Mercedes maakt dieselmotoren zuiniger met aangepaste zuigers

Mercedes heeft een nieuwe technologie ontwikkeld om haar dieselmotoren zuiniger te maken. Vandaag zijn de meeste dieselmotoren van aluminium, net als de zuigers in de motor. Grootste voordeel is het geringere gewicht. Mercedes wil nu stalen zuigers gebrui

Omdat staal minder snel uitzet dan aluminium worden de toleranties in de motor kleiner en daalt de interne wrijving, wat een positieve invloed heeft op het verbruik. Mercedes past deze technologie voor het eerst toe bij de E 350 BlueTec. Deze zescilinder dieselmotor levert in de grote E-Klasse 258 pk en neemt genoegen met amper 5 liter diesel per 100 km. De Duitse constructeur gaat er prat op dat ze hun rol als “dieselpionier” willen bevestigen. Het merk met de ster bouwde in 1936 immers de eerste personenwagen die werd aangedreven door een dieselmotor. Ondanks deze roots en ondanks de uitstekende reputatie van Mercedes-dieselmotoren, monteert Mercedes vandaag in haar best verkopende modellen (zoals de C-Klasse 200 CDI) een 1.6 liter grote zelfontbrander van Renault-origine. (Belga)

Partner Content