Opel na de opdoffer: met minder auto’s meer geld verdienen en minder CO2 uitstoten

CEO Lohscheller Michael nuanceert de slechte verkoopscijfers van Opel. © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Sinds begin van dit jaar is de Opel-verkoop in ons land teruggelopen met 43,11 procent. Volgens topman Michael Lohscheller heeft Opel er bewust voor gekozen om met minder auto’s meer winst te maken én minder CO2 uit te stoten.

Sinds begin van dit jaar is de autoverkoop in ons land teruggelopen met een kwart. Dat blijkt uit het meest recente maandelijks overzicht van de nieuwe inschrijvingen. Door de lockdown in maart en april lag een terugval van de autoverkoop in de lijn der verwachtingen maar dat die zo’n dramatisch grote omvang zou aannemen, daar hadden zelfs de grootste pessimisten niet op gerekend.

Volumemerken incasseren het grootste verlies

Een analyse van de statistieken leert dat het grootste verlies voor rekening van de volumemerken is, met Opel op kop met een terugval van 43,11 procent. Want ook Renault (- 37,04 procent), Hyundai (- 28,80 procent), Peugeot (- 25,43 procent), Volkswagen (- 25,01 procent), Ford (- 24,35 procent) en Citroën (- 23,24 procent) scoren slecht.

Op uitzondering van Mercedes (- 25,10 procent) lijden de luxemerken BMW (- 2,25 procent), Land Rover (- 10,67 procent), Tesla (- 13,60 procent) en Audi (- 16,93 procent) minder verlies.

Slechts één automerk – sportwagenfabrikant Porsche – gaat in dit vervloekte coronajaar met 5,05 procent vooruit. Woordvoerder Bernard Van Bellingen verklaart dit opmerkelijk resultaat door het grote succes van de elektrisch aangedreven Taycan.

‘Wij koesterden hoge verwachtingen maar die zijn ruim overtroffen. Met de Taycan verbreden we niet alleen ons gamma maar slagen wij er ook in om klanten over de streep te trekken van een concurrerend merk dat technologisch nog niet zo ver staat als Porsche. Wij slaan dus twee vliegen in één klap.

‘Daarnaast zijn we aangenaam verrast door het bijzonder gunstig onthaal dat de nieuwe 992 te beurt valt. De voorbije jaren waren onze SUV-modellen Macan en Cayenne onze bestsellers, nu staan de 911 en Taycan op de plaatsen één en twee. Het komt ons ook goed uit dat Porsche-klanten op financieel vlak wellicht minder te lijden hebben onder de gevolgen van de coronacrisis dan de doorsnee consument.’

Ups-and-downs

Een terugloop van de verkoop met meer dan 43 procent bij een volumemerk, dat is voor zover we weten nooit eerder voorgekomen. Zelfs na het bekendraken van dieselgate daalde de Volkswagen-verkoop niet of nauwelijks, ondanks dat VW zich had bezondigd aan bedrieglijke praktijken. Spectaculaire implosies zoals in het geval van Opel komen zelden voor en enkel bij exclusieve en dure luxemerken met een zeer beperkte portfolio zoals Bugatti, Koenigsegg, Pagani of Pininfarina.

Wat heeft Opel ‘mispeuterd’ dat het zijn verkoopvolume bijna ziet halveren? Voor zover bekend is er recent geen Opel in vlammen opgegaan of zonder remmen in een ravijn gestort. Het tegendeel is waar. Sinds de overname door PSA in 2017 evolueert het Duitse automerk opnieuw in de goede richting.

Overname Opel

De geschiedenis van Opel als automerk gaat terug tot begin van de jaren 1900. De succesvolle fabrikant van naaimachines besliste om zijn industriële activiteiten te diversifiëren en ging vanaf 1907 ook auto’s produceren. In 1927 was Opel met een marktaandeel van 30 procent opgeklommen tot de grootste autoconstructeur van Duitsland. Eén jaar later bezweek de ondernemersfamilie uit Rüsselsheim voor een rijkelijk aanbod van General Motors en verkocht ze haar autofabriek voor 33,3 miljoen dollar aan de Amerikaanse autoreus.

Onder de vleugels van GM bleef Opel een belangrijk volumemerk dat decennialang de evenknie was van Volkswagen. Na de eeuwwisseling ging het langzaam bergaf met Opel, alle belangrijke beslissingen werden op de GM-hoofdzetel in Detroit genomen – boven de hoofden van de Europese Opel-directie. Toen GM in 2005 zelf in financiële moeilijkheden raakte, zette het zijn Europese dochtermerken (Opel, Saab en Vauxhall) in de vitrine. GM had dringend cashgeld nodig om een dreigend faillissement af te wenden.

