Subaru verkocht vorig jaar 568 auto's in ons land en bekleedt met een marktaandeel van 0,12 procent plaats 34 op de ranglijst van best verkopende automerken. De kleine Japanse autobouwer geniet bekendheid door zijn boxermotoren en eigenzinnige voertuigconcepten met vierwielaandrijving.

Subaru speelt geen rol van betekenis in ons land, wegens te weinig jagers in het bos en te weinig sneeuw op de weg. In de Alpenlanden en Noord-Europa zijn de struise Subaru-modellen wel prominenter aanwezig in het straatbeeld en vormen er een betaalbaar alternatief voor de dure quattro's van de Duitse premiummerken. Voor een schoonheidsprijs komen de Levorg, Outback of Forester niet in aanmerking. Maar inzake authenticiteit, bedrijfszekerheid en gebruiksgemak scoren ze behoorlijk goed. De boxermotoren - sinds 2010 ook in een dieselversie leverbaar - zijn compact en blinken uit door souplesse, ten koste weliswaar van een litertje meer verbruik.
...

Subaru speelt geen rol van betekenis in ons land, wegens te weinig jagers in het bos en te weinig sneeuw op de weg. In de Alpenlanden en Noord-Europa zijn de struise Subaru-modellen wel prominenter aanwezig in het straatbeeld en vormen er een betaalbaar alternatief voor de dure quattro's van de Duitse premiummerken. Voor een schoonheidsprijs komen de Levorg, Outback of Forester niet in aanmerking. Maar inzake authenticiteit, bedrijfszekerheid en gebruiksgemak scoren ze behoorlijk goed. De boxermotoren - sinds 2010 ook in een dieselversie leverbaar - zijn compact en blinken uit door souplesse, ten koste weliswaar van een litertje meer verbruik. Het huidige gamma omvat vijf modellen (BRZ, Forester, Levorg, Outback, WRX STI en XV), de prijzen variëren van 19.995 euro voor de 1.6 liter XV tot 41.995 euro voor de WRX STI. Vanuit het oogpunt prijs/kwaliteit zijn de compacte XV en tweedeurs BRZ volgens mij de meest aantrekkelijke modellen, maar beide waren niet beschikbaar voor een test. Vandaar dat hierna de Levorg en Outback de revue passeren. Terwijl de Duitse premiummerken voor hun typebenaming een combinatie van letter- en cijferaanduidingen gebruiken, houdt Subaru vast aan een naam - wat die ook moge betekenen. In het geval van de Levorg gaat het om een afgeleide van LEgacy, reVOlution en touRinG. Wie in godsnaam bedenkt zo'n onzin? In feite is de Levorg de opvolger van wijlen de Legacy, die om een onduidelijke reden uit het gamma is verdwenen. Subaru's wegen zijn op dit vlak ondoorgrondelijk en wars van elke logica.Zo is de Levorg in een uitgesproken dieselland als het onze enkel verkrijgbaar met een benzinemotor én automaat. De 1.6 liter viercilinderboxermotor mét turbo en intercooler ontwikkelt een vermogen van 170 pk en 250 Nm en blinkt uit door souplesse. Het gemiddeld verbruik daarentegen is met 8,8 l/100 km aan de hoge kant, wat jammer is want de combinatie met de Lineartronic-automaat laat een goede indruk na. De Continu Variabele Transmissie, kortweg CVT, is uitgerust met zes virtuele versnellingen en voelt daardoor aan als een klassieke automaat én kan ook via peddels aan stuur bediend worden.Zoals gezegd, de Levorg is een moderne interpretatie van de Legacy en moet een jonger en vooral sportiever publiek aanspreken. De grote luchthapper op de motorkap, de sportieve voorbumper, de twee dikke uitlaatpijpen links en rechts, de diffusor achteraan en de spoiler boven de achterruit wekken ter zake hoge verwachtingen, maar die worden spijtig genoeg slechts ten dele ingelost. Aan de ene kant overtuigt de Levorg door zijn uitstekende wegligging dankzij vierwielaandrijving, maar de 1.6 liter motor is duidelijk een nummer te klein om herinneringen aan de sportieve WRX STI te kunnen opwekken. Van een wolf in schaapskleren is hier allerminst sprake. Wat is de Levorg dan wel? Een ruime en praktische gezinswagen met een zeer ruime koffer (520 liter), met voldoende been- en knieruimte en een zeer aanvaardbaar comfortniveau. Het navigatie- en multimediasysteem