Op de Olympische Spelen in Brazilië wil de Japanse constructeur toekomstige technologieën op vlak van intelligente mobiliteit tonen. De BladeGlider combineert een propere elektrische aandrijving met sportieve prestaties. De bestuurder krijgt een centrale zitpositie zoals in een racebolide en de passagiers zitten schuin achter hem op individuele stoelen.

Hij dankt de naam "Glider" aan zijn elektrische aandrijving omdat deze driezitter geen geluid maakt en als het ware door de omgeving 'glijdt'. De demonstratiemodellen die Nissan bouwde, hebben vooraan een smaller spoor dan achteraan, wat volgens de constructeur een uitstekend rijgedrag oplevert. De vorm van deze BladeGlider herinnert fel aan de Deltawing-racewagen waarmee Nissan enkele jaren gelden aantrad in de etmaalrace van Le Mans.

De BladeGlider wordt aangedreven op de achterwielen. Elk achterwiel heeft recht op een elektromotor van 130 kW. Deze motoren worden gevoed door een lithium-ion batterij van 220 kW. Een spurtje van 0 tot 100 km/u lukt in 5 seconden en de topsnelheid van deze elektrische auto bedraagt 190 km/u. In Rio zijn twee exemplaren te zien. Eentje wordt statisch getoond en een tweede model wordt gebruikt om media en VIP's te vervoeren.(Belga)

Op de Olympische Spelen in Brazilië wil de Japanse constructeur toekomstige technologieën op vlak van intelligente mobiliteit tonen. De BladeGlider combineert een propere elektrische aandrijving met sportieve prestaties. De bestuurder krijgt een centrale zitpositie zoals in een racebolide en de passagiers zitten schuin achter hem op individuele stoelen. Hij dankt de naam "Glider" aan zijn elektrische aandrijving omdat deze driezitter geen geluid maakt en als het ware door de omgeving 'glijdt'. De demonstratiemodellen die Nissan bouwde, hebben vooraan een smaller spoor dan achteraan, wat volgens de constructeur een uitstekend rijgedrag oplevert. De vorm van deze BladeGlider herinnert fel aan de Deltawing-racewagen waarmee Nissan enkele jaren gelden aantrad in de etmaalrace van Le Mans. De BladeGlider wordt aangedreven op de achterwielen. Elk achterwiel heeft recht op een elektromotor van 130 kW. Deze motoren worden gevoed door een lithium-ion batterij van 220 kW. Een spurtje van 0 tot 100 km/u lukt in 5 seconden en de topsnelheid van deze elektrische auto bedraagt 190 km/u. In Rio zijn twee exemplaren te zien. Eentje wordt statisch getoond en een tweede model wordt gebruikt om media en VIP's te vervoeren.(Belga)