Verplaatsen we ons terug in de tijd. Op het einde van de 19de eeuw wemelt het van industriële activiteiten in Europa. De ene startup na de andere probeert zijn geluk, met wisselend succes. In 1899 wordt in Keulen de Horch Motorwagenwerke AG boven de doopvont gehouden. Precies tien jaar na datum trekt oprichter August Horch de poort achter zich dicht, uit onvrede met de gang van zaken.
...

Verplaatsen we ons terug in de tijd. Op het einde van de 19de eeuw wemelt het van industriële activiteiten in Europa. De ene startup na de andere probeert zijn geluk, met wisselend succes. In 1899 wordt in Keulen de Horch Motorwagenwerke AG boven de doopvont gehouden. Precies tien jaar na datum trekt oprichter August Horch de poort achter zich dicht, uit onvrede met de gang van zaken. Om zijn gelijk tegenover de buitenwereld te bewijzen, richt hij meteen een nieuw merk op waarbij de merknaam Audi de Latijnse vertaling is van het Duitse woord 'Horch', wat letterlijk 'luister' betekent. Als eerste model rolt in 1909 de Audi Type A van de band. In de daaropvolgende jaren gaat het August Horch en Audi voor de wind tot de beurscrash van 1929 roet in het eten gooit en een implosie van de wereldhandel veroorzaakt. Onder druk van de Saksische staatsbank fuseren Audi, DKW, Horch en Wanderer in 1932 tot Auto Union, met als merklogo vier ringen. Na de Tweede Wereldoorlog verandert de merknaam in DKW Auto Union en worden zowel het concern als Duitsland opgesplitst, waarbij de meeste Duitse autofabrieken zich in het communistische Oost-Duitsland bevinden. Via omwegen slaagt Volkswagen erin de aandelen in handen te krijgen, het begin van de wederopstanding van Audi als zelfstandig merk - onder de vleugels van Volkswagen. Als eerste daad worden de verouderde en sterk vervuilende tweetaktmotoren vervangen door een moderne 1.7 liter viertaktmotor van Mercedes-Benz. In 1968 maakt de Audi 100 zijn debuut, een ruime 4-deurs limousine die de voorloper is van de A6. Die rolt een eerste maal van de band in 1982 en is optioneel beschikbaar met permanente vierwielaandrijving. Die innovatie bezorgt Audi een niet te onderschatten concurrentievoordeel tegenover BMW en Mercedes-Benz. Onder het motto 'Vorsprung durch Technik' profileert Audi zich almaar nadrukkelijker als een innovatief én sportief merk. Quattro by Audi: over een periode van zes jaar behaalt het merk met de vier ringen uit Ingolstadt 23 overwinningen en 4 wereldkampioentitels in het WK rally. Onvergetelijk zijn de spectaculaire optredens van tweevoudig wereldkampioen Walter Röhrl aan het stuur van de Audi Quattro Sport. Audi profiteert tot op vandaag van het Quattro-succes van weleer, misschien wel de beste technologische investering ooit in de geschiedenis van het merk. Zoals het ook nog altijd de vruchten plukt van de designrevolutie onder leiding van Walter de Silva. De Italiaanse designer geldt als een van de meest prominente vormgevers van zijn generatie, zijn geniaal tekentalent heeft wondermooie creaties opgeleverd die ontelbare designprijzen hebben gewonnen en geschapen lijken voor de eeuwigheid - ik verwijs naar de Audi TT en A 5 coupé/cabrio. Walter de Silva is de ook de bedenker van het zeshoekige radiatorrooster dat zo kenmerkend is voor het merkgezicht van Audi én niemand onbewogen laat. Je bent pro of contra, voor een gulden middenweg is er geen ruimte. Audi toont karakter! Daarmee zijn we op onze reis in de tijd in het heden aanbeland. Walter de Silva geniet van zijn pensioen op zijn Toscaans landgoed en is als head of design opgevolgd door zijn assistent Mark Lichte. Die staat voor de aartsmoeilijke opdracht om een succesvolle designlijn op een subtiele manier aan de veranderende tijdsgeest en smaken te moeten aanpassen. Een andere uitdaging bestaat erin een duidelijker onderscheid te creëren tussen een Audi A3, A4, A5, A6, A7 en A8. Voor een niet-geoefend oog