De tweedeurs cabriolet en vierdeurs sedan zijn zo oud als de auto zelf. Met de vijfdeurs stationwagen kwamen de constructeurs tegemoet aan de vraag van grote families en zelfstandige ondernemers naar een auto met veel laadvolume en een grote laaddeur. Vanaf de jaren zeventig beleefden we dan een tsunami van modelvarianten waaronder de monovolume.

Opel Zafira krijgt facelift: betaalbare en betrouwbare reisgezel

Bij het bekijken van oude vakantiefoto's vraag ik me telkens af waar al die kinderen, bagage én het proviand voor meerdere weken in de relatief kleine auto's van toen werden verstouwd. Tot voor pakweg dertig jaar waren gezinsauto's immers in de eerste plaats compacte auto's met een kleine koffer en met relatief weinig plaats op de achterbank. Toch reden pa en ma met hun kroost fier en vrolijk richting zee, zon of bergen. Van airconditioning of infotainmentvoorzieningen was toen nog geen sprake, evenmin van vlotte grensovergangen zonder douane. Laat staan van een rookverbod in de auto voor de kostwinner. Toch zie ik vooral lachende gezichten op de weliswaar vergeelde foto's.

Functionaliteit en flexibiliteit werden belangrijke thema's

Tot voor pakweg dertig jaar waren gezinsauto's in de eerste plaats compacte auto's met een kleine koffer en met relatief weinig plaats op de achterbank. Toch reden pa en ma met hun kroost fier en vrolijk richting zee, zon of bergen.

Verandering van spijs doet eten. Naarmate personenauto's veiliger en bedrijfszekerder werden en van een luxeproduct naar een dagelijks gebruiksvoorwerp evolueerden, werden nieuwe klemtonen gelegd op het vlak van comfort en uitrusting. Ook flexibiliteit en functionaliteit werden belangrijk thema's, creatieve designers beleefden hoogdagen.

Uit die periode stammen de eerste monovolumes, met de Renault Espace als het meest markante voorbeeld. De nieuwe trend had onder meer te maken met de veranderingen op familiaal en maatschappelijk vlak. Vrijetijdsbesteding kreeg een nieuwe, lees sportieve en avontuurlijke invulling. De vraag naar functionele en flexibele gezinswagens steeg pijlsnel. Dat bleef zo tot het begin van de jaren tweeduizend, tot de Sports Utility Vehicles (SUV) hun onstuitbare opmars inzetten - onder impuls van de Aziatische merken. Die hadden de sneltrein van de monovolumes gemist en waren koortsachtig op zoek naar nieuwe marktniches.

Laatste upgrade voor Zafira als monovolume

Enkele merken zoals Ford en Opel zijn niettemin blijven vasthouden aan het concept van de monovolume. Ford heeft vorig jaar een nieuwe S-Max op de markt gebracht en zopas heeft de Opel Zafira een ingrijpende facelift ondergaan. Opels succesmodel is inmiddels aan zijn zeventiende jaargang toe en is 2,7 miljoen keer verkocht, vooral aan gezinnen en professionals die een ruim en flexibel voertuig zoeken om op een comfortabele manier lange afstanden af te leggen.

Op zijn beurt heeft de voorkant van de Zafira de nieuwe Opel-merkidentiteit gekregen die we kennen van de Astra, met dynamisch vormgegeven koplampen en sportieve grille. De Zafira kan optioneel worden uitgerust met de recentste AFL-generatie (Adaptive Forward Lighting) met led-technologie en met een panoramische voorruit met vast panorama-dak. De voorruit reikt van de motorkap tot bijna aan de B-stijl, het panorama-dak loopt van de voorruit tot de achterkant van de auto en verhoogt het ruimtegevoel.

Op het nieuwe instrumentenbord bevinden alle belangrijke functies zich binnen het zicht- en handbereik van de bestuurder. Het scherm van het infotainmentsysteem op de middenconsole is vervangen door een aanraakscherm (7 inch), het aantal knoppen en schakelaars is tot een minimum herleid, wat het gebruiksgemak ten goede komt.

Standaard is de nieuwe Zafira voorzien van het IntelliLink Multimedia Systeem (R4.0 IntelliLink). Dat is compatibel met smartphones en biedt toegang tot verschillende apps, zoals de navigatieapps van Android (Google Maps) of Apple (Apple Maps). Het standaardsysteem functioneert echter niet naar behoren in het geval je smartphone niet optimaal gebruik kan maken van 4G, daarom beveel ik het Radio Navi 950 IntelliLink (900 euro) aan. Een pluspunt is Opel OnStar: de persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst beschermt de passagiers met automatische respons bij botsing en vele andere functies.

De nieuwe Zafira kan optioneel uitgerust worden met ergonomische voorzetels met AGR-label (Aktion Gesunder Rücken e.V. - Actie Gezonde Rug). Dankzij een intelligent vouwmechanisme kan de rugleuning van de middelste zetel worden neergeklapt en omgevormd tot een comfortabele armleuning voor de buitenste zetels. Die kunnen zowel in de lengte als in de breedte van het voertuig worden verschoven, wat de mogelijkheid tot extra been- en schouderruimte biedt. De optionele FlexFix®-fietsendrager schuift als een lade uit de achterbumper, kan tot vier fietsen dragen en is een praktisch toebehoor voor sportieve families.

Vanzelfsprekend is de opgefriste Zafira uitgerust met de modernste assistentiesystemen en veiligheidsvoorzieningen zoals verkeersbordherkenning, volgafstandsindicator (om voorliggers te detecteren), vooraanrijdings- en rijstrookassistent (Lane Departure Warning) alsook Adaptive Cruise Control.

Krachtige en zuinige motoren

De nieuwe Zafira is verkrijgbaar met een uitgebreide waaier aan benzinemotoren, te beginnen met de 1.4 Turbo ECOTEC met 120 of 140 pk. Zoek je het hogerop is er een 1.6 Turbo ECOTEC met 170 pk en automatische versnellingsbak of een handgeschakelde 1.6 Turbo ecoFLEX met 200 pk en een topsnelheid van 220 km/u. Dieselen doe je met de 2.0 CDTI met 130 of 170 pk, al dan niet in combinatie met een automatische versnellingsbak. Later volgt de 1.6 CDTI met 120 of 134 pk. Voor de milieubewuste consument heeft Opel een 1.6 Turbo CNG ecoFLEX (aardgas) met 150 pk en CO2-uitstoot van 129 g/km in de aanbieding.

De multifunctionele Zafira is altijd al een betaalbare en betrouwbare reisgezel gebleken en is na zijn facelift nog flexibeler en gebruiks- én verbruiksvriendelijker geworden. De goedkoopste Zafira (1.4 Turbo ECOTEC) kost 18.595 euro en staat vanaf oktober in de showroom. Voor het goedkoopste dieselmodel moet je 23.429 euro neertellen. Dat is een eerlijke prijs voor een kwaliteitsvol product dat in de loop van volgend jaar wordt vervangen door een compleet nieuwe modelvariante, een mix van monovolume en SUV.