Infiniti QX50 debuteert met variabele compressiemotor

28/11/17 om 18:54 - Bijgewerkt om 18:56

Bron: Belga

In de aanloop naar het salon van Los Angeles toont Infiniti ons al de gloednieuwe QX50 en dit is een auto boordevol technologie met vooral een erg bijzondere benzinemotor.

Infiniti QX50 debuteert met variabele compressiemotor

Infiniti QX50 debuteert met variabele compressiemotor © BELGA

Het gaat om een midsize crossover model met duidelijke SUV-trekjes dat merkelijk groter is dan het uittredende model. De nieuweling staat op een al even nieuw platform en hij zal ook kunnen rekenen op de ProPilot technologie voor de semi-autonome rijfunctie. Deze technologie komt van moederhuis Nissan want Infiniti is het luxemerk van Nissan, zoals Lexus zich verhoudt tot Toyota. Het belangrijkste nieuws zit echter onder de motorkap. Daar wordt de V6 benzinemotor geruild voor een tweeliter viercilinder die een stevige 272 pk en 380 Nm levert.

Deze prestaties zorgen voor potige prestaties want de sprintoefening tot 100 km/u lukt in 6,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. Het meest interessante is het - in verhouding tot de prestaties - lage verbruik van 8,7 l/100 km want deze motor is een derde zuiniger van de V6. De motor heeft een variabele compressieverhouding waardoor men de verbrandingskamer modulair kan aanpassen in functie tot de gebruiksomstandigheden. Infiniti is de eerste constructeur die deze technologie daadwerkelijk op de markt brengt. Eerder beet het ter ziele gegane Saab de tanden stuk op deze technologie. Het grote voordeel van de variabele compressie is de mix van hoge prestaties, een laag verbruik en keurige emissiewaarden.(Belga)

Onze partners