Skoda Kodiaq maakt overtuigende entree, op alle terreinen

© Skoda
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Skoda heeft voor enkele weken de kaap van de één miljoen auto’s overschreden. Dat is een historisch verkooprecord in de geschiedenis van het Tsjechische automerk. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat echter maar één jaar standhouden. Voor 2017 plant Skoda immers zes nieuwe modellen; bovendien zal dan ook de Kodiaq in het straatbeeld opduiken en dat zal niet onopgemerkt blijven.

Skoda is al enkele jaren zijn status van goedkoop automerk ontgroeid. Dat heeft alles vandoen met de kwaliteits- en prijzenpolitiek van het Tsjechische dochtermerk van Volkswagen. De geschiedenis van het Tsjechische automerk gaat terug tot 1905. In Mlada Boleslav, gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk, besluiten boekhandelaar Vaclav Laurin en fietsenmaker Vaclav Klement om naast motorfietsen ook auto’s te gaan bouwen. In 1907 verlaat de eerste Laurin & Klement FF met een achtcilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza. Die wordt het hebbeding van de rijke bourgeoisie van die tijd.

Skoda wordt de nieuwe merknaam

Na de Eerste Wereldoorlog en de implosie van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk wordt Tsjecho-Slowakije een autonome staat. In 1925 fusioneert Laurin & Klement met tram- en busbouwer Skoda, dat de nieuwe merknaam wordt. De inbreng van vers kapitaal en nieuwe knowhow draagt ertoe bij dat Skoda snel uitgroeit tot een succesvol luxemerk.

Na de Tweede Wereldoorlog en opsplitsing van Europa twee politieke en economische blokken wordt Skoda genationaliseerd en ondergebracht in de grote Motokov-groep voor wie auto’s bouwen geen prioriteit is.

Skoda in Duitse handen

De val van de Muur in 1989 en de implosie van de communistische regimes betekenen de redding. Het Tsjechische automerk wordt geprivatiseerd en komt in de lente van 1991 in handen van het Duitse Volkswagen – dankzij de welwillende steun van de machtige vakbonden, die een nochtans lucratief aanbod van Renault afwijzen. De bonden geven de voorkeur aan een systeem van medebeheer vanwege de werknemers, zoals dat is ingeburgerd in de Duitse industrie.

In de daaropvolgende jaren wordt het gamma flink uitgebreid en nog belangrijker is dat de nieuwe modellen beantwoorden aan de strenge kwaliteitsnormen van Volkswagen. Chief designer Jozef Kaban slaagt er bovendien in om Skoda een sterke, duidelijk herkenbare merkidentiteit te geven die bekoort door haar strakke lijnen.

Grote beer op vier wielen uit Alaska

Tot nog toe had Skoda met de Yeti slechts één SUV-model in het gamma, met de Kodiaq komt daar verandering in. Skoda wil op zijn beurt profiteren van de SUV-boom op de wereldmarkt. Op zoek naar een naam voor zijn nieuwkomer reisden de Skoda-marketeers de hele wereld af om uiteindelijk in Kodiak te belanden, het op één na grootste eiland van de Verenigde Staten ten zuiden van Alaska. De 10.000 eilandbewoners, voornamelijk Inuit, moeten er constant op hun hoede zijn voor de grote Kodiak-beer die het eiland als zijn privé-speeltuin beschouwt.

Skoda Kodiaq maakt overtuigende entree, op alle terreinen
© Skoda

Met een lengte van 4,70 meter, tot zeven zitplaatsen en de ruimste koffer in zijn klasse, lijkt de imposante Kodiaq een grote beer op vier wielen. Volgens Skoda-voorzitter Bernhard Maier vormt de nieuwkomer de voorbode van een SUV-offensief. “Met de Kodiaq betreden we een nieuw segment en willen we nieuwe klantengroepen bereiken, ook buiten Europa. Hij is een allrounder, geschikt voor zowel zakelijk als privégebruik, met off road kwaliteiten. Andere, kleinere SUV’s zullen volgen.”

Uiterlijk onderscheidt hij de Kodiaq zich door de combinatie van elegante lijnen en robuuste contouren, wat hem meteen een grote herkenbaarheid oplevert. De vlakke, wigvormige koplampen die overgaan in het radiatorrooster zijn typisch Skoda. De nieuwkomer is gebaseerd op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, met de 1.4 liter TSI-instapmotor en voorwielaandrijving weegt de grote beer amper 1.452 kg, mét vierwielaandrijving komt daar zo’n 90 kg bij.

Binnenin springen het uitzonderlijk groot ruimteaanbod, de doordachte functionaliteit en het moderne design in het oog. Het grote centrale display splitst het dashboard in twee gelijke delen voor bestuurder en passagier. Op het vlak van rijbijstandssystemen, infotainment en connectiviteit bevindt hij zich aan de top van zijn segment. Ook hier springen typische Skoda-features in het oog: hoge afwerkingskwaliteit en logisch opgebouwde, intuïtieve bediening. Voor stuurverwarming, klimaatregeling met drie zones en geventileerde voorzetels moet een opleg worden betaald. Deze opties tonen aan dat Skoda met de Kodiaq opschuift in de richting van premiumniveau.

