AMG-versies van respectievelijk BMW en Mercedes. Elk nieuw model moet nog krachtiger en nog sneller, louter en alleen omwille van het prestige en imago. Dat is in het geval van de SQ7 niet anders. Hoewel de SQ7 5,1 meter lang is en 2,3 ton weegt, spurt hij in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 250 km/u, dankzij de beresterke V8 biturbodiesel met een vermogen van 435 pk en trekkracht van 900 Nm. De 4.0 liter grote V8 TDI-dieselmotor met elektrische compressor en dubbele turbo is de krachtigste dieselmotor ooit in een SUV. Omdat de compressor veel stroom nodig heeft, is de SQ7 ook de eerste personenwagen met een 48 volt batterij. Het gemak en de soevereiniteit waarmee de 7-zitter zich voortbeweegt, is fenomenaal. Krijg je de gelegenheid om met deze krachtpatser op pad te gaan, dat mogen zelfs bochtige wegen in de Ardennen zijn, ben je snel geneigd om je verstand op nul te zetten en volop te genieten van het ongeëvenaard rijcomfort – dankzij luchtvering – en de letterlijk adembenemende krachtexplosie van de V8 biturbodiesel, in combinatie met een perfect werkende 7-traps automaat. En dat alles bij een al even impressionant gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km.

Best in class

De Audi SQ7 is qua performance en comfort best in class! Daar bestaat geen discussie over. Hij is bovendien goedkoper dan zijn directe concurrenten en gebruikt gemiddeld 9,5 l/100 km. Dat is weliswaar 20 procent meer dan de officiële fabrieksgegevens maar het toont wel aan hoe efficiënt moderne motoren zijn geworden. Een kwarteeuw geleden lagen de gemiddelde gebruikswaarden nog zo’n 50 procent hoger. De Audi SQ7 zet nieuwe maatstaven in het SUV-segment. Enig minpunt is de prijs: 92.898 euro, zonder opties én de hoge taksen die inherent zijn aan dit soort krachtige dieselauto’s. Daardoor is de SQ7 veroordeeld op de Belgische markt veroordeeld tot een outsiderrol, ook al is hij de beste onder de besten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content