De geschiedenis van Seat gaat terug tot 1950. Op vraag en met de steun van dictator Franco richten enkele bankiers en industriëlen het Spaanse automerk op. Het land bezit geen eigen automerk meer en de Spanjaarden zijn aangewezen op importauto's uit Frankrijk en Italië. In november 1953 rolt in Barcelona de eerste Seat 1400 van de band. Het gaat om een copy-paste van een bestaand Fiat-model. De deal is er gekomen na de belofte van de Seat-directie enkel voor de Spaanse markt te produceren.
...

De geschiedenis van Seat gaat terug tot 1950. Op vraag en met de steun van dictator Franco richten enkele bankiers en industriëlen het Spaanse automerk op. Het land bezit geen eigen automerk meer en de Spanjaarden zijn aangewezen op importauto's uit Frankrijk en Italië. In november 1953 rolt in Barcelona de eerste Seat 1400 van de band. Het gaat om een copy-paste van een bestaand Fiat-model. De deal is er gekomen na de belofte van de Seat-directie enkel voor de Spaanse markt te produceren. Begin van de jaren komt er plots een einde aan de Spaans-Italiaanse samenwerking. Beide merken geven elkaar de schuld voor de vertrouwensbreuk. De Seat-directie moet op zoek naar een nieuwe partner én vindt gehoor bij Volkswagen. De Ibiza maakt zijn debuut in 1984; de baseline van het eerste model van de nieuwe alliantie verraadt zijn roots... powered by Porsche. Voor het design tekent de Italiaanse grootmeester Giugiaro. Van die eerste generatie worden in vier jaar tijd 1,3 miljoen exemplaren verkocht. In 1986 wordt Volkswagen meerderheidsaandeelhouder van Seat. De deal wordt afgerond met de bouw van een gloednieuwe fabriek in Martorell, in het noorden van Spanje. Gelijktijdig lanceert Seat de tweede generatie Ibiza, mét de revolutionaire 90pk TDI-dieselmotor van Volkswagen. In 1999 stapt de Italiaanse topdesigner Walter de Silva over van Alfa Romeo naar Seat en dat blijft niet zonder gevolgen. Hij ontwerpt een nieuwe designlijn die het sportief karakter van het merk beklemtoont. Het Duitse moederhuis maakt bovendien mensen en middelen vrij om nieuwe modellen te ontwikkelen, op basis van de VW-platformarchitectuur die ook wordt gebruikt door Audi en Skoda. Wanneer Walter de Silva naar Audi verkast, duidt hij onze landgenoot Luc Donckerwolke aan als zijn opvolger. De vierde generatie Ibiza draagt zijn signatuur. Scherpe geometrische lijnen verlenen die vierde generatie een nog sportievere look, de nieuwkomer wordt uitgerust met een revolutionaire 1.4 TSI ACT-turbomotor (140 pk) - hét paradepaardje van Volkswagen. Ondanks alle inspanningen blijft Seat verlies maken. Dat is niet naar de zin van de toenmalige VW-voorzitter Ferdinand Piëch die het Spaanse dochtermerk liever kwijt dan rijk is en Seat probeert in te ruilen tegen Alfa Romeo. De Spaanse regering reageert alert, biedt fiscale voordelen aan in ruil voor het behoud van jobs en slaagt erin de VW-directie te overtuigen om Seat aan boord te houden. In een poging het roer om te gooien, stuurt Volkswagen enkele van zijn topmensen naar Spanje. Die moeten de efficiëntie van de fabriek in Martorell naar een hoger niveau tillen en nieuwe modellen op de sporen zetten. Eerst de nieuwe Leon en vervolgens de Ateca luiden een modellenoffensief in dat dit jaar een vervolg krijgt met de nieuwe Ibiza en twee nieuwe SUV-modellen in het B- en D-segment. Seat wil op die manier een graantje meepikken van de SUV-rage waarvan het einde nog niet in zicht is. De Ateca staat op het platform van de VW Tiguan, is weliswaar een nummer kleiner maar biedt niettemin royaal plaats aan vijf inzittenden. De kofferinhoud varieert van 510 tot 1604 liter. De kleine draaicirkel van 10,9 meter verhoogt zowel de wendbaarheid als het rijplezier. Hoe minder een auto weegt, hoe minder hij verbruikt en vervuilt én hoe sneller hij optrekt. De Ateca (1.384 kg) met 1.4 TSI benzinemotor (150 pk) spurt in 9 seconden van 0 tot 100 km/u, heeft een topsnelheid van 201 km/u en verbruikt gemiddeld 7,2 l/100 km, dankzij selectieve cilinderuitschakeling en het start/stopsysteem. Kies je voor een 1.6 TDI-dieselmotor (115 pk) daalt het verbruik onder de 6 l/100 km. Met de 2.0 liter TDI-dieselmotor (150 pk) in combinatie met vierwielaandrijving en DSG-automaat stijgt het verbruikt tot 6,7 l/100 km. In deze versie wint de Seat Ateca omzeggens alle vergelijkende tests in zijn segment. Voor dagelijks gebruik in ons land volstaan de