Jaar van de doorbraak voor de elektrische auto in Vlaanderen?

Audi Q7 e-tron op het Autosalon van Brussel © KVDA
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Manager Online Redacties

Een premie tot 5.000 euro, bijkomende belastingvoordelen en de belofte om het aantal laadpalen fors uit te breiden tegen 2020: het is de overheid duidelijk menens met de elektrische auto. ‘De e-auto kan nu eindelijk echt in een stroomversnelling komen’.

Hij is nu al enkele jaren een van de belangrijkste gespreksonderwerpen op het autosalon, maar geraakt maar niet gelanceerd: de elektrische auto. Van het totaal aantal verkochte personenwagens in 2014, was amper 0,05 procent elektrisch – een verwaarloosbaar marktaandeel dus. Dat de Belgische consument (voorlopig) niet meestapt in het verhaal van de ‘e-auto’, heeft voor een heel groot stuk te maken met drie zaken: de beperkte autonomie van de meeste wagens, de infrastructuur – lees: het aantal laadpalen – die achterwege blijft in ons land en de hoge kostprijs.

Die eerste handicap wegwerken staat bovenaan de to-dolijstjes van de constructeurs, de andere twee wil de overheid nu eindelijk eens aanpakken. Zo belooft Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) tegen 2020 5.000 publieke laadpalen in Vlaanderen en geeft de Vlaamse regering vanaf dit jaar een premie tot maximaal 5.000 euro bij de aankoop van een elektrische wagen (of een eveneens emissievrije waterstofwagen). De tegemoetkoming geldt wel enkel voor natuurlijke personen (dus niet voor bedrijven), ze is degressief in de tijd en het bedrag wordt lager naarmate de auto duurder is.

Jaar van de waarheid?

Turtelboom streeft naar 60.000 elektrische wagens tegen 2020. Ter vergelijking: in 2014 werden er slechts 1.287 verkocht. Ze maakt zich sterk dat de wijziging van het beleid voelbaar begint te worden, zo vertelde ze dinsdag op de persdag van het 94ste Autosalon van Brussel. ‘In de eerste tien dagen van januari zijn 19 elektrische wagens ingeschreven, tegenover één in dezelfde periode vorig jaar’.

Jaar van de doorbraak voor de elektrische auto in Vlaanderen?

Een opsteker is ook dat een zestal Belgische laadpuntexploitanten voor elektrische wagens zijn overeengekomen om de sectororganisatie ‘OpenChargePoint Belgium’ op te richten. De zes firma’s – Allego, Blue Corner, Eneco België, EV-Box Belux, EV Point en The New Motion – beloven open toegang tot hun laadpunten voor iedereen, alsook prijstransparantie en gestandaardiseerde technologie.

Als het dit jaar niet lukt, dan moet men zich volgens mij echt zorgen beginnen maken

Het lijkt met andere woorden nu echt menens. ‘Nu de overheid voor elektrische wagens met 5.000 euro over de brug komt, denk ik dat er echt een aanzet gegeven wordt,’ vertelde VTM-journalist en autokenner Dany Verstraeten op het autosalon aan Knack.be. ‘Als het dit jaar niet lukt, dan moet men zich volgens mij echt zorgen beginnen maken. Maar ik denk dat het dit jaar echt van de grond gaat geraken.’

Voordelen

Het jaar van de waarheid is misschien wat overdreven, vindt Urbain Vandormael. Hij blogt voor Knack.be wekelijks over de autosector. Er moeten volgens hem nog wel een en ander gebeuren, maar hij verwacht wel een sterke stroomversnelling, zeker na dieselgate.

‘De grote doorbraak zal er moeten komen vanuit de bedrijven. Als zij de stap zetten om hun wagenpark te vergroenen, dan zal het echt vooruitgaan. En dat wordt nu interessant, zowel omdat elektrische wagens voor bedrijven 120 procent aftrekbaar worden, als voor de werknemers die ze krijgen. Zeker nu diesel meer belast wordt.’

Nissan Leaf
Nissan Leaf© Nissan

Voor particulieren, die niet dezelfde fiscale voordelen hebben, blijven elektrische wagens duurder, maar ook zij kunnen op het autosalon zaakjes doen. Zo verdubbelt Nissan de premie van de Vlaamse regering, waardoor u al een Nissan Leaf heeft voor circa 18.000 euro. Wie zijn oude wagen inruilt voor een elektrische, wordt bovendien vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV), bevestigde Turtelboom op het salon.

Strenge normen

Tegen 2018 zal de actieradius van elektrische wagens dubbel zo groot zijn als nu

Heikel punt blijft dus de beperkte autonomie, enkel Tesla heeft een heel groot bereik (400 à 500 km). Het is nu aan de fabrikanten om hun batterijtechnologie verder te ontwikkelen. En ze staan dicht bij een doorbraak, zegt Vandormael. ‘Tegen 2018 zal de actieradius van elektrische wagens dubbel zo groot zijn als nu.’

Tesla
Tesla© BELGA

‘De constructeurs hebben ook geen andere keuze,’ zei Febiac-baas Luc Bontemps eerder aan Knack.be. ‘Tegen 2021 moeten zij voldoen aan de strenge EU-emissienorm van 95 g/km CO2 en dat wordt een aartsmoeilijke opgave sinds dieselgate. In eerste instantie zullen de merken almaar meer modellen uitrusten met plug-in hybridetechnologie in afwachting dat compacte en krachtigere accu’s ervoor zorgen dat e-auto’s lichter en goedkoper worden, over een actieradius van 300 à 400 km beschikken en daardoor voor een ruimer publiek interessant worden.’

Bontemps verwelkomt alvast de initiatieven van de overheid en de belofte om snel werk te maken van de uitbouw van het laadpalennetwerk alsook de oprichting van een klantvriendelijk en uniform betalingssysteem door de verschillende providers.

‘Ik had gehoopt dat de minister ook nog concrete initiatieven zou nemen in de richting van het gebruik van de vrije busbanen en het invoeren van voorbehouden parkeerplaatsen, maar wat niet is kan nog komen. Tel ik alle initiatieven op dan kondigt 2016 zich hoopvol aan, de doorbraak van de e-auto zit eraan te komen.’

Aardgas

Een andere alternatief aandrijfsysteem dat steeds meer komt opzetten, is aardgas of CNG (compressed natural gas). De emissie van CO2 en andere schadelijke stoffen is veel lager dan bij benzine of diesel en deze auto’s hebben geen problemen met autonomie. Een handicap is echter ook hier nog de tankinfrastructuur. Turtelboom wil tegen 2020 zowat 308 CNG-tankstations in Vlaanderen, of één in elke gemeente.

Nog een voordeel is dat deze wagens een premie krijgen van 1.000 euro en tot 2020 zijn vrijgesteld van rijbelasting. Via een speciale compressor kan je ook thuis aardgas tanken, maar dat neemt wel enkele uren in beslag. In Italië en Duitsland wordt het al jaren gebruikt. Audi levert een A3 G-tron op aardgas, Volkswagen heeft een Golf en Skoda levert een Octavia op CNG. Verder vinden we dergelijke modellen ook bij Mercedes (B-Klasse), Opel (Zafira) en Fiat (Panda en Qubo). (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content