Vier jaar geleden leek Opel een vogel voor de kat. Maar dankzij een ingrijpende herstructurering, een miljardeninvestering in nieuwe motoren en modellen én een nieuw managementteam gaat het opnieuw de goede kant op voor de Duitse GM-dochter. De nieuwe Astra zet het licht definitief op groen.

Even het geheugen opfrissen. In 1928 verkocht de Duitse adellijke familie von Opel haar gelijknamig automerk aan het Amerikaanse General Motors. In Duitsland werd die transactie beschouwd als verraad tegenover het vaderland en het Duitse volk. De GM-bazen slaagden er echter wonderwel in om die vijandige houding om te buigen en van Opel de nummer één onder de Duitse volumemerken te maken.
...

Even het geheugen opfrissen. In 1928 verkocht de Duitse adellijke familie von Opel haar gelijknamig automerk aan het Amerikaanse General Motors. In Duitsland werd die transactie beschouwd als verraad tegenover het vaderland en het Duitse volk. De GM-bazen slaagden er echter wonderwel in om die vijandige houding om te buigen en van Opel de nummer één onder de Duitse volumemerken te maken. Precies 80 jaar later zetten de GM-bazen hun Duits dochterbedrijf in de vitrine. In de nasleep van de financiële en economische crisis in de Verenigde Staten dreigden de Big Three (Chrysler, Ford en GM) overkop te gaan. Uiteindelijk ging alleen General Motors voor de bijl. Op het grootste faillissement uit de industriële geschiedenis van de VS volgde de grootste reddingsoperatie, geïnitieerd door president Barack Obama én betaald door de Amerikaanse belastingbetaler. GM herstelde opmerkelijk snel, nam het Opel-dossier opnieuw ter hand én overhandigde een cheque van vier miljard dollar aan een nieuw managementteam onder aanvoering van Karl-Thomas Neumann. Die had eerder het bewijs van zijn kunde geleverd als CEO van onderdelenfabrikant Continental en VW China. De nieuwe topman ging de uitdaging aan om van Opel opnieuw een winstgevend bedrijf én attractief automerk te maken. We zijn nu bijna drie jaar verder en het ziet ernaar uit dat het ergste leed achter de rug is. Dankzij ingrijpende herstructureringen, inclusief de sluiting van meerdere fabrieken en afbouw van de tewerkstelling, zijn de bedrijfsresultaten fors verbeterd en is er voor 2016 zelfs uitzicht op een break-even. Door een uitbreiding van het gamma met attractieve modellen en de introductie van milieuvriendelijke motoren slaagt Opel erin om vooruit te gaan op een stagnerende markt. De nieuwkomers Mokka, Adam en Karl slaan aan bij een jong en trendgevoelig publiek dat oog heeft voor het vernieuwend karakter van de nieuwe Opel-modellen. En ook de verkoop van de vijfde generatie Corsa, die vorig jaar werd geïntroduceerd, loopt goed. Astra is een locatie op de geostationaire baan rond de aarde waarvan vele satellietproviders gebruikmaken voor hun in totaal 1.167 televisie- en 200 radiozenders. Astra is ook hét volumemodel van Opel, altijd al geweest. Lange tijd vochten eerst de Kadett en daarna de Astra een felle concurrentiestrijd uit met de VW Golf om de heerschappij in het populaire C-segment. Hoe die is afgelopen, is bekend. Maar sinds een officiële Amerikaanse milieuorganisatie heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal heeft gesjoemeld met de emissiescores van enkele van zijn populaire dieselmodellen, staat de autowereld op zijn kop. Nog is er geen sprake van een boycot van VW-modellen door boze of ontgoochelde consumenten, maar wat niet is kan nog komen. Veel zal afhangen van de reactie van Volkswagen: zal die overtuigend genoeg zijn om het geschokt vertrouwen te herstellen?Belangrijk in dit verband is de beschikbaarheid van een alternatief voor bijvoorbeeld de VW Golf. Die is sinds tien jaar dé maatstaf in het C-segment. Uit alle vergelijkende tests met zijn directe Europese en Aziatische concurrenten kwam en komt hij als onbetwiste winnaar tevoorschijn. Ook de Opel Astra kon geen vuist maken. Wegens té zwaar en té min op het vlak van prestaties, verbruik, veiligheid, duurzaamheid en ruimteaanbod. Nochtans was alles zo goed begonnen voor de compacte gezinswagen van Opel. De eerste Kadett liep in 1936 van de band, maar de grote doorbraak kwam er na de Tweede Wereldoorlog. De nieuwkomer maakte autobezit tot een betaalbare luxe voor een breed publiek. In 1991 werd het succesmodel omgedoopt tot Astra. Die toonde zich lange tijd de evenknie van de VW Golf, maar vanaf de jaren tweeduizend kon die niet langer wedijveren met het paradepaardje van Volkswagen. Maar wat niet is, kan nog komen! De vijfde generatie Astra is 5 cm