Rijscholen en opleidingscentra zijn klaar voor veilige heropstart 11 mei: ‘Ongemakken erbij nemen’

© /

Vanaf 11 mei mogen kandidaat-autobestuurders opnieuw rijles volgen, vanaf 25 mei worden opnieuw praktische rijexamens afgenomen. De rijscholen zeggen dat ze er klaar voor zijn.

Na de gefaseerde heropstart van de autoproductie bij Audi Brussels en Volvo Gent en de gedeeltelijke hervatting van de werkzaamheden bij dealers en garagehouders gaan op 11 mei ook de rijscholen en opleidingscentra opnieuw aan de slag.

Daarmee is een eerste grote stap gezet in de richting van een herstel van de economische activiteiten in ons land. Hoe snel en hoe succesvol dat herstel zal verlopen, kan niemand voorspellen.

Voor velen essentieel

Dat de rijscholen en opleidingscentra op 11 mei hun activiteiten hervatten, betekent ook een hele opluchting voor diegenen die door de lockdown hun rijopleiding niet konden afmaken of aanvangen. Sinds 16 maart werden er immers geen lessen meer gegeven en geen examens meer afgenomen.

Voor de 3000 lesgevers in Vlaanderen komt er volgende week dus een einde aan bijna twee maanden van technische werkloosheid. Dat geldt ook voor de 150 examinatoren van GOCA Vlaanderen die jaarlijks 205.000 theorie- en 145.000 praktijkexamens afnemen.

Voor vele mensen is het behalen of behouden van een rijbewijs essentieel. Voor jongeren kan het bezit van een rijbewijs een voorwaarde zijn voor het bekomen van een job terwijl vrachtwagenbestuurders die niet tijdig nascholingen volgen hun rijbewijs kunnen verliezen.

Constructieve samenwerking

Omdat rekening moet worden gehouden met wettelijke termijnen had Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) eerder beslist om die voor bepaalde groepen te verlengen of uit te stellen. Dat gebeurde in nauw overleg met een taskforce bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven en federaties die instaan voor de rijopleiding, nascholing en examinering.

Chris Vanhee (ProMove): ‘Wij hebben in Vlaams minister Peeters een luisterend oor en competente aanspreekpartner gevonden. De voorbije weken waren wij zeer geregeld in contact met haar en haar kabinet alsook met het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

‘Samen hebben we gezocht naar oplossingen voor de problemen waarmee onze klanten en wij als sector worden geconfronteerd. Alle gemaakte afspraken zijn nagekomen, de leden van de taskforce zijn dan ook zeer tevreden over de constructieve samenwerking en de genomen beslissingen.

‘Door als sector proactief te reageren en in dialoog te gaan met de minister is er begrip gegroeid voor onze moeilijkheden en hebben wij de nodige tijd gekregen om de heropstart grondig voor te bereiden en nu in veilige omstandigheden te laten verlopen.

‘De minister heeft ook duidelijk en just-in-time gecommuniceerd over de wat kan en mag, het contrast met de amateuristische aanpak van de federale ministers kan niet groter zijn.’

Lees verder onder de foto

Chris Vanhee
Chris Vanhee© /

2020 wordt een rampjaar

Hoe schat u de gevolgen van de coronacrisis in voor uw sector?

Chris Vanhee: ‘Bijna twee maanden inactiviteit betekent voor onze sector een inkomensverlies van minstens 30 miljoen, terwijl de vaste kosten blijven doorlopen. Neem ik mijn eigen bedrijf (ProMove, nvdr.) als voorbeeld, dan gaat het om de maandelijkse huur voor de kantoren, pistes en 18 voertuigen. Hoewel die laatste gedurende twee maanden niet één meter hebben gereden, betaal ik op het einde van de maand even hoge verzekeringspremie als voor corona. 2020 wordt een rampjaar, voor de hele bedrijfswereld. Niemand komt onbeschadigd uit deze crisis. Voor wie geen spaarpot heeft aangelegd, wordt het alle hens aan dek om te kunnen overleven. Voor zover ik dat kan inschatten, verwacht ik geen faillissementen in onze sector. Gelukkig maar.’

Is de sector klaar om de heropstart in veilige omstandigheden te laten verlopen?

Chris Vanhee: ‘Doordat alle bedrijven en federaties die instaan voor de rijopleiding, nascholing en examinering nauw betrokken zijn geweest bij de gesprekken met het departement en het kabinet van de minister én er duidelijk en op tijd werd gecommuniceerd, heeft iedereen de nodige tijd gekregen om zich voor te bereiden op de heropstart en zal die ook in veilige omstandigheden kunnen verlopen.

‘Dat betekent niet dat wij vanaf 11 mei opnieuw op volle toeren zullen draaien. Het tegendeel is waar. Uit het geringe aantal reservaties voor de komende weken blijkt een terughoudendheid bij de bevolking. Wat niet meer dan normaal is na een lockdown van twee maanden en het dramatisch hoog aantal besmettingen en overlijdens in ons land. De angst om besmet te raken zit hoog.