goedkopere 2x4 versies met een driecilinder 1.0 of viercilinder 1.4 TSI benzinemotor, beide primussen op het vlak van prijs/kwaliteitverhouding. Door de hoge zitpositie heb je een goed overzicht over de auto en het verkeer rondom. Qua afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen behoort de Ateca tot de beste in zijn segment, de ergonomie benadert de perfectie. Inzake infotainment- en assistentiesystemen profiteert Seat van de synergiën met Volkswagen waardoor alle Seat-modellen ge-upgradet kunnen worden tot het niveau van Audi en VW. Let op, niet alle optionele mogelijkheden en toepassingen zijn even zinvol. Ze jagen bovendien de prijs de pijlsnel hoogte in. Maar de klant is koning en die ziet zijn of haar auto hoe langer hoe meer als een verlengstuk van zijn eigen leef- en droomwereld. Voor accessoires en systemen die het gebruiksgemak en comfort ten goede komen én de emotionele band met eigen auto verhogen, wordt graag een boterham minder gegeten. Beleving, daar komt het op aan! En dan komt een topman als Luca de Meo als een geschenk uit de hemel. De flamboyante Italiaanse wonderboy (50) geldt als een van de meest bekwame managers in de internationale autowereld. Met zijn aanstelling bewijst de VW-top dat het (eindelijk) komaf wil maken met de stiefmoederlijke behandeling van zijn Spaans dochtermerk - vanaf nu mag Seat volop zijn kans gaan. En dat moet je topman de Meo maar één keer zeggen. De lancering van de Ateca en Ibiza betekent het begin van een nieuwe episode voor Seat. Dat wil én kan het dynamische en modieuze volumemerk binnen de Volkswagen-groep worden. De nieuwe Ibiza die zopas zijn wereldpremière vierde, ziet dynamisch en sportief uit. Met de nieuwe 1.5 TSI-motor (150 pk) ontpopt de nieuwkomer zich tot een vurig paardje - van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden, 215 km/u topsnelheid. Nog indrukwekkender is de souplesse van de nieuwe motor. Hoewel slechts 4,06 meter lang biedt de nieuwe Ibiza verrassend veel plaats binnenin, de kofferinhoud bedraagt 335 liter. De kwaliteit van de gebruikte materialen en het niveau van afwerking laten geen twijfel bestaan over de ambities van Seat. Ook op de weg bevestigt de nieuwe Ibiza dat hij goed op weg is om de nieuwe maatstaf in zijn segment te worden. Hij is de voorloper van de VW Polo die eind van het jaar op de markt komt wat maakt dat hij ook een half jaar voorsprong heeft. VW gebruikt Seat al enkele jaren als proeftuin voor zijn toekomstige modellen en technologische innovaties. De nieuwe Seat-topman Luca de Meo (49) is de zoon van een Italiaanse bankier, hij studeerde aan gerenommeerde hogescholen in Italië en Frankrijk en werkte als marketeer voor Renault, Toyota, Fiat en Alfa Romeo vooraleer hij overstapte naar de Volkswagen-groep. Bij Seat is hij voor het eerst als CEO aan de slag. In korte tijd is hij erin geslaagd om een nieuwe wind te laten waaien in Martorell én opnieuw zwarte cijfers te schrijven. Seat sloot het boekjaar 2016 af met een bescheiden winst van 153 miljoen, in 2010 bedroeg het verlies nog 311 miljoen. In vergelijking met 2010 steeg de omzet van 5 miljard naar 8,9 miljard in 2016. Met de Leon en Ibiza beschikt Seat over twee sterkhouders in het segment van de compacte gezinswagens; met de Ateca en nog nieuwe SUV-modellen in 2017 en 2018 gaat de Spaanse outsider ook potten breken op de SUV-markt en wordt zo een te duchten concurrent voor Skoda en VW. Volgens de Meo bestaan binnen de Volkswagen-groep goede afspraken over wie wat doet en dreigt er geen gevaar voor kannibalisme binnen de eigen familie. Beter dan wie ook weet die dat made in Spain nog niet de status van made in Germany heeft bereikt. Dat alle modellen binnen de Volkswagen-groep aan dezelfde hoge kwaliteitsnormen moeten voldoen, dat zij zijn opgebouwd uit dezelfde onderdelen en dat de Ateca in een Tsjechische Skoda-fabriek van de band rolt, is nog niet doorgedrongen tot de doorsnee consument. Alternatieve aandrijving lijkt vandaag nog geen thema voor Seat, maar volgens topman de Meo komt de eerste elektrische Seat in 2019 op de markt, in het kader van het aangekondigde e-offensief van de Volkswagen-groep. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit voor Seat dat zijn wereldwijde verkoop met 13,6 procent zag stijgen tijdens de eerste maanden van het jaar. Seat is goed op weg om van een meeloper te evolueren naar een voorloper.