Renault Rafale krijgt vleugels
Goed een half jaar geleden lanceerde Renault de Rafale, een ruime crossover met coupé-allures en een 200 pk sterke hybride aandrijving. Vandaag voegt Renault een krachtiger en vooral vierwielaangedreven versie toe aan het gamma.
De versie die we toe nu toe kenden, had een klassieke hybride aandrijving met de 1.2 turbo benzinemotor (130 pk) als basis. In combinatie met een elektromotor gevoed door een compacte batterij, levert de standard Rafale een systeemvermogen van 200 pk. De nieuwe en krachtiger motorisatie in deze Rafale heeft in grote lijnen dezelfde setup, maar het gaat om een vierwielaangedreven plug-inhybride variant.
De kleine benzinemotor wordt in de plug-inhybride opgevoerd tot 150 pk. Ook deze motor is geflankeerd door een elektromotor van 70 pk die de vooras bedient. Het grootste verschil met de bestaande Rafale, is een tweede elektromotor op de achteras die nog eens 136 pk levert. Zo beschikt de topversie van de Rafale over een systeemvermogen van 300 pk en vierwielaandrijving.
Last but not least voorziet de Franse constructeur een grotere batterij die je aan een AC-lader of een stopcontact hangt. Uiteraard wordt de batterij ook tijdens het rijden gedeeltelijk opgeladen, via het regeneratieve remmen. Deze batterij heeft een opslagcapaciteit van 22 kWh, wat – dixit Renault – moet volstaan om 100 km zuiver elektrisch te rijden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier