'De XC40 is de allereerste Volvo in het segment van de compacte SUV's. Met de XC40 slaan we een nieuwe weg in en willen we de aantrekkingskracht van ons merk vergroten,' aldus topman Hakan Samuelsson eind vorige week bij de wereldpremière van de XC40. Die vormt een aanvulling op de bestaande XC60 en XC90. De onthulling van het nieuwe model had plaats in de designstudio van het Zweedse merk in Milaan. 'Omdat Milaan een van de meest avant-gardistische steden in Europa is op het vlak van mode, kunst, design en lifestyle.'
...

'De XC40 is de allereerste Volvo in het segment van de compacte SUV's. Met de XC40 slaan we een nieuwe weg in en willen we de aantrekkingskracht van ons merk vergroten,' aldus topman Hakan Samuelsson eind vorige week bij de wereldpremière van de XC40. Die vormt een aanvulling op de bestaande XC60 en XC90. De onthulling van het nieuwe model had plaats in de designstudio van het Zweedse merk in Milaan. 'Omdat Milaan een van de meest avant-gardistische steden in Europa is op het vlak van mode, kunst, design en lifestyle.' Volgens de Volvo-topman vertaalt de XC40 de bekroonde systemen voor veiligheid, connectiviteit en multimedia van de 90- en 60-reeksen naar het segment van de compacte SUV. Wat hij zegt, is waar. Dankzij de implementatie van die technologieën is de XC40 een van de best uitgeruste compacte SUV's. Daar schuilt een bewuste strategie achter: Volvo zoekt aansluiting bij de Duitse premiummerken. De veiligheids- en rijhulpsystemen waar hij naar verwijst, variëren van semiautomatisch rijden en City Safety tot stuurcorrecties bij het afwijken van het rijvak, waarschuwingen en remassistentie bij het achteruitrijden en een panoramische 360°-camera die de bestuurder helpt te parkeren in kleine parkeerplaatsen. Binnenin ligt de klemtoon op gebruiksgemak en flexibiliteit. Het design biedt de bestuurder en passagiers handige opbergvakken in de deuren en onder de stoelen, inclusief een plek voor het inductief opladen van smartphones. Voor een auto uit het segment van de compacte SUV's beschikt de XC40 bovendien over een zee van ruimte. Volgens Head of Design Robin Page is de XC40 geen krimpversie van de XC60 en XC90. 'De herkenbaarheid en verwantschap van een model zijn een belangrijk gegeven, maar mijn stelling is dat design sterk genoeg moet zijn om op zichzelf te kunnen bestaan. Dat kan door specifieke karaktertrekken te integreren. Copy paste is op langere termijn geen goede strategie.' Op de vraag of er afgeleide modellen van de XC40 in de pipeline zitten, antwoordt hij ontwijkend. Dat laat vermoeden dat Volvo Gent zich mag verwachten aan bijkomende modellen op basis van het CMA-platform. Dat is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese Geely en vormt de basis vormen voor alle toekomstige modellen van de 40-reeks, met inbegrip van de elektrische versies.De zogenaamde Launch Editions van de XC40 zullen enkel verkrijgbaar zijn met All Wheel Drive en Geartronic 8-traps automaat, D4 diesel- of T5-turbobenzinemotor. Beide versies zijn gebaseerd op respectievelijk het Momentum- en R-Design-uitrustingsniveau. Later volgen versies met zowel voor- als vierwielaandrijving, handgeschakelde versnellingsbak en minder krachtige diesel- en benzinemotoren. Alle dieselmotoren zijn voorzien van AdBlue-technologie die zorgt voor een milieuvriendelijkere uitstoot. De XC40 wordt ook het eerste model dat straks de nieuwe driecilinder van Volvo onder de motorkap krijgt. Een 100 procent elektrisch aangedreven versie volgt later. Wanneer dat is, geen flauw idee. Feit is dat Volvo vanaf 2019 enkel nog nieuwe auto's op de markt zal brengen met een elektromotor aan boord, wat de combinatie met een conventionele verbrandingsmotor niet uitsluit. Een plug-in hybride van de XC40 zit niet in de planning, in de plaats komt een 100 procent elektrische versie. Volvo Cars heeft inmiddels de prijzen bekend gemaakt: de goedkoopste XC40 met T3 turbobenzinemotor, handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving kost 30.400 euro inclusief BTW. Voor de Launch Edition Momentum met T5 turbobenzinemotor, automaat en vierwielaandrijving moet je 50.900 euro betalen. De nieuwe Volvo-modellen schuiven niet alleen qua kwaliteit en product op in de richting van de Duitse premiummerken maar ook qua prijs. De XC40 is geen weggevertje. Hij bezorgt het Volvo-assortiment wel een originele en creatieve toets en moet in staat geacht om klanten weg te halen bij de concurrenten. Volvo Gent is overigens de enige fabriek waar de XC40 wordt geproduceerd, het model is van levensbelang. Volvo-woordvoerder René Aerts hoopt voor het eerste jaar op een verkoop van 100.000 stuks, in de daaropvolgende jaren moet dat cijfer omhoog richting 125.000. Dat getal komt niet uit de lucht vallen, de target kadert in het ambitieus strategisch plan van Volvo om tegen 2020 800.000 auto's op jaarbasis te produceren, in 2016 sloot de Zweedse autobouwer nog af op 560.000 stuks. Samen met de lancering van de XC40 geeft Volvo Cars met de abonnementsformule 'Care by Volvo' een nieuwe invulling aan de traditionele toegang tot zijn wagens. De formule zal in eerste instantie enkel beschikbaar zijn voor de XC40-klanten. Wat houdt de formule in? Met een vast maandelijkse abonnement zijn voorschotten, prijsonderhandelingen en verschillen tussen de landen voortaan passé. Afhankelijk van de locatie zal Care by Volvo ook een aantal digitale conciërgiediensten omvatten zoals carwash, tanken, parkeerservice of levering van online aankopen in de koffer van de XC40. Eigenaars van de XC40 zijn ook de eerste Volvo-klanten die hun wagen kunnen delen met vrienden of familie, zonder zich te moeten verplaatsen. De nieuwe digitale sleuteltechnologie omvat standaard een deelfuncties voor de Care by Volvo-abonnees. De XC40 met Care by Volvo kan voorlopig nog niet worden besteld in ons land, maar volgens woordvoerder René Aerts worden de nodige voorbereidingen getroffen om het systeem ook voor Belgische klanten toegankelijk te maken.