Motorhomes: de voor- en nadelen van een vakantiehuis op vier wielen

McLouis Sovereign © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De camper beleeft een revival. Jaar na jaar stijgt de verkoop met meer dan 10 procent. Maar denk eraan: eerst huren, dan kopen.

Overal waar de koers voorbijkomt, maken ze deel uit van het decor. Tientallen en tientallen campers zomen de weg af waarlangs het peloton voorbij flitst, vurige supporters die dagen op voorhand hun favoriete plaatsje zijn gaan uitzoeken, juichen vanop de eerste lijn hun kampioenen toe. Een wederkerend beeld dat we kennen van de Vlaamse voorjaarsklassiekers en Ronde van Frankrijk. Campers behoren evenzeer tot het decor van veldrit- en motocrosswedstrijden. De pompeuze motorhomes achter de boxen van de teams tijdens de Grote Prijs van België Formule One zijn van een andere orde, die kosten 1 miljoen euro en meer. De F 1-teams kijken op geen dollar min of meer om hun piloten te verwennen. Voor wieler- of motocrosskampioenen in wording is de situatie anders, hun ouders moeten zich soms in de schulden steken om een bescheiden camper te kopen waarin zoonlief zich na de koers kan douchen en opwarmen.

Jaarlijkse stijging van verkoop met meer dan 10 procent

Motorhomes: de voor- en nadelen van een vakantiehuis op vier wielen

De camper beleeft een revival. De VW-busjes uit de sixties en seventies in bonte kleuren en bloemenmotieven boordevol volk met lange haren en hippe kleren die we kennen uit de reclame of oude televisiebeelden, die zijn van de aardbol verdwenen. Wie er nog eentje in een oude schuur heeft staan, niet verkopen. Op internationale autoveilingen haalt een Volkswagen T1 uit de sixties recordprijzen, hoe excentrieker en zeldzamer, hoe hoger de biedprijs. Zijn opvolgers, de VW T2, T3, T4, T5 en T6 liggen ook nog goed in de markt, maar halen niet het prijsniveau van de allereerste generatie. Het VW-busje inspireerde andere constructeurs met Mercedes op kop tot gelijkaardige modellen.

Inmiddels was in Europa het toerisme op gang gekomen en verschenen de eerste caravans met een NL-kenteken op de openbare weg, met alle mogelijke verkeersellende van dien. Verkeershinder, files en ongevallen, allemaal de schuld van de sleurhut. Naarmate campingliefhebbers hogere comforteisen gingen stellen, steeg de vraag naar een gemotoriseerde versie. De camper was geboren. Zoveel jaar later zijn motorhomes niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Sterker nog, jaar na jaar stijgt de verkoop met meer dan 10 procent, tendens stijgend.

Vier varianten, oneindig veel variaties

Motorhomes: de voor- en nadelen van een vakantiehuis op vier wielen

Motorhomes worden onderverdeeld in vier varianten: Van, alkoof, half integraal en integraal. Voor elke variant en ieder model bestaan er tot 20 grondplannen, zoals dat het geval is voor een huis zonder wielen. Zelfs een Van, in feite is dat een omgebouwde bestelwagen, is uitgerust met een kook- en sanitaire installatie en slaapgelegenheid. Hij vormt een combinatie van een kampeer- en personenauto, geschikt voor dubbel gebruik – tijdens de week voor woon-werkverkeer, tijdens het weekend voor citytrips of avontuurlijke uitstappen in de natuur. Een Van is compacter dan zijn grotere broers die breder, hoger en langer zijn en om die reden niet geschikt voor een stadsverkenning. Sommige big brothers zijn tot 9 meter lang. Een Van ligt ook stabieler op de weg, rijdt en remt beter, is minder windgevoelig en vindt makkelijker een geschikte parkeerplaats. Voor een half integraal of integraal zijn stadscentra trouwens vaak verboden gebied. De prijsvork varieert van 45.000 euro voor de goedkoopste alkoof tot 450.000 euro en meer voor een luxueuze half integraal of integraal. Voor een goed uitgeruste Van betaal je minimum 50.000 euro.