korter en 2,5 cm breder dan de vorige, waardoor de nieuwkomer sportiever en sierlijker voor de dag komt. Terzelfdertijd biedt hij meer binnen- en kofferruimte dan zijn voorganger.Johan Willems, vicepresident communications Opel AG hierover: 'Onze ingenieurs en designers zijn van een wit blad vertrokken en hebben hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Dat heeft geleid tot innovatieve en originele oplossingen waardoor de nieuwe Astra bijvoorbeeld 120 kg lichter is dan zijn voorganger en het dashboard radicaal van uitzicht en aankleding is veranderd. Qua mobiele connectiviteit zet hij nieuwe maatstaven in dit segment. De nieuwe motoren zijn krachtiger, zuiniger en milieuvriendelijker geworden.' De vijfde generatie Astra wordt aangedreven door drie benzine- en één dieselmotor, met vermogens die variëren van 95 tot 200 pk. De 1.0 liter driecilinderbenzinemotor met turbo (105 pk) charmeert door zijn trekkracht en laag geluidsniveau, wat niet vanzelfsprekend is voor zo'n kleine motor. De krachtigste Astra beschikt over een 1.6 liter viercilinderbenzinemotor met turbo, de viercilinderdiesels leveren respectievelijk 95, 110 en 136 pk. Aan een plug-in hybride wordt nog gesleuteld. Voor betrouwbare gegevens over verbruik en CO2- en NOx-uitstoot verwijs ik naar een latere datum, na een meer uitvoerige roadtest op de Vlaamse wegen. Een eerste kennismaking met de nieuwkomer in de bosrijke omgeving van het Slowaakse Bratislava leverde een zeer positieve indruk op. De afslankingskuur van 120 kg zorgt ervoor dat de auto agieler en sportiever rijdt, het rijcomfort is uitstekend en de ergonomische zetels zijn de beste op de markt. Zo gewenst kunnen ze uitgerust worden met stoelverwarming en een massagefunctie. Sowieso kan de nieuwe Astra worden opgewaardeerd met opties die doorgaans enkel in de topmodellen van de premiummerken terug te vinden zijn. Ik heb het dan over de IntelliLux LED matrixverlichting die een maximale zichtbaarheid garandeert op onverlichte wegen in die zin dat ze op zoek gaat naar duistere zones. Zo worden verkeersborden extra verlicht en volgt een brede lichtbundel de stuurinslag in bochten, wat de veiligheid ten goede komt. Opel introduceert met OnStar de nieuwste wifi-technologie met een omvangrijk dienstenaanbod zoals noodcentrale, reddings- en pechhulpdiensten en afstandsbediening via de myOpel OnStar app. Uitgangspunt is dat de abonnee wordt verbonden met een meertalige OnStar-consulent in het Opel Contact Center in het Engelse Luton - en dat de klok rond, 365 dagen op 365. OnStar verandert de Astra in een wifi-hotspot. Tot zeven toestellen kunnen op het netwerk van de auto worden aangesloten. De ingebouwde 4G/LTE-structuur is ontworpen voor gebruik in een voertuig: het is ingebouwd in het elektrische systeem van de auto, een externe antenne garandeert een stabiele internetverbinding en maximale connectiviteit. Het systeem is voorzien van een onafhankelijke, ingebouwde simkaart. De enige zichtbare voorziening in de auto is een module met drie knoppen in de buurt van de binnenspiegel. De blauwe serviceknop geeft toegang tot de comfortdiensten en verbindt je met een OnStar-consulent die de gevraagde informatie rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de auto stuurt. Met de rode SOS-knop kan je om hulp vragen; ben je daar niet (meer) toe in staat na een ongeval, schiet OnStar zelf in actie. Met de derde (privacy)knop kan de abonnee de positie van zijn voertuig afschermen en onzichtbaar maken voor het systeem. Belangrijk om weten: het volledige OnStar-dienstenpakket is gratis tijdens de eerste 12 maanden na registratie. Aangezien smartphones een dagelijks gebruiksvoorwerp zijn geworden, is het bijna vanzelfsprekend dat de nieuwe Astra is uitgerust met R 4.0 IntelliLink en Navi 900 IntelliLink die navigatie via Apple Maps en Google Maps faciliteren en probleemloos integreren met smartphonefunctionaliteiten. Elk systeem is gebaseerd op de apps waarop smartphonegebruikers het vaakst beroep doen. Apple Car Play brengt de iPhone-apps op een eenvoudige manier naar het scherm van de auto. Zo worden telefoneren, berichten verzenden en ontvangen of muziek beluisteren aan het stuur mogelijk via het aanraakscherm of met je stem via Siri. Wat wil een mens nog meer? Een betaalbare prijs? De goedkoopste Astra kost 16.590 euro en hij scoort daarmee evengoed of zelfs beter dan sommige van zijn concurrenten, lees VW Golf. Met de nieuwe Astra zet Opel opnieuw een grote stap voorwaarts, een plaats bij de Europese top is enkel nog een kwestie van tijd.