Porsche vindt zijn klassieker opnieuw uit

De allernieuwste 911 zal in september tijdens het internationaal autosalon van Frankfurt zijn officieel werelddebuut beleven. Zoals verwacht is de nieuwkomer meteen herkenbaar en blijft Porsche trouw aan de contouren van de allereerste 911 die in 1963 werd gelanceerd.

Ook de boxermotor steekt nog altijd achterin. Toch kan van een volledig nieuwe auto worden gesproken. In vergelijking met het uittredend model is het koetswerk lager, werd het spoor aanzienlijk verbreed en is de wielbasis met 10 centimeter toegenomen. Het zijn allemaal zaken die de stabiliteit verder moeten verbeteren. De langere wielbasis betekent ook dat er een fractie meer zitruimte is achterin. Voorlopig zijn er twee versies met telkens achterwielaandrijving. De 911 Carrera krijgt een nieuwe 3,4-liter motor met een geringere capaciteit maar meer vermogen. Het maximum piekt bij 350 pk. De Carrera met PDK (automatische transmissie met dubbele koppeling) accelereert vanuit stilstand in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u (4,4 met Sport Plus). De tweede versie is de Carrera S, voorzien van een 3,8-liter van 400 pk, wat 15 pk meer is dan bij zijn voorganger. De spurt van 0 tot 100 km/u legt de Carrera S met PDK in 4,3 seconden af. In combinatie met het optionele Sport Chrono-pakket heeft hij na een druk op de Sport Plus-toets slechts 4,1 seconden nodig. Niet enkel de pure prestaties zijn verbeterd. Ook het verbruik en de CO2-uitstoot evolueerden in gunstige zin en daalden tot 16%. De Carrera laat een gemiddeld normverbruik van 8,2 l/100 km optekenen wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 194 g/km. Bij de Carrera S bedraagt het gemiddeld normverbruik 8,7 l/100 km. Deze betere waarden zijn onder meer te danken aan het automatische stop/startsysteem, het thermomanagement, de recuperatie van energie voor het boordnet, de wereldwijd eerste manuele zevenversnellingsbak en – in combinatie met de geautomatiseerde PDK-versnellingsbak – de zogenoemde vrijloopfunctie (‘zeilen’). De nieuwe elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting helpt ook het verbruik te onderdrukken. Bovendien is Porsche erin geslaagd om het totaalgewicht met 45 kilogram te verlagen. Het koetswerk is gedeeltelijk uit aluminium vervaardigd. Het interieur is qua inrichting al even voorspelbaar als het uiterlijk van de auto. Typisch zijn bijvoorbeeld de vijf klokken van de tellerpartij en het links geplaatste contactslot. In navolging van de Panamera is een bredere middenconsole gemonteerd. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content