In 2008 bereikten GM en de Canadese onderdelenfabrikant Magna een akkoord over de overname van Opel. Tot een daadwerkelijke verkoop is het echter nooit gekomen omdat de GM-directie terugkwam op gemaakte afspraken. En dus bleef Opel eigendom van GM. Dat had inmiddels veel van zijn financiële slagkracht verloren en was niet meer bij machte en/of bereid om te investeren in zijn dochtermerk aan de andere kant van de oceaan.

Opel verloor almaar meer terrein tegenover Volkswagen maar ook tegenover de Franse en Aziatische volumemerken. De verliezen stapelden zich op en een faillissement leek onafwendbaar. Maar dat was zonder PSA-topman Tavares gerekend. Die wist GM-topvrouw Mary Barra in 2017 ervan te overtuigen om Opel voor een prix d’amis te verkopen aan de Franse autogroep met de belofte dat hij het merk uit de rode cijfers zou halen. En zo geschiedde ook. Sinds 2018 maakt Opel opnieuw winst, is het gamma compleet vernieuwd én uitgebreid met modellen die ertoe doen. Het maakt daarbij dankbaar gebruik van de technologie en platformen van PSA, dat spaart tijd en geld.

Nieuwe prioriteiten

Door de razendsnelle en ingrijpende transitie moet Opel op zoek naar een nieuwe positionering op de markt, maar dat vergt tijd. Het is daardoor een deel van zijn trouwe klanten kwijtgespeeld. Door corona heeft de autoverkoop bovendien bijna drie maanden compleet stilgelegen. Dat alles heeft ertoe geleid dat het marktaandeel van Opel in Europa dit jaar is geslonken van 5,5 naar 4 procent.

Op het eerste gezicht lijkt dat een dramatische evolutie maar in een opmerkelijk openhartig interview met de Duitse krant Handelsblatt nuanceert Opel-topman Michael Lohscheller de situatie. ‘Sinds 2018 maken wij opnieuw winst, na vele jaren van verlies. Dat heeft ermee te maken dat wij nieuwe prioriteiten leggen: kwaliteit primeert op kwantiteit en dat in alle domeinen. Dankzij de synergiën binnen Groupe PSA kunnen wij nu efficiënter en goedkoper produceren. Dat zorgt ervoor dat de winstmarge per verkochte auto hoger ligt en dat wij met minder auto’s nu meer geld verdienen.

‘Daardoor verliezen wij nu weliswaar marktaandeel maar op termijn willen wij opnieuw naar één miljoen auto’s op jaarbasis. Daarnaast hebben wij een aantal modellen met een ongunstige CO2-uitstoot uit het gamma genomen. Op die manier willen wij op het einde van het jaar de strenge Europese CO2-doelstelling van 95 g/km halen waardoor we geen boetes aan Europa moeten betalen. De voorzitter van Groupe PSA heeft hier een topprioriteit van gemaakt. Dat engagement geldt dus ook voor Opel.

‘Vanaf nu ligt de focus op de elektrificatie van onze modellen in de vorm van hybrideaandrijving en full electric. Die strategie werpt meteen al vruchten af: in Duitsland kiest één op de drie kopers van een nieuwe Corsa nu al voor de e-Corsa. Vanaf volgend jaar omvat ons gamma 9 elektrische modellen, verspreid over de verschillende marktsegmenten.

‘Ons objectief bestaat erin elektrisch autorijden voor iedereen toegankelijk én betaalbaar te maken. Elektromobiliteit is voor ons geen prestigeproject maar kadert in een streven naar een gezonder leefklimaat met als leidraad het klimaatakkoord 2020-2050 van Parijs.

‘Vandaar ons appel aan de politieke overheden om snel werk te maken van de transitie naar hernieuwbare energie en verdere uitbouw van een fijnmazig laadpalennetwerk. Wij zijn vragende partij voor ambitieuze klimaatdoelstellingen op voorwaarde dat alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid opnemen en hun engagementen nakomen. Dat laatste laat nu soms te wensen over en verklaart voor een deel onze kritiek op sommige maatregelen en Europese verordeningen. Die zijn gewoonweg niet realistisch en daarom moeilijk te realiseren.’

Opel-topman Lohscheller slaat de nagel op de kop: met milieuvriendelijke auto’s die onbetaalbaar zijn voor de doorsnee consument bewijzen we het milieu geen dienst en zullen wij de klimaatverandering niet kunnen stoppen.

Eén op de drie kopers van een nieuwe Opel-Corsa kiest voor de full electric versie.
Eén op de drie kopers van een nieuwe Opel-Corsa kiest voor de full electric versie.© /
Opel Mokka is een frisse en ontwapende verschijning.
Opel Mokka is een frisse en ontwapende verschijning.© /

Partner Content