Skoda Kodiaq maakt overtuigende entree, op alle terreinen
© Skoda
Skoda Kodiaq maakt overtuigende entree, op alle terreinen
© Skoda

Best in class

Met een bagagevolume van 720 tot 2.065 liter biedt de Kodiaq de grootste koffer in zijn klasse. Met de voorste passagierszetel neergeklapt, kan de nieuwkomer voorwerpen tot 2,80 meter vervoeren. De kofferklep kan optioneel worden uitgerust met een elektrische bediening. Skoda pakt ook dit keer uit met enkele interessante ‘Simply Clever’ oplossingen zoals deurrandbeschermers. Dankzij voorgespannen veren komen die automatisch tevoorschijn bij het openen van de deur en verhinderen dat de harde metalen rand van de deur tegen de garagemuur of een andere auto botst. Bij het sluiten van de deur klapt de beschermlijst automatisch weg.

Een andere innovatie betreft de Trailer Assist. Rijdt de Kodiaq met een aanhangwagen, neemt het systeem de besturing over bij het manoeuvreren. Bijkomend remt het systeem de auto bij het achteruitrijden af zodra een hindernis wordt gedetecteerd. Het systeem wordt aangestuurd door parkeersensoren achteraan. Ook het Area View-systeem is nieuw: dankzij de groothoeklenzen van de camera’s voor- en achteraan en in de behuizing van de buitenspiegels kan de directe omgeving van de wagen op het infotainmentscherm worden weergegeven. Zowel een virtueel zicht van bovenaf als 180°-beelden van de zone tussen voor- en achterzijde zijn mogelijk. De Front Assist met noodremfunctie waarschuwt de bestuurder voor gevaarlijke situaties en remt de wagen automatisch gedeeltelijk of volledig af, indien nodig. De optionele voetgangersdetectie vormt een aanvulling op Front Assist.

Ook de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) werkt met radartechnologie en helpt de bestuurder om de ingestelde snelheid en de gewenste afstand tot het voorrijdende voertuig aan te houden.

Skoda Connect is onderverdeeld in twee categorieën: de infotainment online-diensten bieden uitgebreide informatie en navigatiegegevens in real time. Care Connect bundelt de diensten voor bijstand en toegang tot het voertuig vanop afstand.

Krachtige, milieuvriendelijke motoren

In ons land wordt de Kodiaq aangeboden met twee diesel- en drie benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1.4 tot 2.0 liter en een vermogen van 125 tot 190 pk. Zowel de TDI- als TSI-motoren maken gebruik van turbodrukvoeding en directe injectie en zijn uitgerust met een stop-startsysteem; remenergierecuperatie en thermomanagement dragen bij tot een aanvaardbaar verbruik en lage CO2-uitstoot. Afhankelijk van de motorversie kan de klant kiezen tussen een manuele 6-versnellingsbak of een automatische DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. We hebben zowel met de automatische als handgeschakelde versies gereden, beide schakelen feilloos. De meeste motorversies kunnen ook nog eens gekoppeld worden aan vierwielaandrijving.

The prove of the pudding is in the eating. Voor een eerste kennismaking met de Kodiaq stuurde Skoda ons door het binnenland van Mallorca, waar snelle stukken asfalt worden afgewisseld met smalle, hobbelige landwegen vol putten. Ook op onverhard terrein beantwoordt hij aan de hoge verwachtingen én levert hij het overtuigende bewijs van zijn veelzijdigheid en kunde. De Kodiaq kan met de beste mee in zijn segment. Ondanks het relatief grote prijsverschil toont hij zich de evenknie van gelijkaardige modellen van de gerenommeerde Europese en Aziatische premiummerken. Op de toch al uiterst competitieve SUV-markt schudt de nieuwkomer de kaarten opnieuw.

Skoda Kodiaq maakt overtuigende entree, op alle terreinen
© Skoda

Het testverbruik schommelde tussen de 7,5 à 9,8 l/100 km, afhankelijk van de motorinhoud, ondergrond én rijstijl. Via een eenvoudige draai van een knop kan als bestuurder de demping van de schokdempers aanpassen aan zijn of haar persoonlijke voorkeur, de klant kan ook kiezen uit verschillende infotainmentssystemen die zich zelfs in hun basisuitvoering efficiënt én eenvoudig te bedienen zijn. Voor het Columbus-systeem bedraagt de opleg 1910 euro; dat is niet goedkoop maar toch nog altijd goedkoper in vergelijking met gelijkaardige systemen bij de directe concurrenten.

Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding

Hoewel Skoda-invoerder D’Ieteren nog geen prijzen heeft bekendgemaakt, gaan we uit van een basisprijs van om en bij de 25.000 euro. Met de sterkste motor en alle rijhulpsystemen en infotainmenttoepassingen aangevinkt, zal je al snel in de buurt van de 45.000 euro komen. Zelfs dan doe je als prijsbewuste klant nog een goede zaak – rekening houdend met het hoge kwaliteits- en comfortniveau van de Kodiaq en zijn enorm groot ruimteaanbod. De uitstekende kwaliteit/prijsverhouding is en blijft de sterkste troef van Skoda. Simply the best, van mij mag het.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content