Er bestaan geen zekerheden meer. De verkiezing van Emmanuel Macron tot president van Frankrijk kwam even onverwacht als de verkoop van het Duitse Opel aan de Franse groep PSA. Zelfs de toenmalige Franse president was niet op de hoogte van de overnamegesprekken tussen GM-topvrouw Mary Barra en PSA-topman Carlos Tavares. Dat is vreemd. De Franse staat was een niet onbelangrijke aandeelhouder geworden van PSA (Peugeot/Citroën), nadat hij een paar jaar geleden de autogroep van de ondergang had gered - met de financiële steun van de Chinese autobouwer Dongfeng.
...

Er bestaan geen zekerheden meer. De verkiezing van Emmanuel Macron tot president van Frankrijk kwam even onverwacht als de verkoop van het Duitse Opel aan de Franse groep PSA. Zelfs de toenmalige Franse president was niet op de hoogte van de overnamegesprekken tussen GM-topvrouw Mary Barra en PSA-topman Carlos Tavares. Dat is vreemd. De Franse staat was een niet onbelangrijke aandeelhouder geworden van PSA (Peugeot/Citroën), nadat hij een paar jaar geleden de autogroep van de ondergang had gered - met de financiële steun van de Chinese autobouwer Dongfeng. Opel en PSA werken al enkele jaren nauw samen voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en dus lag het voor de hand dat GM zijn verlieslatende dochtermerk in eerste instantie aan een goede bekende te koop aanbood. Binnen de nieuwe strategie van GM was er geen plaats meer voor Europese activiteiten, Mary Barra wilde Opel koste wat het kost kwijt. Carlos Tavares kreeg een sterke concurrent bij wijze van spreken op een schoteltje aangeboden en hapte meteen toe. Toen nog president François Hollande werd zo voor een voldongen feit gesteld. Hij vernam het nieuws na zijn terugkeer van een topoverleg met de Duitse kanselier Angela Merkel in Berlijn. Ook de machtigste vrouw ter wereld was vooraf niet op de hoogte gebracht. Of hoe financiële belangen soms belangrijker zijn dan politieke overwegingen. Altijd geweest trouwens. Als alles verloopt zoals gepland zal Opel ten laatste tegen eind juli eigendom zijn van PSA, de Franse autogroep zal op dat moment groter worden dan zijn eeuwige concurrent Renault. Het nieuws van de deal was ook op het Renault-hoofdkantoor aangekomen als een donderslag bij heldere hemel. Ter informatie: Renault is voor 20 procent eigendom van de Franse staat maar topman Carlos Ghosn is die pottenkijker al langer een doorn in het oog. De Renault-topman heeft het nooit kunnen vinden met de politiek en het valt af te wachten of daar nu verandering in komt. Macron staat voor nieuwe politiek, maar wat houdt die precies in? Vooralsnog is niet geweten of hij de Franse staat uit het kapitaal van Renault zal doen stappen of dat hij de banden sterker wil aanhalen. Feit is dat Renault een tandje zal moeten bijsteken om zijn toonaangevende positie te kunnen consolideren. Een niet onbelangrijk detail: tot 2014 was de huidige PSA-topman Tavares de rechterhand van Renault-baas Ghosn. Of daar nog rekeningen openstaan, wil zal het zeggen? Nieuwe modellen worden lang op voorhand gepland. Dat Renault dit jaar een recordaantal nieuwe auto's lanceert, heeft dus niks te maken met de politieke actualiteit maar met een langetermijnstrategie én met de evolutie van de markt. De explosieve groei van de SUV-markt is daar een goed voorbeeld van. Het is geen toeval dat Renault een derde crossover voorrijdt, in aanvulling op de Captur en Kadjar. De Koleos bestond eigenlijk al, als een copy paste van de Zuid-Koreaanse Samsung OM5. De tweede generatie zal nog wel in Zuid-Korea worden gebouwd maar daar houdt elke gelijkenis met het vorige model op. De nieuwkomer staat op het modulaire CMF/C-D platform dat ook gebruik wordt voor de Kadjar, Talisman en Espace.Onderhuids vertoont de Koleos veel gelijkenis met de Nissan X-Trail. De Koleos is een flinke brok, 4,67 m lang en 1,84 m breed, te vergelijken met de Skoda Kodiaq bijvoorbeeld. Ondanks zijn afmetingen hebben we te maken met een elegante wagen. De vormgeving is eens temeer van de hand van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker en zijn team. Die hebben van Renault een menselijk merk gemaakt. 'Ontwerp modellen die de harten van de mensen veroveren en die aansluiten bij de verschillende fasen in een mensleven!' Aldus de opdracht die hij meekreeg van grote baas Carlos Ghosn bij hun eerste ontmoeting onder vier ogen. De sympathieke Fries die zeven of acht talen spreekt, nam die opdracht ter harte en bezorgde Renault een nieuwe merkidentiteit die tegemoetkomt aan de vraag, niet alleen aan die van de grote baas maar ook aan die van een miljoenenpubliek. Want Renault doet goede zaken. Terug naar de Koleos. Ondanks zijn Japanse roots straalt de nieuwkomer een en al Franse chique uit. Hij is inmiddels het vijfde Renault-model dat verkrijgbaar is in een super deluxe Initiale Paris-uitvoering, uitgerust met de modernste infotainmenttoepassingen en nieuwste rijhulpsystemen. Die maken het rijden veiliger, aangenamer en comfortabeler, zoals je dat van een Franse wagen verwacht. Sportiviteit komt op de tweede plaats. De lange wielbasis van 2,71 m zorgt voor veel ruimte binnenin, zowel voor de passagiers als hun bagage.Het interieur is typisch Renault, overzichtelijk en functioneel met een basisuitrusting die vrij compleet is. De kwaliteit van de afwerking en gebruikte materialen is hoog, het veercomfort voortreffelijk. Het motorenaanbod beperkt zich tot twee zuinige diesels, eentje van 1.6 l. (130 pk) en 2.0 l. (175 pk) zonder SCR-katalysator weliswaar en al dan niet in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of traploze automaat en 4x4. Een hybrideversie is niet voorzien. Met een bodemvrijheid van 213 cm en een afrijhoek van 19 en 26 graden is de Koleos geschikt voor alle terrein. De instapprijs van de Koleos in ZEN-uitvoering kost 32.150 euro, voor de Initiale Paris-versie moet je 42.790 euro neertellen. Dat zijn faire prijzen gezien het uitrustingsniveau en de kwaliteit van de gebruikte materialen. In Azië verschijnt de Koleos onder de merknaam Samsung, en in een afgeslankte versie.