maakt gebruik van een efficiënt werkend touchscreen, maar daar houdt het gebruiksgemak op. Op het stuurwiel met afgeplatte onderkant (!) bevinden zich maar liefst 16 knopjes, de informatie voor de bestuurder wordt verspreid over twee schermen, wat voor verwarring zorgt. In het voordeel van de Levorg pleiten zijn uitstekende wegligging, ruimteaanbod én zijn correcte prijs. Voor 28.995 euro krijg je vierwielaandrijving, Lineartronic CVT-automaat, LED-koplampen, licht- en regensensor en achteruitrijcamera. Leder, schuifdak en navigatie kosten extra. De betrouwbaarheidsstatistieken van de Duitse autokeuringsdiensten leren bovendien dat de Subaru-modellen beter scoren dan het gemiddelde, beter zelfs dan de VW-modellen bijvoorbeeld. Begin van de jaren negentig verkocht Subaru in ons land 3.000 auto's per jaar. Dankzij het succes onder andere van modellen als de Outback, de eerste vierwielaangedreven crossover - een modelvariante die het midden houdt tussen een grote break en SUV. Maar door de eigenzinnige modellen- en motorenpolitiek van de Japanse directie heeft het merk veel van zijn aanhang in ons land verloren. Dat heeft er ook toe geleid dat Subaru nog maar 19 dealers telt in ons land. In tegenstelling met de Levorg is de Outback wel verkrijgbaar met de voortreffelijke 2 liter boxerdieselmotor (150 pk en 350 Nm). Ook hier liggen het reëel verbruik van 7,0 l/100 km en de CO2-uitstoot van 159 g/km aan de hoge kant in verhouding tot de optreksnelheid van 0 tot 100 km/ in net geen 10 seconden en een topsnelheid van net geen 200 km/u. Omdat de cilinders in een boxermotor horizontaal tegenover elkaar liggen, is die compacter, trilt die minder en ligt zijn zwaartepunt lager wat de wegligging ten goede komt. Die is, dankzij vierwielaandrijving, vergelijkbaar met het veelgeprezen weggedrag van de Audi Quattro-modellen. Als dat geen referentie is. De Outback rijdt comfortabel en accelereert vlot, dankzij de voortreffelijke Lineartronic CVT-automaat met zeven virtuele versnellingen. De Outback is een nummer groter dan de Levorg, biedt binnenin een zee van ruimte en bezit een zeer grote koffer, inclusief een dubbel vak onder de vloer als extra opbergruimte. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen bereiken niet het niveau van de Duitse premiummerken, maar zijn niettemin zeer gedegen. Door de hoge zit heb je als bestuurder een goed overzicht over de wagen en het verkeer rondom, twee stereocamera's achter de voorruit monitoren constant de omgeving van het voertuig; bij gevaar zorgt het Pre-Collision Braking System ervoor dat de wagen afremt. Bijkomende assistentiesystemen (Lane Sway Warning en Lane Departure Warning) waarschuwen en/of snellen de bestuurder ter hulp wanneer die overmand wordt door vermoeidheid of onvrijwillig zijn rijvak verlaat. De Adaptieve Cruise Control houdt dan weer afstand ten opzichte van de voorligger, op een soepele en vertrouwensvolle manier. De Outback Comfort (36.495 euro) beschikt standaard over vierwielaandrijving én CVT-automaat naast een zeer complete uitrusting, inclusief LED-koplampen, verwarmde en elektrisch verstelbare zetels en het unieke Eyesight-systeem. Voor de Premium-uitvoering met onder andere een glazen schuifdak, navigatie en een Harman/Kardon-audiosysteem met 12 luidsprekers moet een opleg van 5.000 euro worden betaald. Daartegenover staat dat de Subaru Outback waar voor zijn geld biedt en een interessant alternatief is voor wie waarde hecht aan authenticiteit, eigenzinnigheid en exclusiviteit. In die zin roept Subaru bij mij herinneringen op aan het ter ziele gegane Saab, al hoop ik uit de grond van mijn hart dat Subaru een beter lot beschoren blijft. Voor een nichemerk wordt het immers almaar moeilijker om te kunnen voldoen aan de almaar strengere uitstoot- en veiligheidsnormen. Gelukkig beschikt Subaru over een directe lijn met het grote Toyota, dat zelf ook belang heeft bij een goede samenwerking met het nichemerk.