Urbain Vandormael

Mercedes C-klasse bezit sterallures

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De wederopstanding van Mercedes-Benz is een feit. Nadat vorig jaar de S-klasse werd uitgeroepen tot beste auto ter wereld, zet de vijfde generatie van de C-klasse nieuwe maatstaven inzake comfort en veiligheid in het segment van de premiummiddenklassers.

In de naam van de automobiliteit

Geen enkel ander merk ter wereld heeft meer bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto dan Mercedes-Benz. Slaan we er de geschiedenis op na dan lezen we dat Carl Benz in 1885 – als eerste – een motorvoertuig op vier wielen bouwde. Zijn voorbeeld kreeg één jaar later navolging door Gottlieb Daimler die vanaf 1900 auto’s fabriceerde onder de merknaam Mercedes, geïnspireerd door de voornaam van de dochter van een bevriende Oostenrijks- Hongaarse consul. Vanaf 1910 droegen Daimler’s auto’s een logo in de vorm van een ster, de drie punten refereerden naar de werkterreinen van het bedrijf: het land, de zee en de lucht. In 1926 fusioneerden Benz & Cie en Daimler Motoren Gesellschaft tot Daimler-Benz AG en besloten zij om voortaan onder de merknaam Mercedes-Benz te produceren.

Decennialang was Mercedes-Benz de onbetwiste nummer één in de autowereld, maar in de loop van de jaren tweeduizend werd die koppositie overgenomen door BMW en Audi. Die verkochten niet alleen meer auto’s maar realiseerden ook betere bedrijfsresultaten. Het merk met de ster was in zwaar water beland door de faliekante overnamepolitiek van zijn megalomane voorzitter Jürgen Schrempp. Die moest in december 2005 de plaats ruimen voor Dieter Zetsche die voor de aartsmoeilijke opdracht stond om het schip terug op koers te brengen. Tot voor 2013 zag het ernaar uit dat hij daar uiteindelijk niet zou in slagen. Zij beleid kwam almaar meer onder vuur te liggen, in die mate zelfs dat zijn laatste mandaat voor drie in plaats van de gebruikelijke vijf jaar werd verlengd. Zo’n publieke vernedering voor een topman van een beursgenoteerd bedrijf van wereldniveau is hoogst ongewoon.

Mercedes C-klasse bezit sterallures
© GF

Mercedes ontpopt zich tot trendy en sexy merk

Ondertussen zijn we een jaar verder en schittert de Mercedes-ster als nooit tevoren. De nieuwe A-klasse ontpopt zich hoe langer hoe meer tot een kaskraker – door de ingrijpende gedaantewisseling van het model die de signatuur draagt van designer Gordon Wagener. Zijn gedurfde ontwerpen stuitten op heftige weerstand van het behoudsgezinde Mercedes-Benz-cliënteel maar werden én worden op applaus onthaald bij een jong en koopkrachtig publiek dat is uitgekeken op de stereotiepe ontwerpen van Audi en BMW. Bovendien richten de afgeleide modellen CLA en GLA zich tot uiteenlopende doelgroepen die voorheen nooit in beeld kwamen bij Mercedes-Benz en die nu Audi en BMW de rug toekeren.

Gordon Wagener heeft van Mercedes-Benz een trendy en sexy merk gemaakt. Bij de presentatie van de S-klasse in de zomer van 2013 oogstte hij applaus op alle banken. De autojournalisten waren unaniem in hun oordeel en bestempelden de nieuwe S-klasse als ‘de beste auto ter wereld’.

De nieuwe C-klasse is een nummer kleiner dan die S-klasse maar straalt dezelfde dynamiek en klasse uit. In vergelijking met de vorige generatie is hij in alle opzichten een nummer groter. De extra binnenruimte komt vooral de passagiers op de achterbank ten goede, al bieden bijvoorbeeld de VW Passat of Skoda Superb beduidend meer beenruimte.

Voor een minister mét chauffeur biedt de nieuwe C-klasse achteraan duidelijk te weinig plaats. Maar voor wie zelf het stuurwiel in handen neemt, is de nieuwkomer een aanrader.

De nieuwe lay-out van het dashboard benadert de perfectie en de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking is gewoon top. Over het op zichzelf staand centraal 7- of 8,4-duim scherm lopen de commentaren sterk uiteen, van functioneel tot storend.

Voor het eerst biedt Mercedes-Benz de optie head-up display (1.198 euro) aan – in navolging van onder andere BMW. Deze optie biedt het onmiskenbare voordeel dat relevante informatie over snelheid en navigatie in de voorruit wordt geprojecteerd, in het gezichtsveld van de bestuurder.

Mercedes C-klasse bezit sterallures
© GF

Onder de noemer ‘Intelligent Drive’ zijn tal van innovatieve rijhulpsystemen leverbaar die tot nu enkel op de duurdere E- en S-modellen werden aangeboden. Voor de meeste van die systemen moet fors worden bijbetaald. Dat geldt niet voor de ‘Collision Prevention Assist Plus’ die de wagen automatisch afremt als de bestuurder niet anticipeert bij dreigend gevaar op een botsing.

De Belgische klant moet evenmin een meerprijs betalen voor de 66 liter brandstoftank, in vervanging van de mini-tank van 41 liter in de basisversie – bedoeld om gewicht en brandstof te sparen.

De nieuwe C-klasse is als eerste wagen in zijn segment leverbaar met een pneumatische ophanging die het comfort en de veiligheid ten goede komt. En dat merk je als bestuurder: de kleine Mercedes-Benz rijdt bijna even comfortabel als de grote.

Vanzelfsprekend kan de klant kiezen uit een hele reeks diesel- en benzinemotoren die volgens de fabrikant alle uitblinken door een laag verbruik en lage CO2-uitstoot én nu reeds beantwoorden aan de strenge Euro 6-emissienorm die volgend jaar van kracht wordt.

De nieuwe C-klasse is ook verkrijgbaar als hybrid, met een krachtige viercilinderdieselmotor en compacte elektromotor die samen 231 pk leveren. In het najaar wordt het C-gamma uitgebreid met een breakversie.

De goedkoopste C 180 (benzine) kost 32.549 euro, voor de goedkoopste diesel (C 220 Blue TEC) moet je 37.389 euro neertellen – BTW inbegrepen. Daarmee is de nieuwe C-klasse een paar duizend euro duurder dan vergelijkbare Audi- en BMW-modellen, maar die bezitten nu eenmaal minder uitstraling en sterallures.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content