is dat verschil niet altijd zichtbaar. Zo lijkt de nieuwe A6 verduiveld sterk op zijn grotere broer, de A8 die nochtans 23 cm langer is. Met een lengte van 4,94 meter schuift de A6 op in de richting van de 5 meter-grens, wat zich vertaalt in nog meer ruimte binnenin voor passagiers en bagage én in een nog sierlijker voorkomen. Gelukkig is de nieuwe A6 leverbaar met vierwielsturing, mits een opleg van 2.299 euro. Het systeem verbetert de rijstabiliteit op de autoweg én wendbaarheid in de stad: vanaf 60 km/u draaien de achterwielen twee graden mee met de voorwielen. Aan lage snelheid draaien de achterwielen tot vijf graden in de tegengestelde richting en geloof me, dat maakt een wereld van verschil uit bij het manoeuvreren. En bij het parkeren, alhoewel je die job in de A6 kan toevertrouwen aan de Park en Garage Pilot. Nadat de bestuurder en passagiers het voertuig hebben verlaten, sturen beide systemen de berline zelfstandig in en uit een parkeer- of garageplaats. Daartoe volstaat één commando via de smartphone. Zijn er vrouwen tussen de lezers? Met alles erop en eraan telt de Audi A6 niet minder dan 39 rijhulpsystemen en 24 sensoren, camera's en radars om het rijden aangenamer en veiliger te maken. Qua connectiviteit en navigatie beschikt de nieuwkomer over nieuwe features die het rijden en leven aangenamer maken. Zo kunnen passagiers aansluiten op een wifihotspot en promoveert spraakherkenning de nieuwe A6 tot een intelligente gesprekspartner en reisbegeleider die vragen en commando's verwerkt op basis van de onboard opgeslagen data en informatie uit de cloud. Quasi alle functies worden bediend via een van de drie aanraakschermen. Door een logische verdeling van de functies over de drie touchscreens valt de bediening al bij al nog mee, maar een vriend van die systemen zal ik nooit worden. Ze leiden de aandacht van de chauffeur af, dat is zo. Binnenin valt op hoe kwaliteitsvol de achtste generatie A6 is afgewerkt, hoe aangenaam de materialen aanvoelen en hoe goed er is nagedacht over ergonomie en functionaliteit. De middenconsole en het bovenste gedeelte van het MMI touch response-display zijn naar de bestuurder gericht. De nieuwe A6 staat op het MLB EVO-platform dat ook wordt gebruikt voor de A4, A5, A7 Sportback en Q7. Die structuur combineert staal en aluminium en vertoont een 10 procent grotere torsieweerstand in vergelijking met zijn voorganger. Bij de lancering biedt Audi slechts twee motoren aan: een 3.0 V6 diesel (286 pk) en een 3.0 V6 benzine (340 pk), in combinatie met een 8-trapsautomaat met koppelomvormer of een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Na de zomer is de A6 ook leverbaar met een zuinige 2.0 l. 40TDI (204 pk). Vanzelfsprekend beantwoorden alle nieuwe motoren aan de nieuwe milieunorm Euro 6d-Temp. Dankzij een SCR-katalysator en AdBleu-toevoeging daalt de NOx-uitstoot spectaculair en is de nieuwe generatie diesels milieuvriendelijker dan vergelijkbare benzinemotoren. Tijdens een kennismakingsrit met de 2.0 TDI en 3.0 V6-diesel schommelde het daadwerkelijke verbruik tussen 5,4 en 5,8 l/100 km, wat een bijzonder goede score is gezien het gewicht van de wagen (1,7 ton). Vergelijken we prijs, verbruik, prestaties, uitrustingsniveau, kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking, dan biedt de nieuwe A6 tot nader bericht net dat tikkeltje meer in vergelijking met de BMW 5 en Mercedes E-klasse. De afstand tot de Volvo S90 en Jaguar XF is nog groter. In het najaar wordt het A6-gamma uitgebreid met een breakversie die bij Audi-rijders altijd bijzonder geliefd is. De prijzen van de nieuwkomer variëren van 51.000 voor de 40TDI tot 62.550 euro voor de 50TDI, zonder opties welteverstaan. En die zijn er in overvloed voor de A6 en doen de uiteindelijke factuurprijs snel hoog oplopen. 20.000 à 30.000 euro aan extra's zijn zo weg. Bij BMW en Mercedes is dat niet anders.