Jaguar heeft autogeschiedenis geschreven, als constructeur van luxueuze limousines voor topmensen uit de politiek, het zakenleven en de showbizz. Daarnaast heeft Jaguar ook ontelbare sportieve successen geoogst, in omzeggens alle motorsportdisciplines - van éénzitters over toerwagenkampioenschappen tot uithoudingsraces zoals de 24 Uren van Le Mans.
...

Jaguar heeft autogeschiedenis geschreven, als constructeur van luxueuze limousines voor topmensen uit de politiek, het zakenleven en de showbizz. Daarnaast heeft Jaguar ook ontelbare sportieve successen geoogst, in omzeggens alle motorsportdisciplines - van éénzitters over toerwagenkampioenschappen tot uithoudingsraces zoals de 24 Uren van Le Mans. Een zege in een Grote Prijs of een wereldtitel in de Formule 1 heeft Jaguar evenwel nooit behaald. Als het een troost mag wezen: in 2004 werd het zwalpende Jaguar-team overgenomen door Red Bull dat enkele jaren later vier wereldtitels op rij binnenrijfde. Met dank aan Sebastian Vettel en een Renault-motor. De geschiedenis van Jaguar gaat terug tot 1935. William Lyons verdiende goed geld als fabrikant van sidecars maar zag meer toekomst en geldgewin in de bouw van exclusieve automobielen. Zo gedacht, zo gedaan. Nauwelijks één jaar na de opstart van het automerk met een Jaguar als logo won de nieuwkomer de beruchte RAC-Rally. De eerste in een eindeloos reeks van overwinningen die het jonge automerk van de ene dag op de andere groot internationaal aanzien bezorgde. De bekendste Jaguar is ongetwijfeld de E-type, vanaf 1961 op de markt als coupé en cabrio. Die behoort zonder twijfel tot een van de markantste sportwagens uit de naoorlogse geschiedenis. Bij de vierdeurs limousines oogsten met name de Mark II en XJ enorm veel bijval. De eerste werd wereldberoemd als dienstwagen van Inspector Morse, de tweede als luxelimousine mét chauffeur van de rijken en machtigen van deze wereld. Tijdens en onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog zag de toekomst van Jaguar er somber uit. De Duitse Luftwaffe had de Jaguar-fabrieken met de grond gelijk gemaakt, maar William Lyons vocht moedig terug en bouwde Jaguar uit tot een van de meest vooraanstaande automerken ter wereld. De sportieve twee- en vierdeurenmodellen vertoonden een hoog aristocratisch gehalte, op maat van de Europese beau monde voor wie een Rolls-Royce of Bentley een nummer te groot waren. Achter het stuur van een Jaguar zat of een sportieve heer van stand of een beroemdheid uit de kunst- of filmwereld. Van nijd of afgunst hadden die zelden last. Maar terwijl zijn Duitse concurrent Mercedes-Benz uitgroeide tot een succesvolle global player, slaagde Jaguar er niet in om het niveau van nichemerk te overstijgen. Het management bleef te lang vasthouden aan achterhaalde productiemethodes en werd de gevangene van de onverzettelijke vakbonden. Vanaf de jaren tachtig stapelden de verliezen zich op, Jaguar leek een vogel voor de kat. In 1990 kwam het in handen van het Amerikaanse Ford dat een prestigestrijd uitvocht met rivaal General Motors om het leiderschap in de internationale autowereld. Maar al snel werd duidelijk dat Ford zijn financiële mogelijkheden had overschat en het niet over de knowhow én menselijk potentieel beschikte om te kunnen concurreren met de Duitse premiummerken die aan een sterke opmars bezig waren. Het imago zakte naar een dieptepunt toen de Ford-bazen in Detroit beslisten om een goedkoop Jaguar-model uit te brengen op basis van de Ford Mondeo. De redding kwam vanuit onverwachte hoek, in de persoon van de Indiase staalmagnaat Ratan Tata die in 2007 ruim 1 miljard dollar op tafel legde voor de overname van Jaguar Land Rover. Sinds de Engelse autogroep onder Indiase vlag vaart, is het gamma compleet vernieuwd met modellen die refereren naar het oorspronkelijk DNA van het automerk.Een belangrijke bouwsteen van die wederopstanding is de XJ. Dit topmodel is een toonbeeld van stijlvol design in combinatie met sportieve prestaties en exclusieve uitrusting en kwalitatief hoogstaande afwerking. Naar aanleiding van 50th Anniversary van de XJ nodigde Jaguar eind september een 25-tal autojournalisten uit voor een 839 kilometer lange rit van de Jaguar-fabriek in Castle Bromwich naar de Franse hoofdstad. Het konvooi bestond uit acht generaties XJ, inclusief de XJ-50 jubileumeditie. Onderweg hebben we historische locaties aangedaan zoals Jaguar Classic waar honderden classic cars in de best mogelijke omstandigheden, omringd door vakkundige handen, voor het nageslacht worden bewaard. Jaguar Classic is uniek in zijn genre en een bedevaartsoord voor liefhebbers van het genre. Ook in Goodwood werd halt gehouden, voor enkele rondjes op het circuit van Lord March, een schatrijke grootgrondbezitter die elke zomer op zijn uitgestrekt domein het legendarische Festival of Speed organiseert. Van Goodwood ging het richting Portsmouth voor een nachtelijke overtocht naar het Franse St. Malo en vandaar naar Le Mans, waar Jaguar sportgeschiedenis heeft geschreven. Maar veel tijd viel er niet te verliezen, want het konvooi werd in Parijs verwacht voor een evocatie van 50 jaar Jaguar XJ, op de plaats waar die een halve eeuw geleden zijn wereldpremière beleefde. Onderweg naar de Franse hoofdstad oogstte het konvooi spontaan applaus, met recht en rede. Want ook na vijftig jaar is en blijft de Jaguar XJ een van de meest elegante luxeberlines op de markt. De achtste generatie is een toonbeeld van sportieve rijdynamiek en luxe. De kwaliteit van de gebruikte materialen en het vakmanschap bij de afwerking zijn uitzonderlijk. De multifunctionele stoelen zijn een weldaad voor de rug. De Long Wheelbase-modellen, met meer dan één meter beenruimte voor de passagiers achteraan, kunnen worden uitgerust met twee individueel verstelbare zetels met massageprogramma's en individuele 10,2" beeldschermen. Eveneens beschikbaar: uitklapbare werktafeltjes, voetsteunen en elektrisch bedienbare zonwering voor de zijruiten achteraan, voor meer comfort en privacy.De Jaguar XJ 50 is verkrijgbaar met een V6 twin turbodiesel (300 pk) en een 5.0 V8 supercharged 5.0 l benzinemotor met een vermogen van 550 pk. Die spurt in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De carrosseriestructuur uit aluminium is sterk en stijf maar ook zeer licht wat van de XJ een van de lichtste luxeberlines op de markt maakt. Door zijn uitstekende verhouding gewicht/vermogen verbruikt die minder, accelereert die sneller en rijdt die bovendien beter. Hij combineert het comfort en raffinement van een super de luxewagen met de prestaties van een sportauto. De instapprijs van het 50th Anniversary Edition-model bedraagt 98.930 euro, een weggevertje in vergelijking met zijn Duitse concurrenten.