Mercedes bouwt eigen laadnetwerk

Alain De Jong

In navolging van Tesla gaat ook Mercedes een eigen netwerk van snellaadstations bouwen waar klanten een plek kunnen reserveren via het multimediasysteem van hun wagen.

De elektrificatie is ingezet. En dat betekent dat er de volgende jaren veel meer elektrische auto’s bijkomen die allemaal opgeladen worden. Er moet dus dringend werk gemaakt worden van een dicht netwerk van snellaadstations om iedereen in de toekomst mobiel te houden. Maar aangezien de overheden op dit vlak niet veel ondernemen, nemen de constructeurs meer en meer zelf het initiatief om volwaardige laadstations op strategische plaatsen te installeren.

10.000 snelladers

Zo ook Mercedes dat – net zoals Tesla – een eigen netwerk van snellaadstations met faciliteiten (snackbar, toiletten,…) wil bouwen. De ambitie is om tegen 2030 een wereldwijd netwerk van meer dan 10.000 snelladers uit te rollen, samen partners MN8 Energy en ChargePoint.

Deze hubs zullen aanvankelijk bestaan uit 4 tot 12 snelladers van 350 kW. Een aantal dat op termijn nog kan worden uitgebreid tot 30 eenheden als de vraag verder stijgt. Deze laadstations worden ingeplant in en rond grote steden, langs belangrijke verkeersaders en bij drukbezochte locaties zoals winkelcentra.

Een Mercedes-laadstation met zonnepanelen op de luifel.

Bovendien zullen Mercedesrijders ook hun plek kunnen reserveren via het multimediasysteem van hun wagen om wachttijden te vermijden. ‘Een noodzaak voor een perfecte laadervaring die past bij de kwaliteit van het merk’, stelt het Duitse automerk.

Tegen 2027 wil Mercedes-Benz in de Verenigde Staten en Canada al 400 hubs met in totaal meer dan 2.500 snelladers plaatsen, waarvoor nog dit jaar de werken starten. Snel daarna volgt de uitrol in Europa en China om tegen 2030 dus aan 10.000 snellaadstations te komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content