De geschiedenis van Land Rover gaat terug tot 1948. Toen rolde in Solihull de eerste Land Rover Series 1 van de band, eenvoudig van concept, robuust van uitzicht, vriendelijk in gebruik en verbazend goed onderweg in onherbergzaam gebied - geen heuvelrug te steil, geen beek te diep.
...

De geschiedenis van Land Rover gaat terug tot 1948. Toen rolde in Solihull de eerste Land Rover Series 1 van de band, eenvoudig van concept, robuust van uitzicht, vriendelijk in gebruik en verbazend goed onderweg in onherbergzaam gebied - geen heuvelrug te steil, geen beek te diep. In 1990 veranderde de modelnaam Land Rover Series 3 in Defender en werd het Land Rover-gamma uitgebreid met de Range Rover, de eerste luxueuze terreinwagen met V8-motor en 5-trapsautomaat. In de loop van de jaren negentig en tweeduizend veranderde Land Rover een paar maal van eigenaar, van BMW over Ford Motor Company tot Tata Motors. Telkens leidden de overnames tot een uitbreiding van het modellenaanbod, een laatste keer in 2010 met de lancering van de Evoque. Met zijn coupéachtig silhouet en opvallend aflopende daklijn en oplopende gordellijn brak de nieuwkomer met het traditionele design van het merk, terzelfdertijd ontketende hij een revolutie in het segment van de compacte SUV's. Een bewuste provocatiedaad van chief design officer Gerry McGovern aan het adres van zijn Duitse en Aziatische collega's. Met de Evoque zette Land Rover een stap in het onbekende maar veroverde het meteen de harten van een jeugdig, sportief en kapitaalkrachtig publiek. Tot op vandaag is de Evoque de meest trendy en sexy SUV op de markt. 217 internationale onderscheidingen vielen hem te beurt en met bijna 800.000 verkochte exemplaren groeide de compacte luxe SUV voor de stad en daarbuiten uit tot de bestseller van het merk. Design en terreinkwaliteiten stonden ook voor de tweede generatie bovenaan het prioriteitenlijstje, in combinatie met de nieuwste technologieën. De Evoque II bouwt voort op de herkenbare en karaktervolle designlijn van zijn voorganger, zijn familieverwantschap is onmiskenbaar. Hoewel de buitenafmetingen nagenoeg dezelfde zijn gebleven, valt het interieur ruimer uit omdat de nieuwkomer gebruikmaakt van het nieuwe Premium Transverse-platform wat hem een langere wielbasis en extra knieruimte en opbergvolume oplevert. De inhoud van de koffer is met 10 procent toegenomen tot 591 liter. De nieuwe architectuur werd ontwikkeld met het oog op elektrische aandrijving in de vorm van een mild hybrid-versie met een 48 Volt-batterij nu en een plug-in hybrid vanaf 2020. Het mild hybrid-systeem is beschikbaar op zowel de benzine- als dieselmotoren en zorgt voor een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot. Lees verder onder de foto'sDoor van elektrische aandrijving een prioriteit te maken, wil Land Rover de ecologische voetafdruk van zijn producten en productieprocessen beperken. Bovendien wordt voor elke Evoque 16 kilogram aan natuurlijke materialen gebruikt die terug te vinden in de koffervloer, luchtzuivering, stuur en stoelen. Binnenin levert de combinatie van zuivere oppervlakten en hoogwaardige materialen een minimalistisch en digitaal interieur op. Voorbeelden daarvan zijn het dubbele infotainmentsysteem Touch Pro Duo met aanraakscherm. Technische stoffen op basis van gerecycleerde kunststoffen vormen een alternatief voor leder en dragen bij tot meer comfort. En zelfs tot een grotere gemoedsrust, als we de Land Rover-woordvoerder mogen geloven. De doorlopende horizontale architectuur van het dashboard benadrukt het gevoel van breedte en ruimte. Door de langere wielbasis beschikken de passagiers achteraan over meer been- en knieruimte, op hun beurt creëren de nieuwe bevestigingspunten van de stoelen meer voetruimte. De nieuwkomer maakt ook dankbaar gebruik van spitstechnologie en artificiële intelligentie. Zo projecteren camera's in het radiatorrooster en buitenspiegels een 180°-beeld op het centrale aanraakscherm van de zone voor en onder de wagen. Het systeem maakt als het ware de motorkap doorzichtig en biedt de bestuurder een beter zicht wanneer hij te maken krijgt met extreme terreinen of hoge stoepranden. Met een druk op de knop wordt de achteruitkijkspiegel omgevormd tot een HD-videoscherm. Dankzij de camera bovenaan de achterruit geniet de bestuurder een breder 50°-zicht alsook een helderder zicht in het donker. Een