Kwarteeuw Honda Civic R

Deze nieuwe generatie Civic R viert meteen de 25ste verjaardag van het model.
Gert Verhoeven

Precies een kwarteeuw geleden lanceerde Honda voor het eerst een snelle versie van de Civic. In 1997 startte de Type R een traditie van performante voorwielaangedreven Honda’s. 

De Civic is Honda’s compact model uit het C-segment en de Japanse constructeur heeft dit jaar meteen twee verjaardagen te vieren. De doordeweekse Civic bestaat immers 50 jaar en werd tot nu onafgebroken geproduceerd. De ultieme Civic R-modellen zijn voertuigen die doordeweeks voldoende comfort bieden zodat ze perfect inzetbaar zijn voor woonwerk-gebruik. De liefhebber van het genre kan de Civic zonder verdere aanpassingen in het weekend inzetten voor een trackday. 

VTEC-motoren

De eerste generaties die sinds de late jaren negentig op de markt kwamen, hadden de typische hoogtoerige atmosferische benzinemotor die dankzij de VTEC-technologie (variabele klepbediening) veel vermogen leverde en garant stond voor bijzonder sportieve prestaties. Pas in 2015 zou Honda bij de introductie van de vierde generatie overschakelen op een turbomotor.

Deze technologie werd onvermijdelijk omwille van de strengere emissienormen. De aangeblazen tweeliter leverde 310 pk en dankzij een efficiënt sperdifferentieel werd het forse motorkoppel via de voorwielen op het asfalt gezet.

Later dit jaar wordt de nieuwste, zesde generatie van de Civic R verwacht. Dat Het zal vooral innoveren op vlak van aerodynamica. Honda geeft nog geen exacte specificaties, maar stelt wel dat het de snelste versie wordt die ooit is gebouwd. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content