Vandaag wordt de doelgroep verruimd want ook voor motoren lanceert de Duitse toeleverancier een op maat gemaakt stabiliteitssysteem. Deze ESP-technologie voor motoren helpt de motorrijder tijdens het (fel) accelereren en het remmen maar ook bij het nemen van bochten. Uit onderzoek blijkt immers dat een kwart van de motorongevallen in bochten gebeurt. De elektronica houdt rekening met de informatie van de ABS-sensoren maar er is ook input over de stuurhoek en de hellingshoek van de motor. De mogelijkheden van de elektronische interventies zijn evenwel beperkter dan bij een auto. Het systeem zou ook minder agressief tussenbeide komen zodat de motorrijder niet aan rijplezier inboet. Het systeem zou al vanaf volgend jaar op performante tweewielers worden geleverd. (EDITOR : KAV)

Vandaag wordt de doelgroep verruimd want ook voor motoren lanceert de Duitse toeleverancier een op maat gemaakt stabiliteitssysteem. Deze ESP-technologie voor motoren helpt de motorrijder tijdens het (fel) accelereren en het remmen maar ook bij het nemen van bochten. Uit onderzoek blijkt immers dat een kwart van de motorongevallen in bochten gebeurt. De elektronica houdt rekening met de informatie van de ABS-sensoren maar er is ook input over de stuurhoek en de hellingshoek van de motor. De mogelijkheden van de elektronische interventies zijn evenwel beperkter dan bij een auto. Het systeem zou ook minder agressief tussenbeide komen zodat de motorrijder niet aan rijplezier inboet. Het systeem zou al vanaf volgend jaar op performante tweewielers worden geleverd. (EDITOR : KAV)