Kia zoekt en vindt inspiratie in Europa

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Succes is zelden een toeval. De gestage opmars van Kia in Europa is het resultaat van een intelligente langetermijnstrategie die just in time inspeelt op de vraag van de klant en daarbij ook rekening houdt met diens culturele achtergrond en leefwereld. De nieuwe Kia Ceed is geen smaakloze cocktail van alles een beetje maar een kwaliteitsvol product tegen een correcte prijs.

Onder de Aziatische automerken is Kia – en bij uitbreiding ook zustermerk Hyundai – een geval apart. Tot eind van de jaren tweeduizend positioneerde het zich als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Nu ligt de klemtoon op design en value for money waarbij de doorgedreven synergiën tussen Hyundai en Kia de kosten drukken. Onderhuids zijn de verschillen petieterig klein, ze onderscheiden zich door hun uiterlijke verschijning en door een andere vormgeving en look & feel van het interieur.

Van Aziatisch budgetmerk tot kwaliteitsmerk

De geschiedenis van Kia gaat terug tot 1944 en het is daarmee het oudste Koreaanse automerk. Het verkoopt jaarlijks ruim 3 miljoen auto’s en bezit 14 fabrieken in 5 landen. In Europa is Kia bekend geworden door zijn SUV-model Sportage, maar inmiddels dekt het gamma meerdere segmenten af. Volgens het gezaghebbende Amerikaanse kwaliteitsonderzoeksbureau J.D. Power behoren de Kia-modellen bovendien tot de meest duurzame op de markt. Het is dus geen toeval dat het Zuid-Koreaanse merk 7 jaar of 150.000 km garantie geeft. Van een budgetmerk is Kia in korte termijn uitgegroeid tot een kwaliteitsmerk met modellen met een jong en sexy voorkomen. Dat laatste heeft ermee te maken dat de Kia-modellen voor de Europese markt ontwikkeld, ontworpen en gebouwd worden in Duitsland en Slowakije. Het R&D-centrum van Kia bevindt zich in de nabijheid van Frankfurt, de teams van ingenieurs en ontwerpers worden aangestuurd door Europeanen. De operationele leiding van Kia Motors Europe is in handen van de Spanjaard Emilio Herrera die eerder in ons land aan de slag was voor Chrysler, Fiat en Kia Belgium, wat zijn perfecte kennis van het Nederlands verklaart.

Dat Europa niet louter een wingewest maar ook een standplaats is voor Kia leert ons een studie van het consultancybureau London Economics. Daaruit blijkt dat de industriële en commerciële activiteiten van het Zuid-Koreaanse merk Europa 184.000 jobs en jaarlijks 1,2 miljard aan belastinggeld opleveren. Bovendien verschaft Kia in zijn fabriek in het Slowaakse Zilina werk aan 4.000 voltijdse medewerkers.

Onverwerkt trauma

Kia heeft geleerd van de fouten van de Japanse merken, zoveel is zeker. De zogenaamde ‘wereldauto’ van Toyota & Co met een en dezelfde look & feel voor alle continenten levert in de praktijk een smaakloze cocktail op van alles een beetje die weinig affiniteit vertoont met de eigenheid en levensgewoonten van de mensen waarvoor die is gedacht. Het is geen toeval dat de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai/Kia goed in de markt ligt in Europa, beter dan zijn Japanse concurrenten.

Op de achtergrond speelt bovendien mee dat Korea in 1910 op brutale wijze werd geannexeerd door Japan. Tot 1945 werden het schiereiland en zijn bevolking onderdrukt, uitgebuit en vernederd door de Japanse kolonisten. Een trauma dat nog altijd niet is verwerkt.

Na de Tweede Oorlog werd het strategisch gelegen schiereiland opgesplitst in Noord- en Zuid-Korea. China installeerde in het noordelijke deel een communistisch regime terwijl in het zuidelijke deel een westers gezinde regering aan de macht kwam. Op 25 juni 1950 vielen Noord-Koreaanse troepen Zuid-Korea binnen, het begin van een drie jaar durende ‘hete oorlog’ waar ook een 3.000-tal Belgische vrijwilligers aan deelnam. In 1953 kwam het tot een gewapende vrede die echter nooit is omgezet in een vredesverdrag, een patsituatie waar Kim Jong-un en Donald Trump nu handig gebruik van maken om hun acteertalenten te demonstreren.