Het dragen van mondmaskers in de voertuigen wordt verplicht, na elke sessie worden de voertuigen en het didactisch materiaal ontsmet.

‘Omdat wij vanaf nu een hele reeks bijkomende veiligheidsvoorschriften in acht moeten nemen, zorgt dat voor extra werk en druk voor onze medewerkers. En voor extra kosten voor de baas. Tot nu toe heb ik al ruim 10.000 euro uitgegeven aan voorzieningen en materialen die besmetting van de lesgevers of cursisten moeten voorkomen. Het dragen van mondmaskers in de voertuigen wordt verplicht, na elke sessie worden de voertuigen en het didactisch materiaal ontsmet. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. De sessies zullen dus meer tijd in beslag nemen wat ten koste gaat van het rendement. Maar ik heb geen andere keuze: de gezondheid van de cursisten en lesgevers primeert. Enkel als echt iedereen zich consequent aan de voorschriften en verbodsregels houdt, kunnen we het virus succesvol bestrijden. De ongemakken moeten we erbij nemen.’

Wat heb je geleerd uit de coronacrisis?

Chris Vanhee: ‘Eén: de mensheid maar ook de wereldeconomie zijn kwetsbaarder dan ooit, één virus volstaat om de hele wereld van de ene dag op de andere tot stilstand te brengen. Met zijn allen – Amerikaans president Donald Trump op kop – hebben we een les in nederigheid gekregen. Twee: door ons als sector eendrachtig en flexibel op te stellen zijn we tot efficiënte voorstellen en oplossingen gekomen. Drie: in plaats van op zoek te gaan naar een schuldige voor de verspreiding van het virus en kritiek te spuien op de politiek en de overheid hebben wij voor een radicaal andere aanpak gekozen en zijn wij constructieve gesprekken gestart met in ons geval Vlaamse minister Peeters en haar administratie. Die strategie heeft een reeks maatregelen opgeleverd die tegemoetkomen aan de noden en verwachtingen van zowel onze klanten als medewerkers. Uit die goede afloop put ik energie om er opnieuw met de volle 100 procent tegen aan te gaan.’

Wat heeft Vlaams minister Peeters beslist?

Wat houden de beslissingen van Vlaams minister van Mobiliteit Peeters concreet in voor personen met een voorlopig rijbewijs en de examens?

1. Wanneer de geldigheid van hun voorlopig rijbewijs vervalt tussen 16 maart en 30 december 2020 mogen die praktische examens afleggen tot 31 december 2020. Ze moeten geen 6 uur verplichte praktijklessen volgen, zoals dat wettelijk is voorgeschreven wanneer het voorlopig rijbewijs vervalt. Dat betekent niet dat de geldigheid van hun voorlopig rijbewijs wordt verlengd. Nadat hun voorlopig rijbewijs is vervallen, mogen zij dus niet meer oefenen op de openbare weg en zijn ze niet meer verzekerd. Het is wachten op een koninklijk besluit van de federale overheid dat de verlenging van de voorlopige rijbewijzen tot 30 september 2020 (voorlopig) bekrachtigt.

2. Het resultaat van het theorie-examen is drie jaar geldig. Wanneer de geldigheid van je theorie-examen vervalt tussen 16 maart en 30 december 2020 mag je het praktijkexamen afleggen tot 31 december 2020, zonder dat je vooraf moet slagen voor het theorie-examen.

3. Vervalt de geldigheid van de gevolgde lessen bij een erkende rijschool tussen 16 maart en 30 december 2020 wordt de geldigheid van deze lessen verlengd tot 31 december 2020.

4. Vervalt de geldigheid van je geslaagd examen op privéterrein tussen 16 maart en 30 december 2020 wordt de geldigheid van het examen verlengd tot 31 december 2020.

5. Wanneer je al een afspraak had gemaakt voor een examen dat door het examencentrum werd geannuleerd omwille van de lockdown, dan moet je geen retributiebijslag betalen.

Wat houden de beslissingen van de minister in voor het terugkommoment?

1. Eindigt de termijn van je terugkommoment in de periode van 16 maart tot 31 september 2020 wordt de termijn verlengd tot 31 december 2020.

2. Indien je reeds uitstel hebt gevraagd voor het terugkommoment en die uitsteltermijn in de periode van 16 maart tot 31 september 2020 valt, wordt die termijn verlengd tot 31 december 2020.

3. Viel de periode waarin je het terugkommoment diende te volgen voor de noodmaatregelen van 16 maart 2020 en je niet tijdig hebt deelgenomen, ontvang je een aanmaning. Dat houdt in dat je een toeslag van 51 euro moet betalen en je twee maanden de tijd krijgt om je alsnog aan te bieden voor het terugkommoment. Valt de uiterste datum van die twee maanden in de periode van 16 maart tot en met 31 september 2020, dan krijg je de tijd tot 31 december 2020 om het terugkommoment te volgen. En moet je de toeslag van 51 euro betalen. Volg je het terugkommoment voor 31 december 2020 niet, wordt een proces-verbaal opgesteld.

Partner Content