Sommige wagens lieten een onuitwisbare indruk na in hun tijd, vaak ook in de autosport. Dat geldt zeker voor de Renault 8 Gordini. Dit model is vandaag daarom erg gegeerd bij oldtimer- en vintage-liefhebbers. Het is dan ook geen verrassing dat het Franse merk heeft besloten om met vier 8 Gordini's in de Rallye Monte-Carlo Historique aan te treden.

De R8 kwam in 1964 op de markt en maakte de sportieve wagenmarkt zo toegankelijk voor een hele generatie autoliefhebbers. De Gordini-versie kwam nog heel wat straffer voor de dag met grondige aanpassingen die hem toelieten bijzonder goed te presteren. Zo haalde de R8 Gordini een voor die tijd mooie topsnelheid van 175 km/u en bleef ook best betaalbaar, waardoor hij erg populair was. Zijn ontwerper Amédée Gordini nam de motor stevig onder handen en slaagde erin het vermogen bijna te verdubbelen door onder meer de montage van een nieuwe cilinderkop en twee Weber-carburatoren. Aanvankelijk werd de R8 aangedreven door een 1.108 cm3, maar in 1966 kreeg deze kleine bom een grotere 1.255 cm3 aangemeten.

Hetzelfde jaar werd de "Coupe Gordini" gelanceerd, die bijdroeg tot de popularisering van de mythische blauwe R8 met zijn witte striping. In 1970 maakte de Renault 8 Gordini plaats voor de Renault 12 met hetzelfde toevoegsel. (Belga)

Sommige wagens lieten een onuitwisbare indruk na in hun tijd, vaak ook in de autosport. Dat geldt zeker voor de Renault 8 Gordini. Dit model is vandaag daarom erg gegeerd bij oldtimer- en vintage-liefhebbers. Het is dan ook geen verrassing dat het Franse merk heeft besloten om met vier 8 Gordini's in de Rallye Monte-Carlo Historique aan te treden.De R8 kwam in 1964 op de markt en maakte de sportieve wagenmarkt zo toegankelijk voor een hele generatie autoliefhebbers. De Gordini-versie kwam nog heel wat straffer voor de dag met grondige aanpassingen die hem toelieten bijzonder goed te presteren. Zo haalde de R8 Gordini een voor die tijd mooie topsnelheid van 175 km/u en bleef ook best betaalbaar, waardoor hij erg populair was. Zijn ontwerper Amédée Gordini nam de motor stevig onder handen en slaagde erin het vermogen bijna te verdubbelen door onder meer de montage van een nieuwe cilinderkop en twee Weber-carburatoren. Aanvankelijk werd de R8 aangedreven door een 1.108 cm3, maar in 1966 kreeg deze kleine bom een grotere 1.255 cm3 aangemeten.Hetzelfde jaar werd de "Coupe Gordini" gelanceerd, die bijdroeg tot de popularisering van de mythische blauwe R8 met zijn witte striping. In 1970 maakte de Renault 8 Gordini plaats voor de Renault 12 met hetzelfde toevoegsel. (Belga)