Nieuwe Rolls-Royce Phantom: alleen het beste is goed genoeg

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Onder de luxemerken is er eentje hors catégorie, Rolls-Royce. Sinds de eerste Silver Ghost in 1907 is Rolls-Royce een toonbeeld van onovertroffen luxe en comfort op wielen, kind aan huis bij de rijken en schonen der aarde. In de jaren tachtig en negentig ging het roemrijke merk door een diep dal maar onder de vleugels van BMW heeft het zijn oude glorie herwonnen.

De keuze van de ontmoetingsplaats was ideaal, gelegen aan de rand van het Nationaal Park Hoge Kempen – het perfecte decor voor een eerste kennismaking met de nieuwe Rolls-Royce Phantom. Domaine La Butte aux Bois in Lanaken is het eerste en enige vijfsterrenhotel superior in Vlaanderen. Met La Source beschikt het bovendien over een twee Michelin-sterrenrestaurant. Zowel voor Rolls-Royce als voor Domaine La Butte aux Bois en La Source is het streven naar perfectie opperste prioriteit… ‘alleen het beste is goed genoeg’.

Succesvolle samenwerking

Het kostte Charles Johnson veel tijd en moeite om zijn vrienden Sir Charles Rolls en Henry Royce aan één tafel te krijgen in het Midland Hotel in het Schotse Manchester. De twee genodigden kwamen uit een compleet verschillend milieu, maar deelden dezelfde passie: techniek.

Henry Royce was een geboren sleutelaar van bescheiden afkomst die met keihard werken een eigen bedrijf runde. Om minder tijd te verliezen met het bezoeken van zijn klanten, had hij zelf een auto in elkaar geknutseld. Hij produceerde de onderdelen zelf, in drievoud. Zo kon hij ook een tweede en een derde auto bouwen. De rijke aristocraat Sir Charles Rolls zag in zijn tafelgenoot de geschikte partner om zijn jongensdroom te realiseren: een eigen luxeautomerk waarmee hij de Franse en Duitse constructeurs kon overtroeven.

Nieuwe Rolls-Royce Phantom
Nieuwe Rolls-Royce Phantom© Kris Vandormael

Van het een kwam het ander. In 1907 leverde Royce zijn eerste Rolls-Royce af. De Silver Ghost, met een zescilinderbenzinemotor, overklaste de concurrentie en legde de basis voor een reeks modellen die geschiedenis zouden schrijven. Te beginnen met de Phantom, toonbeeld van pure luxe en comfort op wielen.

Tussen beide wereldoorlogen bouwde Rolls-Royce enkele kleinere modellen zoals de Silver Wraith. De eerste Silver Cloud rolde in 1955 van de band in, de series II en III werden aangedreven door een krachtige V8 6,2-benzinemotor en waren standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak en stuurbekrachtiging.

Met de introductie van de Silver Shadow (1965) brak een nieuw tijdperk aan. Het model kreeg een zelfdragende carrosserie, hydropneumatische ophanging en schijfremmen. Rolls-Royce bouwde behalve luxeauto’s ook vliegtuigmotoren, een lucratieve activiteit die de nodige winst opleverde om de verliezen van de autopoot te compenseren. Toen ook de vliegtuigmotorenafdeling in de rode cijfers verzeilde, werd de autodivisie in 1973 voor een appel en een ei verkocht aan de Britse industriereus Vickers. De merknaam en het logo bleven echter eigendom van de vliegtuigbouwer, die toen al samenwerkte met BMW.

Toen op zijn beurt ook Vickers kopje-onder dreigde te gaan en Rolls-Royce in de etalage plaatste, leek een deal met BMW in de maak. Op de valreep kwam Volkswagen-baas Ferdinand Piëch met een hoger bod van 430 miljoen pond. Die kreeg na de ondertekening van het contract van Vickers-topman Paul Buysse te horen dat hij wel de schulden maar niet de merknaam en het logo van Rolls-Royce had gekocht. Die waren eerder al verkocht aan BMW. Na moeizame onderhandelingen kwam Rolls-Royce uiteindelijk toch nog in handen van de Duitse constructeur, die in Goodwood meteen een nieuwe fabriek liet bouwen voor zijn kroonjuweel.

