Peugeot 208, een voltreffer?

In 2012 wordt bij Peugeot het belangrijkste evenement ongetwijfeld de lancering van de nieuwe 208, de opvolger van de 207. In afwachting van de commerciële start, geeft de Franse constructeur al beelden en informatie vrij over deze nieuwkomer waarmee het hoopt weer de topplaats in het segment van de veelzijdige stadswagens te veroveren, net zoals dat ooit het geval was met de 205 en de 206.

De 207, die nu aan zijn laatste maanden toe is, heeft nooit het beoogde succes behaalt en moest in de ranglijst van de best verkochten concurrenten zoals de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo laten voorgaan. De 208 wordt gekenmerkt door een evenwichtige en dynamische vormgeving die in bepaalde details verwijst naar de succesvolle 205 en 206. Van bij het begin zal de nieuwe kleine Peugeot verkrijgbaar zijn als drie- en vijfdeurs. Belangrijk is ook dat de nieuwkomer een afslankingskuur heeft gevolgd. In vergelijking met de uittredende 207 is hij 7 centimeter korter, 1 centimeter lager en vooral 110 kilogram lichter. De lichtste versie van de 208 zou slechts 975 kilogram neer zetten op de weegschaal. Ondanks de kleinere afmetingen is Peugeot erin geslaagd om de interieurruimte verbeteren door meer schouderruimte creëren en meer beenruimte te voorzien voor vooral de passagiers achteraan. Met de 208 komt ook een nieuwe generatie bezinemotoren. Het gaat om driecilinders met een capaciteit van 1,0 of 1,2 liter. Er zijn ook benzines met een cilinderinhoud van 1,4 en 1,6 liter. Bij de diesels worden enkel nog e-HDi’s aangeboden waarvan de CO2-uitstoot varieert van 87 tot 99 g/km. In een later stadium mogen we ons nog verwachten aan een SW (Break) en een Coupé-Cabriolet. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content