Renault presenteert concrete oplossingen voor mobiliteit van morgen

EZ-POD
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Met een bestseller zoals de ZOE was en is Renault nog altijd toonaangevend op het vlak van elektromobiliteit, denk ook aan zijn elektrisch aangedreven bestelwagens. Vorig jaar nog stelde de Franse constructeur drie concept cars voor die zijn visie op toekomstige mobiliteit schetsten. Tijdens de voorbije Viva Technology (16-18 mei) in Parijs onthulde Renault een reeks voertuigen en projecten die de mobiliteit van morgen illustreren.

Onder druk van de publieke opinie staat duurzame mobiliteit plots hoog op de politieke agenda. Om hun geweten te sussen, vaardigen de nationale en supranationale overheden aan de lopende band nieuwe wetten uit die de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen moeten terugdringen.

De automerken zijn aan zet om nieuwe technologieën en systemen te ontwikkelen en te implementeren die de CO2– en NOx-uitstoot reduceren en op termijn tot nul herleiden.

Er dienen zich daarbij meerdere oplossingen en toepassingen aan, maar alle hebben voor- en nadelen. De grote automerken houden daarom zoveel mogelijk opties open, wat heeft geleid tot een explosie van de R&D-kosten met 50 à 60 procent.

Vier pijlerstrategie

Dat geldt ook voor een volumemerk als Renault dat de drijvende kracht is achter de alliantie met Nissan en Mitsubishi.

Groupe Renault is vandaag de derde grootste autogroep ter wereld en heeft op de vooravond van Viva Technology in Parijs zijn visie op een gebruiksvriendelijke en betaalbare mobiliteit voor iedereen toegelicht. Die steunt op vier pijlers: elektrische mobiliteit, geconnecteerde mobiliteit, autonome mobiliteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.

Robotvoertuig voor personenvervoer over korte afstand

Dé blikvanger in Parijs was de Renault EZ-POD, een elektrisch aangedreven, volledig geconnecteerd en autonoom rijdend robotvoertuig voor het vervoer van personen en goederen over korte afstanden. Net als de elektrische step en e-bike is de EZ-POD een oplossing voor micromobiliteit met een beperkte snelheid waarbij de wendbaarheid centraal staat.

Terwijl een shuttle een vooraf bepaald traject aflegt, kunnen verscheidene pods worden samengevoegd om de gebruikers op hun bestemming te brengen. Door zijn beperkte afmetingen en lage snelheid komt die beter tot zijn recht in afgebakende omgevingen zoals luchthavens, parkings, winkel- en stadscentra.

In de toekomst kan de EZ-POD worden toegelaten in bepaalde voetgangersstraten of kan die tegen een lage snelheid van maximum 6 km/u mensen met een verminderde mobiliteit tot aan hun huisdeur vervoeren, of als volgvoertuig in het geval van leveringen van het type ‘follow me good delivery’.

Lees verder onder de foto’s

EZ-POD
EZ-POD© /

De Renault EZ-POD is ontwikkeld op basis van het Twizy-platform en haalt de mosterd bij de concept car EZ-GO en het moduleerbare platformconcept van EZ-PRO.

Het demonstratievoertuig bezit geen bestuurderspost en is uitgerust met een camera en lidarsensor vooraan die de omgeving in kaart brengen en met korte- en langeafstandssensoren. Twee antennes op het dak staan in voor het verzekeren van de connectiviteit terwijl het navigatiesysteem toelaat het voertuig in real time te lokaliseren.

In zijn versie voor personenvervoer beschikt de EZ-POD over een grote zijdelingse opening om tijdens het rijden in- en uit te stappen. Het kleurrijke interieur is bekleed met structuurplastics en ecologische materialen zoals vloertapijt in bewerkt vlas. Het interieur is eenvoudig te reinigen, de zetels stammen uit de Twizy.

Twee schermen heten de passagiers welkom en geven informatie over het traject en de status van de EZ-POD. Het testvoertuig zal in eerste instantie worden ingezet in enkele winkelcentra om data te verzamelen. Op basis hiervan zal de EZ-POD verder worden ontwikkeld tot een voertuig dat voldoet aan de verwachtingen en behoeften van een specifieke doelgroep van gebruikers.

Stadsleveringen over de laatste kilometer

Renault presenteerde in Parijs nog een tweede interessante nieuwkomer. De EZ-FLEX is een compact, elektrisch aangedreven en geconnecteerd voertuig voor het afleveren van goederen in de stad. Een eerste test met de Groep La Poste zal het mogelijk maken om dit voertuig in reële omstandigheden te testen bij alle actoren die deel uitmaken van het ecosysteem voor stadsleveringen.

De EZ-FLEX is uitgerust met sensoren die uiteenlopende gegevens verzamelen: lokalisatie, gereden afstand, rijbereik, openen van de deuren, snelheid, aantal stops… Deze gegevens worden in real time of één keer per dag doorgestuurd vanuit het voertuig, om inzicht te krijgen in de realiteit van een dagelijks gebruik.

Op basis van die gegevens, aangevuld met de feedback van professionele gebruikers zoals La Poste, kan Renault dan voertuigen ontwerpen en bouwen die maximaal tegemoet komen aan de wensen en behoeften van de klant én rekening houden met de ontwikkelingen op het vlak van stadslogistiek. Zo zijn de achterste modules verwisselbaar en kunnen met het voertuig worden gekoppeld.

EZ-FLEX
EZ-FLEX© /

Delen in plaats van bezitten

De trend is onmiskenbaar: autobezit wordt in toenemende mate ondergeschikt aan het autogebruik. Dat geldt in het bijzonder voor de jonge generaties en mensen die in de stad wonen.

Groupe Renault breidt daarom zijn dienstenaanbod uit met nieuwe mobiliteitsoplossingen voor de stad. De VTC-dienst Moov’in.Paris by Renault, een carsharingdienst met elektrische auto’s, werkt volgens het ‘free floating’-principe. Via een app kunnen gebruikers gemakkelijk en snel een Renault ZOE of Twizy reserveren voor korte ritten.

Daarnaast heeft Renault een partnerschap gesloten met de winkelcentra van Klépierrre in Val d’Europe, Toulouse en Bordeaux. De klanten kunnen er gebruikmaken van een innovatieve oplossing met huurwagens die ter beschikking worden gesteld via de mobiele app Renault MOBILITY.

In het kader van hun partnerschap ontwikkelen Groupe Renault en Klépierre daarnaast multifunctionele laadpalen voor elektrische voertuigen in de parkings van winkelcentra in druk bezochte regio’s. De ‘charging houses’ kunnen overdag worden gebruikt door de klanten en ’s avonds en in het weekend door de bewoners. Dit jaar nog wordt het project geïmplementeerd in 13 winkelcentra over heel Frankrijk en in een volgende fase over heel Europa.

Renault presenteert concrete oplossingen voor mobiliteit van morgen
© /
Renault presenteert concrete oplossingen voor mobiliteit van morgen
© /

Renault vierde vorig jaar zijn 120ste verjaardag en behoort daarmee tot de oudste autoconstructeurs ter wereld. Wil Renault op termijn overleven, moet het gepast anticiperen op de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen die zich in een razendsnel tempo voltrekken.

De autobouwers van weleer moeten zich transformeren in aanbieders van mobiliteitsdiensten. Wie niet mee is, is gezien. Vandaar de inspanningen van Renault om een pioniersrol te blijven vervullen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content