beschermlip moet voorkomen dat modder en water de lens van de camera vervuilen. Wat revolutionair en interessant uitziet, lost de verwachtingen niet in. In feite gaat het om een gadget die zijn meerprijs niet rechtvaardigt.De tweede generatie Evoque beschikt als eerste Land Rover over de Smart Settings-technologie die gebruikmaakt van geavanceerde algoritmen op basis van artificiële intelligentie om de gewoonten van de bestuurder te memoriseren. De technologie herkent de bestuurder aan zijn sleutel en mobiele telefoon en plaatst de zetel en stuurkolom automatisch in de gewenste positie. Na elke rit onthoudt het systeem de temperatuur- en mediavoorkeuren van de bestuurder, alsook vaak gebelde nummers op bepaalde uren of dagen. Zelfs de instellingen van de massagefunctie worden opgeslagen. De tweede generatie Evoque is leverbaar met diverse 2 liter viercilinderbenzine- en dieselmotoren met een vermogen van 150 pk en CO2-uitstoot van 143 g/km tot 300 pk en 186 g/km, in combinatie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of 9-trapsautomaat. Vierwielaandrijving is standaard, enkel de handgeschakelde Td4-versie is leverbaar als voorwielaandrijver. Het nieuwe platform combineert uitmuntende terreinkwaliteiten met een comfortabel rijgedrag op de weg. De nieuwe Adaptive Dynamics-technologie verhoogt zowel de prestaties als de veiligheid en stabiliteit. Het systeem regelt de schokdempers voortdurend bij voor een comfortabel rijgedrag en maximale controle bij elke wijziging in het terrein of ondergrond. Een elektronische koppelverdeler verspreidt het motorkoppel permanent over de voor- en achteras, om in alle omstandigheden een maximale grip te garanderen. Voor het eerst behoort Terrain Response 2 tot de standaarduitrusting van de Evoque waardoor de bestuurder kan kiezen uit diverse rij-modi: Comfort, Zand, Gras-Grind-Sneeuw, Modder-Sporen en Auto. Die laatste stand schakelt zelf de geschikte modus in op basis van de omstandigheden. De maximale doorwaardiepte van 60 cm kan worden opgevolgd met een optionele Wade Sensing-systeem. Ultrasone sensoren in de buitenspiegels meten de diepte van het water en projecteren die op het centrale aanraakscherm. De nieuwkomer beschikt bovendien over de modernste terreintechnologieën zoals Hill Descent Control, Gradient Release Control en All-Terrain Progress Control. Mijn ervaring leert dat de constructeurs op papier vaak verwachtingen creëren die in de praktijk niet (kunnen) ingelost worden. Niet zo in het geval van de nieuwe Evoque. Om diens 'go anywhere' capaciteiten te demonstreren had Land Rover in Griekenland een testroute van ruim 600 kilometer uitgestippeld, van Athene naar Kranidi en terug, via alle soorten wegen, inclusief een ondiep riviertje en spoorwegbrug. Die laatste overspant de Straat van Korinthe, een kanaal uit 1893 dat de Peloponnesos verbindt met het Europese vasteland. Het kanaal is 6,3 km lang, 23 meter breed en 8 meter diep en heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Inoische Zee met 350 km ingekort. De spoorwegbrug ligt zo'n 70 meter boven de waterspiegel en is verboden terrein voor niet-treinen. Maar voor de perslaunch van de Evoque werd het verbod voor een paar uur opgeheven en mocht ik tegen een slakkengangetje toch over de spoorwegbrug. Een belevenis die voor eeuwig in mijn geheugen gegrift blijft, net zoals enkele moeilijke passages op de flanken van een mij onbekende Griekse berg. Adembenemend en niet ongevaarlijk. Elke étape spéciale werd voorafgegaan door een korte briefing door een lid van het Land Rover Experience Team, een zinvolle voorzorgsmaatregel om ongewenste situaties te voorkomen. Land Rover is overigens de enige constructeur die autojournalisten de gelegenheid biedt om zijn producten zo grondig en uitvoerig te testen, waarvoor dank. Conclusie: de nieuwe Evoque is een toonbeeld van moderniteit en tijdloos design dat focust op eenvoud, een lust voor het oog. De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn top en halen premiumniveau. Geen andere SUV in dit prijssegment beschikt over gelijkaardige terreinkwaliteiten. De goedkoopste Evoque (handgeschakeld en enkel met voorwielaandrijving) kost 38.600 euro, wie wil genieten van de voordelen van vierwielaandrijving, optionele assistentiesystemen en luxeaccessoires ziet zijn of haar factuur snel oplopen richting 60.000 euro en meer. Something for something!