Dream Cars 2017 is zonder twijfel een van de blikvangers van het 95steAutosalon van Brussel. Supersportwagens of uiterst luxueuze limousines hebben nog altijd een enorme aantrekkingskracht op het grote publiek, ondanks dat slechts een zeer kleine minderheid van de bezoekers financieel bij machte is zich zijn droomauto ook daadwerkelijk aan te schaffen. En zelfs voor wie daar wel in slaagt, is het niet gedaan. De inschrijvingstaks, de wegentaks, de brandstof- en onderhoudskosten zorgen ervoor dat de nevenkosten enorm hoog oplopen

STR
© STR

Als kind droomde ik van een Alfa Romeo Giulia 1300 met dubbele koplampen. Hij was misschien niet moeders mooiste, maar straalde gebalde kracht uit. Toen ik oud genoeg was om er eentje te kopen én over een eigen inkomen beschikte, was hij door een opvolger vervangen die mij veel minder aansprak. Ik heb nog wel overwogen om mij een Alfa GTV 6 2500 cc aan te schaffen, maar de komst van twee zonen in een paar jaar tijd veranderde mijn plannen en leidde ertoe dat ik uiteindelijk een Volvo break kocht. Een weloverwogen aankoop, want een uitermate betrouwbare auto waarmee ik honderdduizenden kilometers heb afgelegd, zonder onvoorziene extra kosten.

Een goede vriend én vrijgezel kocht zich wel de auto van zijn dromen, een Maserati Biturbo. Maar die bleek een hoogst onbetrouwbare gezel te zijn, die hem hopen zuur verdiend geld heeft gekost aan onderdelen en uurloon. Om maar te zeggen dat droomauto's kunnen ontaarden in een nachtmerrie.

.
© .

Dat is zovele jaren later niet anders. Op Dream Cars 2017 staan fantastische supersportwagens - denk aan Koenigsegg of Noble - die zijn uitgerust met de modernste technologie, maar die net daarom erg fragiel én ongeschikt zijn voor dagelijkse gebruik. Want laag bij de grond en niet geconcipieerd om hooguit 120 km/u te rijden, in de meeste tijd zelfs niet harder dan 70 km/u.

Dat geldt niet voor een Rolls-Royce bijvoorbeeld, onderhuids uitgerust met de allernieuwste BMW-technologie en onderdelen die in grote series worden geproduceerd. Of voor Lamborghini dat als dochtermerk van de Volkswagen-groep profiteert van de synergie met Audi.

Dat droomauto's niet peperduur moeten zijn, bewijst Alpine dat dit jaar, met de steun van Renault, zijn terugkeer op het hoogste niveau viert met een sierlijke sportauto die refereert aan de legendarische Alpine A 110 en die hooguit 60.000 euro zal kosten. Dat verklaart allicht waarom de première édition al is uitverkocht.

Urbain Vandormael

Dream Cars 2017 is zonder twijfel een van de blikvangers van het 95steAutosalon van Brussel. Supersportwagens of uiterst luxueuze limousines hebben nog altijd een enorme aantrekkingskracht op het grote publiek, ondanks dat slechts een zeer kleine minderheid van de bezoekers financieel bij machte is zich zijn droomauto ook daadwerkelijk aan te schaffen. En zelfs voor wie daar wel in slaagt, is het niet gedaan. De inschrijvingstaks, de wegentaks, de brandstof- en onderhoudskosten zorgen ervoor dat de nevenkosten enorm hoog oplopenAls kind droomde ik van een Alfa Romeo Giulia 1300 met dubbele koplampen. Hij was misschien niet moeders mooiste, maar straalde gebalde kracht uit. Toen ik oud genoeg was om er eentje te kopen én over een eigen inkomen beschikte, was hij door een opvolger vervangen die mij veel minder aansprak. Ik heb nog wel overwogen om mij een Alfa GTV 6 2500 cc aan te schaffen, maar de komst van twee zonen in een paar jaar tijd veranderde mijn plannen en leidde ertoe dat ik uiteindelijk een Volvo break kocht. Een weloverwogen aankoop, want een uitermate betrouwbare auto waarmee ik honderdduizenden kilometers heb afgelegd, zonder onvoorziene extra kosten. Een goede vriend én vrijgezel kocht zich wel de auto van zijn dromen, een Maserati Biturbo. Maar die bleek een hoogst onbetrouwbare gezel te zijn, die hem hopen zuur verdiend geld heeft gekost aan onderdelen en uurloon. Om maar te zeggen dat droomauto's kunnen ontaarden in een nachtmerrie. Dat is zovele jaren later niet anders. Op Dream Cars 2017 staan fantastische supersportwagens - denk aan Koenigsegg of Noble - die zijn uitgerust met de modernste technologie, maar die net daarom erg fragiel én ongeschikt zijn voor dagelijkse gebruik. Want laag bij de grond en niet geconcipieerd om hooguit 120 km/u te rijden, in de meeste tijd zelfs niet harder dan 70 km/u. Dat geldt niet voor een Rolls-Royce bijvoorbeeld, onderhuids uitgerust met de allernieuwste BMW-technologie en onderdelen die in grote series worden geproduceerd. Of voor Lamborghini dat als dochtermerk van de Volkswagen-groep profiteert van de synergie met Audi. Dat droomauto's niet peperduur moeten zijn, bewijst Alpine dat dit jaar, met de steun van Renault, zijn terugkeer op het hoogste niveau viert met een sierlijke sportauto die refereert aan de legendarische Alpine A 110 en die hooguit 60.000 euro zal kosten. Dat verklaart allicht waarom de première édition al is uitverkocht. Urbain Vandormael