De wet verscheen in juni in het Staatsblad en ging meteen in voege. In de tekst staat dat motorrijders maar ook scooteristen specifieke kledij moeten dragen wanneer ze op de openbare weg rijden. De nieuwe wet vertrekt vanuit de gedachte dat onze huid gevoeliger is dan asfalt. Vandaar dat Staatssecretaris voor Mobiliteit besliste dat motorrijders en hun passagier voortaan beschermende kledij moeten dragen. Naast de reeds verplichte helm zijn handschoenen, een vest met lange mouwen en lange broek verplicht. Ook schoenen met enkelprotectie zijn een must. Toch blijft de tekst vrij soepel te interpreteren want de gebruiker heeft de keuze hoe hij deze nieuwe verplichtingen invult. Volgens de wettekst volstaat een gewone vest terwijl enkel een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie een degelijke bescherming biedt bij een eventuele valpartij. Bovendien is het interessant om mee te geven dat zelfs de beste helm ter wereld pas zinvol is als de sluiting correct wordt gebruikt. (Belga) (GVHN)

De wet verscheen in juni in het Staatsblad en ging meteen in voege. In de tekst staat dat motorrijders maar ook scooteristen specifieke kledij moeten dragen wanneer ze op de openbare weg rijden. De nieuwe wet vertrekt vanuit de gedachte dat onze huid gevoeliger is dan asfalt. Vandaar dat Staatssecretaris voor Mobiliteit besliste dat motorrijders en hun passagier voortaan beschermende kledij moeten dragen. Naast de reeds verplichte helm zijn handschoenen, een vest met lange mouwen en lange broek verplicht. Ook schoenen met enkelprotectie zijn een must. Toch blijft de tekst vrij soepel te interpreteren want de gebruiker heeft de keuze hoe hij deze nieuwe verplichtingen invult. Volgens de wettekst volstaat een gewone vest terwijl enkel een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie een degelijke bescherming biedt bij een eventuele valpartij. Bovendien is het interessant om mee te geven dat zelfs de beste helm ter wereld pas zinvol is als de sluiting correct wordt gebruikt. (Belga) (GVHN)