Eerder lanceerde Tesla al de Powerwall, een grote thuisbatterij om groene stroom op te slaan. Vandaag lanceert Renault samen met Powervault een systeem waarbij men batterijen die eerder in elektrische auto's werden gebruikt, een tweede leven geeft. Batterijen in auto's moeten optimaal werken om snel te kunnen bijladen en een zo groot mogelijk autonomie te realiseren. Na verloop van tijd boet de batterij in aan capaciteit maar voor een (tragere) thuistoepassing zijn ze nog perfect bruikbaar. Volgens Renault zijn deze 'second life' batterijen tot 30 procent goedkoper dan hun nieuwe alternatieven.

Op dit ogenblik willen Renault en Powervault ervaring opdoen met een proefproject in Groot-Brittannië waarbij men de mogelijkheden van deze batterijen in kaart wil brengen. De combinatie van zonnepanelen en een batterij is een manier om het stroomnetwerk te ontzien omdat de elektriciteit dan niet langer overdag in het net wordt geïnjecteerd. De stroomproductie en -consumptie blijft op deze manier lokaal. Los daarvan zijn batterijproducenten grote voorstander om dergelijke lithium-ion batterijen zo lang mogelijk te gebruiken omdat de recyclage ervan een veelvoud kost van de eigenlijke productie.(Belga)

Eerder lanceerde Tesla al de Powerwall, een grote thuisbatterij om groene stroom op te slaan. Vandaag lanceert Renault samen met Powervault een systeem waarbij men batterijen die eerder in elektrische auto's werden gebruikt, een tweede leven geeft. Batterijen in auto's moeten optimaal werken om snel te kunnen bijladen en een zo groot mogelijk autonomie te realiseren. Na verloop van tijd boet de batterij in aan capaciteit maar voor een (tragere) thuistoepassing zijn ze nog perfect bruikbaar. Volgens Renault zijn deze 'second life' batterijen tot 30 procent goedkoper dan hun nieuwe alternatieven. Op dit ogenblik willen Renault en Powervault ervaring opdoen met een proefproject in Groot-Brittannië waarbij men de mogelijkheden van deze batterijen in kaart wil brengen. De combinatie van zonnepanelen en een batterij is een manier om het stroomnetwerk te ontzien omdat de elektriciteit dan niet langer overdag in het net wordt geïnjecteerd. De stroomproductie en -consumptie blijft op deze manier lokaal. Los daarvan zijn batterijproducenten grote voorstander om dergelijke lithium-ion batterijen zo lang mogelijk te gebruiken omdat de recyclage ervan een veelvoud kost van de eigenlijke productie.(Belga)