Urbain Vandormael

Mazda is lichter, zuiniger en milieuvriendelijker dankzij innovatieve technologie

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Voor enkele dagen liep in Japan de miljoenste Mazda met het logo SKYACTIV van de band. Dankzij deze innovatieve technologie weegt de nieuwe generatie Mazda’s minder en verbruikt ze ook minder. Terzelfder tijd garandeert ze meer rijplezier. Of hoe minder soms meer is.

Onder de volumemerken is Mazda een kleine constructeur, maar allesbehalve een meeloper of hekkensluiter. Het gaat zelfs zeer goed met het Japanse merk uit Hiroshima. Het aandeel op de beurs van Tokio presteert uitstekend en internationaal gezien oogst Mazda wereldwijd applaus voor zijn innovatieve SKYACTIV-technologie.

God van het licht of wijze heer

Maar eerst gaan we terug in de geschiedenis, terug tot 1920. Wanneer Jujiro Matsuda in Hiroshima een bedrijf uit de grond stampt om kurk en onderdelen voor machines te produceren, droomt hij er stiekem van om later motorfietsen en personenauto’s te gaan bouwen. In 1931 wordt zijn droom werkelijkheid en lanceert hij de Mazdago, een lichte driewielerbestelwagen die is uitgerust met een luchtgekoelde 1-cilindermotor. Voor het eerst duikt ook de merknaam Mazda op en die staat, al naargelang de bron, voor god van het licht of voor wijze heer – een verwijzing naar Ahura Mazda, de hoogste god van het zoroastrisme.

Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, beveelt de Japanse keizer het bedrijf om over te schakelen op de productie van tanks en kanonnen. Dat bevel zal de inwoners van Hiroshima duur te staan komen want op 6 augustus 1945 dropt een Amerikaanse bommenwerper een atoombom op de stad. In nauwelijks enkele seconden tijd wordt Hiroshima herschapen in een grote puinhoop, enkele tienduizenden inwoners komen om. De heropbouw van de stad en het industrieel apparaat zal jaren in beslag nemen.

Dat geldt ook voor de Mazda-fabriek, maar in 1960 is het eindelijk zover en lanceert Mazda de R360 Coupé, een compacte 2-deurs die twee jaar later het gezelschap krijgt van een 4-deursmodel met een watergekoelde motor. Beide modellen slaan aan, want in 1963 staat de teller al op 1 miljoen verkochte exemplaren. In 1967 zorgt Mazda voor opschudding in de autowereld met de presentatie van een rotatiemotor – dat is een verbrandingsmotor met een stilstaande krukas, zonder cilinders en zuigers. De rotatiemotor is compacter, lichter en in principe ook bedrijfszekerder dan conventionele verbrandingsmotoren, maar hij krijgt af te rekenen met kinderziekten. Wat maakt dat de sportieve RX-7 en RX-8 – beide met een rotatiemotor – niet het verhoopte commerciële succes kennen. Mazda geeft echter de moed niet op, het blijft geloven in de slaagkansen van het project en blijft investeren in de verdere ontwikkeling van de rotatiemotor. Het geeft aan dat Mazda onbetreden paden durft te bewandelen, en dat bewijst het ook nu weer.

Origineel concept

Bij het ontwikkelen van de SKYACTIV-technologie was het de Mazda-ingenieurs er in de eerste plaats om te doen om de efficiëntie van de nieuwe generatie auto’s te verhogen, lees het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen. Waar de andere constructeurs ervoor kiezen om de cilinderinhoud te verkleinen en het verlies aan vermogen en koppel op te vangen door meer lucht in de verbrandingskamers te persen met behulp van turbo’s en compressors, opteert Mazda voor het verhogen van de compressieverhouding. Die bedraagt voor de SKYACTIV-G benzinemotor 14:1, wat een unicum is. De Mazda-ingenieurs zijn er bovendien in geslaagd om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 15 procent én het gewicht van de motor met 10 procent te verlagen – bij 15 procent méér koppel. Ook bij de SKYACTIV-D dieselmotor zorgt de hoge compressieverhouding van 14:1 voor 20 procent minder brandstofverbruik én minder schadelijke NOx in de lucht, wat maakt dat hij nu reeds voldoet aan de strenge Euro 6-norm die vanaf volgend jaar van kracht wordt.

Ook de SKYACTIV-Drive automatische 6-trapsversnellingsbak kadert in die nieuwe filosofie en combineert de voordelen van continue variabele transmissies (CVT), versnellingsbakken met dubbele koppelingen (DSG) en gewone automatische versnellingsbakken. In vergelijking met de huidige generatie automatische versnellingsbakken levert de nieuwe SKYACTIV-Drive een verbruikswinst op van 5 tot maximaal 7 procent.

Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ ontwierpen de Mazda-ingenieurs een onderstel dat een gewichtsbesparing van 8 procent oplevert, door meer gebruik te maken van staal met hoge treksterkte. Daarnaast verhoogt de SKYACTIV-Body de passieve veiligheid en de rijdynamiek. De nieuw ontwikkelde wielophanging met veerpoten vooraan en multilink achteras zorgen voor een 30 procent meer koetswerkstijfheid. Die draagt ertoe bij dat het rijgedrag van de nieuwe Mazda3 op gelijke hoogte staat van bijvoorbeeld de VW Golf of Audi A3. Dat geldt overigens ook voor het rijgedrag en -comfort van de Mazda6, Mazda3 en CX-5 in vergelijking met hun concurrenten. De Mazda6 en CX-5 vielen vorig jaar nog in de prijzen, respectievelijk als VAB-Gezinswagen van het Jaar en 4×4 Crossover van het Jaar.

Elegante verschijning

De nieuwe Mazda-modellen rijden niet alleen vlot en veilig, zij zijn ook milieuvriendelijk door hun laag verbruik en lage uitstoot van CO2 en NOx én ze zijn opvallend elegant. Zowel de Mazda6 als de Mazda3 komen in aanmerking voor een schoonheidsprijs.

Vergelijken we de drie sterkhouders binnen het gamma met wat de concurrentie te bieden heeft in hun marktsegmenten, dan eindigen zowel de Mazda3 als de Mazda6 en CX-5 op quasi gelijke hoogte met de Duitse merken en bieden ze meer waar voor hun geld dan de vergelijkbare modellen van de Franse en Aziatische merken. Dat heeft zowel te maken met de flitsende prestaties en het laag brandstofverbruik én lage uitstoot van CO2 en NOx van zowel de benzine- als dieselmotoren als met het impressionant aanbod van de modernste informatie-, entertainment- en connectiviteitssystemen die zich erg vlot én veilig laten bedienen. De Mazda3 is een van de eerste auto’s in deze prijsklasse met internetverbinding. Facebook, Twitter, tienduizend stations met cloud-based content, gepersonaliseerde lokale diensten en Mazda’s eigen auto-apps, het kan allemaal.

Het geeft aan dat Mazda een lange weg afgelegd, dat het onderweg hoogtes en laagtes heeft gekend maar nooit de moed heeft opgegeven en nu daarvoor wordt beloond met een plaats op de eerste rij, naast de Duitse merken wier modellen duurder zijn en minder bedrijfszeker. Dat bewijzen de autopannesstatistieken van de Duitse pechverhelpingsdiensten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content