Luxueuze inrichting, duurzame materialen

Een goede verstaander heeft de boodschap begrepen: campers zijn niet goedkoop. Dat kan ook niet. Een motorhome is een huis op wielen en beschikt over een keuken, bad- en slaapkamer(s) en een grote opbergruimte voor allerhand vakantiegerief, inclusief fietsen of een scooter. Bovendien rijdt zo’n kolos behoorlijk snel en is die behoorlijk zwaar, tussen de 3 à 3,5 ton. Daardoor volstaat een rijbewijs B. Boven de 3,5 ton moet de bestuurder over een rijbewijs C beschikken. De nieuwe generatie motorhomes is vrij luxueus ingericht, de fabrikanten gebruiken duurzame materialen en de sanitaire en huishoudtoestellen zijn van een goede kwaliteit. De inrichting varieert, voor elke model zijn diverse grondplannen beschikbaar. Op die manier proberen de Duitse, Franse en Italiaanse fabrikanten tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van de individuele klant.

Motorhomes: de voor- en nadelen van een vakantiehuis op vier wielen

Louis Van Eyck, marketingdirecteur bij Dicar

Wie is die klant, vraagt u zich misschien af. Voor een antwoord op die vraag gingen we te rade bij Louis Van Eyck, marketingdirecteur bij Dicar. Zijn vader Dirk Van Eyck begon precies dertig jaar geleden met de in- en uitvoer van bestelwagens. Via de ombouw van deze bedrijfswagens verlegde de hoofdactiviteit van het Kempense familiebedrijf zich in de loop der jaren naar de verkoop van motorhomes. Vandaag is Dicar de nummer één in Europa, met een marktaandeel van meer dan 30 procent in ons land. Het personeelsbestand steeg van 5 in 2002 naar 80 in 2018. De bedrijfsgebouwen, inclusief megastore en een indrukwekkende dakparking van 3500 m2 zijn gelegen langsheen de E313 ter hoogte van de uitrit Geel-West. Dicar telt nog een vestiging in Drongen en twee in Wallonië. 10 procent van de verkoop gaat richting Nederland.

400 nieuwe en 60 tweedehandsmotorhomes in voorraad

Louis Van Eyck: ‘Om een rol van betekenis te kunnen spelen, moet je alle grote merken kunnen aanbieden tegen een concurrentiële prijs. Dat kan alleen via volume en harde onderhandelingen met de fabrikanten. Wij beschikken hier over een stock van 400 nieuwe en een 60-tal tweedehandsmotorhomes. Zo’n aanbod vind je nergens. De ervaring leert dat kandidaat-kopers zich goed informeren en ruimschoots de tijd nemen vooraleer ze een beslissing nemen. Tussen het eerste bezoek aan onze showroom en de ondertekening van het contract verlopen gemiddeld zo’n vier maanden. De aanschaf van een motorhome is geen impulsaankoop. Dat is ook goed zo en biedt ons de gelegenheid om een beeld te krijgen van de intenties en behoeften van de klant. Gaat hij voor langere tijd op vakantie of verkiest hij citytrips? Wil hij ook naar de sneeuw trekken met zijn camper? Wordt die ook gebruikt voor woon-werkverkeer? Dat zijn vragen waarop onze verkopers een gedetailleerd antwoord willen krijgen. Wij leven van mond-aan-mondreclame en die krijg je niet gratis. Die moet je verdienen. Dat is ook de reden waarom wij kandidaat-kopers aanraden om eerst met een huurmotorhome op vakantie te gaan vooraleer een definitieve beslissing te nemen. Koop geen kat in een zak, is ons devies. Tevreden klanten zijn een zegen, ontevreden een gesel.’

‘Met de aanschaf van een camper gaat meestal een droom in vervulling, onze job bestaat erin de hoge verwachtingen in te lossen.’

Louis Van Eyck, Dicar

Medioren en actieve 65-plussers zijn onze beste klanten

‘Onze klanten zijn zowel particulieren en professionele sportbeoefenaars als verhuurbedrijven. Maar het gros van de klanten bestaat uit medioren en actieve 65-plussers, mensen met een behoorlijk inkomen die over veel vrije tijd beschikken en graag reizen in comfortabele omstandigheden. Met de aanschaf van een camper gaat meestal een droom in vervulling, onze job bestaat erin de hoge verwachtingen in te lossen.’

Hoe belangrijk is het element prijs?