Neem het beste dat er bestaat en verbeter dat

De Phantom VII zorgde in 2003 voor een revolutie op de luxewagenmarkt. De combinatie van Engels vakmanschap en Duitse toptechnologie was geboren vanuit de opdracht van het BMW-management… ‘Streef naar het beste in alles wat je doet. Neem het beste wat bestaat en verbeter dat. Als het niet bestaat, ontwerp het dan zelf.’ Begin 2017 rolde in Goodwood de laatste Phantom VII van de band en was het wachten op de Phantom VIII.

Nieuwe Rolls-Royce Phantom
Nieuwe Rolls-Royce Phantom© Kris Vandormael

De nieuwkomer ziet er even imposant uit als zijn voorganger, met de indrukwekkende Pantheon-gril en typische shoulder line die onderaan de gril vertrekt en tot aan de koffer reikt. Binnenin werd het dashboard getransformeerd in een mobiele kunsttentoonstelling: van vlak naast het stuur tot helemaal aan de rechterkant van het ventilatierooster exposeert The Gallery een kunstwerk dat beschermd wordt door een glazen wand. Traditioneel is achteraan een gekoelde ruimte voorzien voor een champagnefles en enkele kristallen glazen.

Elke Rolls-Royce is uniek, daar zorgt het aanbod van 250.000 combinaties voor, met 1.000 koetswerkkleuren en drie types, een korte versie van 5,77 m en een lange versie van 5,99 m met single of double lijn.

Het nieuwe onderstel uit aluminium levert een gewichtsbesparing op van 130 kg, de nieuwe V12 6,75 l Twin Turbo motor beschikt over 571 pk en 900 Nm. Twee camera’s in de voorruit ‘lezen’ bij wijze van spreken de staat van de weg en passen de luchtvering aan. Rijden met de Panthom VIII lijkt op zweven op een vliegend tapijt. Maar trap je het gaspedaal in spurt hij in 5,2 seconden van 0 tot 100 km en verandert de statige limousine in een vierdeurs sportwagen. Vanzelfsprekend is de Phantom VIII uitgerust met de duurste en modernste assistentiesystemen en infotainmenttoepassingen, het lijkt erop dat je onderweg bent met een hotelsuite op wielen. Merkwaardig genoeg wekt de koninklijke verschijning zelden of nooit jaloezie of nijd op. Te groot allicht het respect van de man-in-de-straat voor deze unieke combinatie van uitzonderlijke luxe en toptechnologie.

Oudste Rolls-Royce-testrijder keek erna, reed ermee en vond dat het goed was

Waar kan je de Phantom VIII mee vergelijken en wie voelt zich daartoe geroepen? Een moeilijke. Gelukkig vonden we in Herman Hellemans (82) de reddende engel. Na een leven van hard werken en goed geld verdienen, geniet die al enkele jaren met volle teugen van het leven. Daar hoort vanzelfsprekend een Rolls-Royce bij, zonder chauffeur welteverstaan.

Ik ga zelfs naar de bakker met de Rolls.

‘Ik geef het stuur niet graag uit handen. Niet omdat ik geen vertrouwen heb in de stuurmankunst van andere mensen, maar omdat ik nog altijd graag zelf met de auto rijd. Ik ga zelfs naar de bakker met de Rolls. Niet om indruk te maken, maar omdat er niks boven een Rolls gaat.

Herman Hellemans
Herman Hellemans© Kris Vandormael

‘Mijn eerste auto’s waren Amerikaanse bakken, ik heb altijd graag met een grote wagen gereden omdat die een veilig gevoel geeft. Maar van zodra ik had geproefd van de luxe en het rij- en zitcomfort van een Phantom was er geen weg terug meer. Eens Rolls, altijd Rolls! Je kunt zo’n wagen niet vergelijken met een model van een ander merk, hoogstens met een ander RR-model.

‘Maar de Phantom is ook bij Rolls-Royce de absolute top. Ik rijd nu nog met een Phantom VII maar die is in tal van opzichten verouderd, zijn concept dateert van begin de jaren 2000. De nieuwe generatie maakt gebruik van de allernieuwste technologie en dat boeit mij. Ik heb de indruk dat ook het rijcomfort verbeterd is, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn wagen inmiddels vijf jaar oud is. Tijd om te veranderen! Ik moet nog eens met een vrouw overleggen, maar mijn besluit staat halvelings vast. Over de kleur twijfel ik nog.’

