Mercedes-Benz lanceert met het prototype van de Urban eTruck in primeur een 100% elektrische vrachtwagen met een totaalgewicht van 26 ton. Die heeft een rijbereik van 200 km en een laadvermogen dat te vergelijken is met de gebruikelijke vrachtwagens op diesel. De productieversie van dit model is geschikt voor distributie op redelijk korte afstand en zou er al tegen 2020 kunnen aankomen.

Mercedes heeft al enige ervaring met elektrisch vrachtvervoer, want de Fuso Canter E-Cell van 6 ton draait intussen proef bij verschillende gebruikers. Wolfgang Bernhard van Mercedes Trucks legt de troeven uit: "Tot voor kort was een elektrische aandrijving in vrachtwagens bijna ondenkbaar. Maar intussen evolueerden de kostprijs, de prestaties en laadtijden zo snel dat een toepassing in de distributie best haalbaar is. Onze Fuso Canter E-Cell draait al met succes proef sinds 2014 en nu zetten we met de Urban eTruck ook de stap naar zwaarder transport tot 26 ton."

Technisch is de Urban eTruck gebaseerd op het 3-assige, heavy-duty model uit het gamma, waarvan het aandrijfconcept natuurlijk volledig werd herzien. Zo is de achteras voorzien van elektromotoren die in de wielen werden geplaatst. De lithium-ion-batterijen kregen een plaats in een 'crash proof' zone in het chassis en verzekeren een autonomie van 200 km, wat overeenstemt met een gemiddelde dagelijkse ronde in de distributiesector. (Belga)

Mercedes-Benz lanceert met het prototype van de Urban eTruck in primeur een 100% elektrische vrachtwagen met een totaalgewicht van 26 ton. Die heeft een rijbereik van 200 km en een laadvermogen dat te vergelijken is met de gebruikelijke vrachtwagens op diesel. De productieversie van dit model is geschikt voor distributie op redelijk korte afstand en zou er al tegen 2020 kunnen aankomen.Mercedes heeft al enige ervaring met elektrisch vrachtvervoer, want de Fuso Canter E-Cell van 6 ton draait intussen proef bij verschillende gebruikers. Wolfgang Bernhard van Mercedes Trucks legt de troeven uit: "Tot voor kort was een elektrische aandrijving in vrachtwagens bijna ondenkbaar. Maar intussen evolueerden de kostprijs, de prestaties en laadtijden zo snel dat een toepassing in de distributie best haalbaar is. Onze Fuso Canter E-Cell draait al met succes proef sinds 2014 en nu zetten we met de Urban eTruck ook de stap naar zwaarder transport tot 26 ton."Technisch is de Urban eTruck gebaseerd op het 3-assige, heavy-duty model uit het gamma, waarvan het aandrijfconcept natuurlijk volledig werd herzien. Zo is de achteras voorzien van elektromotoren die in de wielen werden geplaatst. De lithium-ion-batterijen kregen een plaats in een 'crash proof' zone in het chassis en verzekeren een autonomie van 200 km, wat overeenstemt met een gemiddelde dagelijkse ronde in de distributiesector. (Belga)