In 1989 vroeg Renault aan projectdirecteur Yves Dubreil een compacte, erg praktische, zuinige en comfortabele kleine auto te ontwerpen. Die wagen mocht uiteraard geen klanten afsnoepen van grote broer Clio. Het werd een ambitieus project met als doelstelling een auto te ontwikkelen die nog niet bestond. Het ontwerp van Twingo werd gedicteerd door een 'design to cost'-strategie: een compacte, innovatief en aantrekkelijk ogende wagen aanbieden tegen een redelijke prijs. De enige oplossing om daarin te slagen: radicaal vernieuwen en het leven vereenvoudigen, al het overbodige schrappen en vervangen door unieke innovaties zoals een verschuifbare achterbank. De rest is geschiedenis.(Belga)

In 1989 vroeg Renault aan projectdirecteur Yves Dubreil een compacte, erg praktische, zuinige en comfortabele kleine auto te ontwerpen. Die wagen mocht uiteraard geen klanten afsnoepen van grote broer Clio. Het werd een ambitieus project met als doelstelling een auto te ontwikkelen die nog niet bestond. Het ontwerp van Twingo werd gedicteerd door een 'design to cost'-strategie: een compacte, innovatief en aantrekkelijk ogende wagen aanbieden tegen een redelijke prijs. De enige oplossing om daarin te slagen: radicaal vernieuwen en het leven vereenvoudigen, al het overbodige schrappen en vervangen door unieke innovaties zoals een verschuifbare achterbank. De rest is geschiedenis.(Belga)