Is de nieuwkomer snel genoeg, willen we nog weten. ‘Hoe snel hij rijdt en hoeveel hij verbruikt, dat interesseert me echt niet. Ik ben geen snelheidsmaniak, nooit geweest. Voor mij zijn het comfort, de kwaliteit van de gebruikte materialen, de afwerking en de betrouwbaarheid van de wagen belangrijker. Sinds de overname door BMW is de kwaliteit van Rolls-Royce er sterk op vooruitgegaan wat niet belet dat er af en toe toch een onderdeel kan kapotgaan.’

Bestaat er zoiets als het prototype van een Rolls-Royce-eigenaar?

Camby Alexandra
Camby Alexandra© Kris Vandormael

Voor Rolls-Royce is België een van de best verkopende landen op het vasteland, na Monaco. Wie zijn die rijke klanten die minstens een half miljoen euro betalen om in een Rolls-Royce te kunnen rondrijden? Bestaat er zoiets als het prototype van een RR-eigenaar? Voor een antwoord op die vraag gingen we te rade bij Alexandra Camby (Rolls-Royce Motors Cars Brussels).

‘Onze klanten hebben verschillende achtergronden. De meesten stammen uit adellijke families of staan aan het hoofd van familiale bedrijven. Maar ook zelfstandige ondernemers die een vermogen hebben opgebouwd door succesvol ondernemerschap, zijn klant. Wat hen verbindt, is een passie voor luxe, comfort en perfectie. Alleen het beste is goed genoeg!

‘Wie onze showroom binnenstapt, doet dat zelden in een spontane opwelling. Hij weet dat een Rolls-Royce een belangrijke investering inhoudt en hij heeft meestal een bedrag voor ogen dat hij wil uitgeven. Als er al over geld wordt gediscussieerd, dan gaat dat meestal over de prijs van de accessoires of over de meeste voordelige financiële afhandeling. In de praktijk betaalt de man en beslist de vrouw! Voor mijn team komt het er dus op aan om de vrouw te overtuigen, mét argumenten waar mannen meestal niks van snappen.

In de praktijk betaalt de man en beslist de vrouw

‘Met de komst van de tweedeurs Wraith krijgen we af en toe ook vrouwen – zonder man – over de vloer, die zich het genot en de luxe van een Rolls-Royce willen gunnen. In zo’n geval helpt het vrouw-zijn als autoverkoper. Een vrouw kan zich beter inleven in de emotionele leefwereld van een andere vrouw, dat zit gewoon in onze genen.’

Technische steekkaart Phantom VIII

Lengte: 5,77 m

Wielbasis: 3,55 m

Breedte: 2,02 m

Hoogte: 1,65 m

Draaicirkel: 13,1 m

Koffervolume: 548 l

Gewicht: 2.560 kg

Basisprijs: 459.000 euro (btw in)

Sterrenkok Ralf Berendsen: ‘Wat een klasse en uitstraling’

Eind vorig jaar behaalde Ralf Berendsen van restaurant La Source zijn tweede Michelin-ster, een bekroning voor zijn niet-aflatende zoektocht naar de culinaire perfectie. ‘Een tweede Michelin-ster trekt niet alleen meer maar ook bijzondere klanten aan, onder hen ook Rolls-eigenaars. Noem het levensgenieters die oog hebben voor detail en geen concessies doen op het vlak van kwaliteit. Zij weten precies wat ze willen eten en drinken. Slagen mijn team en ik erin om hun hoge verwachtingen in te lossen, volgen meestal oprechte woorden van dank en lof. Daar doen we het voor, daar ga ik elke dag voor op zoek gaan naar de beste producten en probeer ik nieuwe bereidingswijzen uit. Wie stilstaat, gaat achteruit en in ons vak wordt dat genadeloos afgestraft.’

Hoe het ritje met de nieuwe Phantom VIII hem bevallen is? ‘Wat een klasse en uitstraling, hoogwaardige materialen en perfecte afwerking, motorvermogen in overvloed. Win ik morgen met de Lotto, bestel ik er me meteen eentje.’

Ralf Berendsen
Ralf Berendsen© Kris Vandormael

Partner Content