Ontwikkeld, ontworpen en gebouwd in Europa

Daarmee zijn we aanbeland in 2018 en hebben we net een eerste kennismaking met de derde generatie van de Kia Ceed achter de rug. Wat als eerste opvalt, de modelnaam cee’d is vervangen door Ceed. Dat laatste staat voor Community of Europe, with European Design. Kia wil daarmee benadrukken dat de Ceed ontwikkeld en ontworpen is in Europa.

Van de eerste en tweede generatie rolden in Zilina ruim 1,3 miljoen exemplaren van de band. Door het succes van de Sportage is de positie van de Ceed de voorbije jaren ietwat in de verdrukking gekomen maar daar komt volgens Emilio Herrara (COO Kia Motors Europe) nu verandering in… “De nieuwe Ceed beschikt over een eigentijds en herkenbaar design, wat voor onze klanten een belangrijk koopargument is en blijft. Nieuwe, geavanceerde technologieën maken de nieuwkomer comfortabeler, gebruiksvriendelijker en veiliger. Bovendien zorgen nieuwe motoren en verbeterde ophangingsafstellingen voor een dynamischer rijgedrag.”

Kia Ceed
Kia Ceed© /
Kia Ceed
Kia Ceed© /

Onze eerste impressies achter het stuur van de nieuwkomer bevestigen al het goede uit de mond van onze gesprekspartner. De Ceed is een sierlijke verschijning, hij rijdt vinnig en stuurt strak door de bocht, biedt in zijn segment veel ruimte aan passagiers en hun bagage, is voortreffelijk afgewerkt en maakt een soliede indruk. Samen met de Sportage is die de sterkhouder van het merk. In 2006 haalde Kia in Europa een marktaandeel van 1,5 procent, tien jaar later is dat gestegen tot 3 procent. In die periode is de Ceed-verkoop meer dan verdubbeld. Als de verwachtingen van de Kia-directie ten aanzien van de Ceed worden ingelost, zal het Zuid-Koreaanse merk volgend jaar meer dan een half miljoen wagens in Europa verkopen.

De Ceed is de meest dynamische en sportieve Kia, hij is tegelijk een van de meest betrouwbare en functionele modellen met een omvangrijk productassortiment. Want ook de derde generatie wordt in diverse koetswerkvarianten aangeboden. In eerste instantie zijn dat de 5-deurs hatchback en SW (Sportswagon), later op het jaar volgt nog een futuristisch ogende shooting brake. Aan bijkomende varianten wordt de laatste hand gelegd.

Het motorenaanbod omvat een 1.0 T-GDi (120 pk en 172 Nm) en 1.4 T-GDi benzinemotor (140 pk, 242 Nm), beide uitgerust met een benzinepartikelfilter waardoor die beter doen dan de nieuwe Euro 6d Temp-norm voorschrijft. Daarnaast is er een gloednieuwe 1.6 CRDi-dieselmotor met SCR-katalysator – leverbaar met 115 of 136 pk. Elke motor wordt gekoppeld aan een manuele 6-versnellingsbak, terwijl de 1.4 T-GDi en 1.6 CRDi-motoren ook beschikbaar zijn met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Voor 2019 wordt een mild-hybrid versie in het vooruitzicht gesteld met een 48 voltbatterij.

Kia Ceed
Kia Ceed© /

Het interieur omvat een brede waaier aan nieuwe technologieën om het comfort en gebruiksgemak te verhogen. Het navigatiesysteem met aanraakscherm biedt volledige smartphone-integratie met Apple Car Play en Android Auto. Met het ‘Drive Mode Select’-systeem kunnen de bestuurders de stuurinspanning en motoreigenschappen subtiel aanpassen aan hun rijstijl.

Van een nieuwe modelgeneratie verwacht de klant dat die is uitgerust met de nieuwste rijhulpsystemen op de markt. In het geval van de Kia Ceed zijn die voorhanden, afhankelijk van de uitrustingsvariante (Must en More) waar de klant voor kiest én betaalt.

Correcte prijs voor kwaliteitsvol product

Daarmee zijn we aanbeland bij het hoofdstuk prijs. Kia is niet langer een budgetmerk en weerspiegelt zich in de prijzen. Die variëren zonder opties van 19.990 tot 28.890 euro voor de hatchback en van 21.190 tot 29.590 euro voor de Sportswagen. Dat zijn correcte en competitieve prijzen voor een kwaliteitsvol product met 7 jaar garantie. In vergelijking met de tweede generatie zijn de prijzen voor de nieuwe Kia Ceed zelfs lichtjes gedaald.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content