Nieuwe Smart houdt stand in zware crash

Smart bracht zopas haar nieuwe modellen Fortwo en Forfour op de markt. Smarts kleinste, de Fortwo, werd onderworpen aan een erg zware crashtest en de resultaten zijn meer dan bevredigend.

Omdat de Smart bij Mercedes wordt ontwikkeld, beschikt men ook voor deze kleine stadswagen over de jarenlange expertise die Mercedes op dit vlak heeft. De ingenieurs lieten een Smartje crashen tegen de Mercedes S-Klasse, de grootste uit de Mercedes line-up. Het ging om een frontale crash met een overlapping van 50 % bij een impactsnelheid van 50 km/u. Na de crash bleek de veiligheidskooi waarin bestuurder en passagier zitten, intact zodat er ruime overlevingskansen voor de inzittenden bestaan. De Smart gebruikt ook bij deze nieuwe generatie de Tridion veiligheidskooi en de wagen beschikt standaard over batterij airbags waaronder een knie-airbag. Bedoeling van de Tridion-technologie is om de krachten die bij een impact ontstaan, zo efficiënt mogelijk te verdelen en voornamelijk af te leiden naar de voorgevormde kreukelzone. Omdat een kleine auto minder weegt en over een kleinere kreukelzone beschikt dan een grote wagen, is deze benadeeld. Daarom ontwikkelt Mercedes haar grote modellen (zoals de S-Klasse) zodanig dat ze het massaverschil bij een dergelijke aanrijding een kleinere rol gaat spelen, zonder de veiligheid van de inzittenden aan te tasten. In die zin zijn de goede resultaten aan boord van de Smart ook gedeeltelijk aan het intelligente ontwerp van de grote S-Klasse te danken. (Belga)

Partner Content