Nog meer dan de overige Porsche 911-modellen belichaamt de GT3 de waarden waarvoor Porsche Motorsport staat. De ontwikkeling gebeurde door tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en Porsche Motorsportspecialisten uit Weissach. Met die input werd het mogelijk om het rijgevoel uit de competitie ook op de openbare weg te kunnen ervaren in de 911 GT3.

Sindsdien is deze voor weggebruik gehomologeerde sportwagen over de generaties heen nog nauwkeuriger en dynamischer geworden. Dankzij de atmosferische motor, de manuele versnellingsbak en de achterwielaandrijving blijft de GT3 de meest populaire Porsche 911 voor puristen.

De meest recente versie van de 911 GT3 kwam in 2017 op de markt. Vooral de flat six motor werd onder handen genomen, want de cilinderinhoud werd verhoogd tot 4 liter en het vermogen steeg tot 500 pk. Porsche had ook twee verrassingen in petto voor de puristen. Aan de ene kant is er de manuele zesversnellingsbak, maar er was ook een gerobotiseerde PDK-transmissie. Verder kan de 911 GT3 ook met een discreet Touring-pack worden geleverd. De vaste achterspoiler wordt dan vervangen door een automatisch uitschuifbaar spoiler. De benaming "Pack Touring" is overigens een knipoog naar de meer beschaafde versie van de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7 uit de jaren zeventig.(Belga)