Renault met oud DNA en nieuwe genen

Renault viert dertig jaar Twingo en komt met een retrofit om klassieke Renaults te elektrificeren.
Gert Verhoeven

Op de Rétromobile in Parijs, één van de meest vermaarde Europese oldtimerbeurzen, zette Renault de Twingo in de spotlights. Er werd ook een kit voorzien om die samen met andere oude Renaults te elektrificeren.

De eerste generatie van de Twingo werd ruim dertig jaar geleden gelanceerd. Het was een erg compact stadswagentje dat onder de Clio stond gepositioneerd. Wat aanvankelijk was bedoeld voor een jong en minder kapitaalkrachtig publiek, viel ook en vooral in de smaak bij een iets ouder cliënteel waardoor er door de jaren heen ook vrij riant uitgeruste versies met succes op de markt kwamen.

Vandaag staat de Twingo nog altijd in de catalogi maar het ziet er niet naar uit dat er nog een opvolger van dit model uit het A-segment zal komen. Vooral nieuwe en strenge emissienormen maken het quasi onmogelijk om in dit betaalbare en zeer competitieve segment een product aan te bieden waar een constructeur winst mee kan maken. 

Ombouw naar EV

Op de oldtimerbeurs in de lichtstad stelde Renault wel een leuk retrofit-project. Er komt binnen afzienbare tijd een kit waarmee enthousiastelingen hun eerste generatie Twingo, maar ook hun veel oudere R4 of R5, kunnen ombouwen naar een 100 % elektrische aandrijving. Die kit zou enkel de verbrandingsmotor vervangen en op de plaats van de benzinetank komt een batterij met een relatief beperkte capaciteit.

Het is niet de bedoeling dat het een doe-het-zelf retrofit wordt, want een en ander moet volgens de specificaties van de constructeur verlopen. Of dit ook in België zal worden aangeboden is onzeker, want ons keuring- en homologatiesysteem is wat dat betreft zeer restrictief. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content