Louis Van Eyck: ‘Wij hebben te doen met kandidaat-kopers met enige levenservaring die de waarde van het geld kennen. Zij prikken zich niet vast op een bepaalde prijs maar zijn op zoek naar een eerlijke deal, zij willen waar voor hun geld. Wij proberen daar op in te spelen via promoties maar vooral door ons eigen merk McLouis waarvoor Dicar samenwerkt met een Italiaanse constructeur. De McLouis-modellen houden rekening met de wensen van de Belgische klant, vallen op door hun innovatief design en munten uit door een complete basisuitrusting en een ijzersterke kwaliteit/prijsverhouding. Die elementen hebben ertoe geleid dat McLouis het best verkopende motorhomemerk in België is.’

De proef op de som

Ik was in de keuken verplicht een bijkomende pull aan te trekken. En dat bij een buitentemperatuur van net geen 5 graden C°. Hoe moet dat in Tirol zijn tijdens een skivakantie, vraag ik me af.

The proof of the pudding is in the eating! In de lijn van de filosofie van het Dicar stelde het bedrijf ons gedurende enkele dagen achtereenvolgens een Van (Carthago Malibu 640 LE met automaat) en een grotere McLouis Sovereign 479 ter beschikking. In beide gevallen kregen we geregeld af te rekenen met maartse buien en krachtige wind onderweg naar Zeeuws-Vlaanderen. In tegenstelling met België beschikt Nederland over goed uitgeruste campings en afgesloten kampeergelegenheden voor motorhomes, vandaar de keuze voor de Nederlandse kust.

Motorhomes: de voor- en nadelen van een vakantiehuis op vier wielen

Het eerste wat opviel is dat het rijden met een Van of motorhome een niet te onderschatten uitdaging inhoudt en veel aandacht en rijmankunst vergt. De tweede testwagen was zeer windgevoelig, waardoor de gemiddelde snelheid snel naar omlaag moest en ik een paar keren in tijdnood raakte. Ook het manoeuvreren verliep niet altijd even vlot. Als autobestuurder is het wennen aan de nieuwe dimensies. Onderweg stelde ik me ook vragen over de passieve veiligheid van zo’n gevaarte. Voor zowel de bestuurder als de passagier(s) geldt gordelplicht. Tijdens het rijden moet iedereen op zijn plaats blijven zitten. Even een dutje gaan doen, dat mag niet. Het verbruik (van 10 tot 12 l/100 km) is sterk afhankelijk van de rijstijl, maar dat is bij een personenwagen niet anders. Het is ook wennen aan de kleine plaatsruimte. Zelfs met twee in plaats van de voorziene vier passagiers aan boord moet je constant de ogen open houden. In beide testwagens was een douchecel voorhanden, maar het is opletten geblazen dat de mini-badkamer niet over loopt en de rest van de mobilhome niet onder loopt. Er was ook constant ergernis over een gebrek aan opbergruimten. In het geval van de McLouis was ik verplicht om over het bed te kruipen om de kleerkast te bereiken. Ik ben er ook niet in geslaagd om overal een aangename temperatuur te creëren; terwijl die in de slaapkamer hoog opliep, was ik in de keuken verplicht een bijkomende pull aan te trekken. En dat bij een buitentemperatuur van net geen 5 graden C°. Hoe moet dat in Tirol zijn tijdens een skivakantie, vraag ik me af. En scoort een vergelijkbare motorhome van een Duits premiummerk hier beter? Wellicht wel, en is dat allicht de verklaring voor het prijsverschil van 15.000 à 20.000 euro tussen een camper van Italiaanse of Duitse makelij.

Wie zinnens is een ruime hotelkamer met inloopdouche in te ruilen tegen een motorhome met een bewoonbare oppervlakte van enkele m2 moet ook rekening houden met enkele nevenkosten zoals de jaarlijkse verzekering, de brandstofkosten, het staangeld op het kampeerterrein (20 tot 50 euro per nacht, afhankelijk van het seizoen) én niet te vergeten, de stallingkosten tijdens de maanden dat je niet onderweg bent. Want niet iedereen beschikt over een eigen garage of carport.

Conclusie: een motorhome is niet goedkoop en ook niet zo comfortabel als gepercipieerd, maar hij vervult vaak een lang gekoesterde droom… my motorhome, my castle. Dat gelukzalig gevoel gun ik iedereen van harte. Maar denk eraan: eerst huren, dan kopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content